Ştiri:

Forumul RUFOn este din nou funcțional după ce a primit un upgrade important de software și rulează acum pe un server nou.

Main Menu

Influenþa sumerianã ºi egipteanã în Vechiul Testament

Creat de Kymosabe, 25 Septembrie 2008, 19:33:05

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

Kymosabe

Cel sau cei care au redactat prima carte a Torei au încercat sã  potriveascã cele douã creaþii, eliminând anumite fragmente,  astfel încât  ele sã formeze un singur text. Cu toate acestea redactorilor le-a scãpat un amãnunt extrem de important: în primul capitol al Genezei se spune cã Dumnezeu (Elohim) a fãcut femeia din þãrânã, pentru ca în cel imediat urmãtor sã aflãm cã Dumnezeu (Iahve) a fãcut femeie dintr-o coastã a bãrbatului. O posibilã explicaþie a acestei contradicþii o gãsim în folclorul iudaic.
Potrivit tradiþiei, femeia din prima creaþie se numea Lilith.  Povestea spune cã aceasta nu a vrut sã i se supunã  lui Adam, considerând  cã, din moment ce fusese creatã din aceeaºi þãrânã, nu era inferioarã bãrbatului, ci egala lui.   

O micã parantezã.
În Alfabetul lui Ben-Sira, o culegere de proverbe scrise în aramaicã ºi ebraicã, se spune cã ceartã dintre cei doi a izbucnit în momentul în care Lilith a cerut sã stea ºi ea deasupra în timpul  actului sexual (probabil femeia se cam plictisise de poziþia misionarului ºi dorea sã încerce ceva nou, de exemplu poziþia amazoanei  :lol:).
Chiar dacã la prima vedere acest motiv pare o glumã, în realitate el aminteºte de un capitol important din istoria civilizaþiei umane, matriarhatul. Acesta a fost  prima forma de organizare socialã, iar femeia era capul familiei, nu bãrbatul. Femeia deþinea rolul principal în viaþa economicã, socialã ºi religioasã, iar zeitatea supremã era Mama Pãmântului, zeiþa fertilitãþii.
Dorinþa lui Lilith de a sta deasupra bãrbatului  poate fi tradusã printr-o tentativã nereuºitã de întoarcere la matriarhat, un fapt destul de grav nu doar în ochii lui Adam dar ºi în ai lui Dumnezeu (Tatãl).


Dar sã revenim la Lilith.
Dupã aceastã ceartã ea a pãrãsit grãdina Edenului ºi s-a  cuplat cu un demon (cu Satan, potrivit tradiþiei islamice). Dumnezeu a trimis atunci trei îngeri, Senoy, Sansenoy, ºi Semangelof, pentru a o aduce înapoi în Eden, dar aceasta a refuzat.
Drept pedeapsã Dumnezeu i-a luat toþi copii pe care aceasta îi fãcuse cu acel demon.
Apoi  i-a fãcut lui Adam o altã femeie, pe Eva. De aceastã datã Dumnezeu nu a mai creat-o din þãrânã, ci din coasta bãrbatului, pentru ca aceasta  sã-ºi reaminteascã mereu cã trebuie sã fie supusã în faþa acestuia.
În folclorul iudaic se spune cã Lilith,  devenise un demon feminin, cu corp de ºarpe ºi chip de femeie, care bântuia deºertul ºi care îºi devora proprii copii. Ea ar fi fost se pare cea care a îndemnat-o pe Eva sã mãnânce din fructul oprit.

Mai târziu, Lilith a fost asociatã de evrei cu un demon feminin Lilil,  care încerca sã ucidã la naºtere nou-nãscuþii de parte bãrbãteascã. Pentru a-ºi proteja  copiii, mamele le puneau la  gât  o amuletã  pe care erau inscripþionate numele  îngerilor  Senoy, Sansenoy ºi Semangelof . 
O altã imagine a lui Lilith este cea a  ispitei, a desfrânãrii ºi a pãcatelor trupeºti. Blestematã de Dumnezeu, ea s-ar fi transformat  într-un succubus, un demon-femeie care venea noaptea la bãrbaþi ºi se  împreuna cu  aceºtia în timp ce dormeau (în termeni moderni acesta se numeºte vis erotic  :lol:).
Science is the great antidote to the poison of enthusiasm and superstition.
(Adam Smith)

Kymosabe

În Lilith ºi Eva se regãsesc cele douã ipostaze,  demonicã  ºi  angelicã,  ale Zeiþei Mama-Pãmânt..
Cultul acestei zeiþe a atins apogeul odatã cu descoperirea agriculturii, când sacralitatea femininã ºi actul sexual au fost asociate cu pãmântul ºi munca agrarã. Femeile erau considerate responsabile de belºugul recoltelor, deoarece se credea cã fertilitatea pãmântului era strâns legatã de fecunditatea femininã. Astfel la babilonieni, preotesele lui Ishtar practicau prostituþia sacrã. Ele îºi ofereau trupul drept ofrandã zeiþei, culcându-se cu  strãinii care îi treceau pragul templului. Babilonienii credeau cã aceste ritualuri ºi orgii sexuale,  închinate zeiþei, aduceau prosperitate ºi belºug .
Partea întunecatã a acestui cult au reprezentat-o sacrificiile umane. Copiii prostituatelor sacre erau deseori aduºi jertfã lui Ishtar sau lui Bel, deoarece în  religiile din Orientul Mijlociu se credea cã apariþia agriculturii se datora jertfei unui zeu sau a unei fiinþe primordiale.
De aceea cultul fertilitãþii s-a întrepãtruns cu cel al morþii. În Palestina au fost descoperite urme de sacrificii umane ºi statuete feminine care o prezentau pe zeiþa Mama-Pãmânt  având trãsãturi demonice. 
Aceastã laturã demonicã este accentuatã în mitologia canaanitã unde zeiþa Anath,  dupã un banchet organizat în onoare lui Baal, închide porþile palatului ºi îi ucide pe toþi cei prezenþi,  transformând  capetele ºi mâinile  victimelor în trofee. ªi pentru a încheia ,,apoteotic'' descrierea demonicã a zeiþei fertilitãþii reamintesc faptul cã în mitologia hindusã ea era Kali .
Zeiþa  Mama-Pãmânt Anath sau Asherat  a fost veneratã ºi de evrei. Este interesant faptul cã evreii venerau aceastã zeiþã alãturi de cea a lui Iahve, numind-o Împãrãteasa Cerului. În mitologia   canaanitã,  Anath sau Asherat era soþia zeului suprem, care întâmplãtor sau nu, se numea tot EL, la fel ca ºi pe Dumnezeul evreilor. 
Preoþii iahviºti ºi elohiºti au încercat de rãsputeri sã îi facã pe evrei sã renunþe la aceastã zeiþã  demonizând-o . Evreii au continuat sã îi ridice altare ºi sã îi aducã jertfe, pânã prin sec. IV î.e.n, considerând-o probabil, ca ºi celelalte popoare din jur, soþia Dumnezeului lor.

15. Toþi bãrbaþii, care ºtiau cã nevestele lor aduceau tãmâie altor dumnezei, toate femeile care se aflau acolo în mare numãr, ºi tot poporul care locuia în þara Egiptului, la Patros, au rãspuns aºa lui Ieremia:
16. ,,Nu te vom asculta în nimic din cele ce ne-ai spus în Numele Domnului.
17. Ci voim sã facem cum am spus cu gura noastrã, ºi anume: sã aducem tãmâie împãrãtesei cerului, ºi sã-i turnãm jertfe de bãuturã, cum am fãcut, noi ºi pãrinþii noºtri, împãraþii noºtri ºi cãpeteniile noastre, în cetãþile lui Iuda ºi în uliþele Ierusalimului. Atunci aveam pâine de ne sãturam, eram fericiþi, ºi nu treceam prin nici o nenorocire!
                                                                                              (Ieremia 44: 15-17)
Science is the great antidote to the poison of enthusiasm and superstition.
(Adam Smith)

bluestar3

Destul de argumentate postarile tale.
Aceasta numai la o prima vedere.
La o prima vedere, petru ca deocamndata ai pornit de la o premisa  total gresita, aceea de a afirma ca "Pentateuhul nu este în totalitate opera lui Moise, ci a mai multor autori.".
Pornind de la aceasta afirmatie, nu se face altceva decat se sapa intr-un loc nepotrivit. Ca sa obtii o recolta nu sapi pe nisip, pentru ca nu va creste nimic. In cel mai bun caz, vor creste cateva buruieni.
Mai ramane sa analizez aceste postari...
"Daca gasesc in mine o dorinta pe care nici o experienta din lumea asta nu o poate satisface,atunci cea mai probabila explicatie e aceea ca am fost creat pentru o alta lume"(C.S.Lewis)

bluestar3

Citat din: Kymosabe din  21 Noiembrie 2008, 19:04:54
Cel sau cei care au redactat prima carte a Torei au încercat sã  potriveascã cele douã creaþii, eliminând anumite fragmente,  astfel încât  ele sã formeze un singur text. Cu toate acestea redactorilor le-a scãpat un amãnunt extrem de important: în primul capitol al Genezei se spune cã Dumnezeu (Elohim) a fãcut femeia din þãrânã, pentru ca în cel imediat urmãtor sã aflãm cã Dumnezeu (Iahve) a fãcut femeie dintr-o coastã a bãrbatului. O posibilã explicaþie a acestei contradicþii o gãsim în folclorul iudaic.
Potrivit tradiþiei, femeia din prima creaþie se numea Lilith.  Povestea spune cã aceasta nu a vrut sã i se supunã  lui Adam, considerând  cã, din moment ce fusese creatã din aceeaºi þãrânã, nu era inferioarã bãrbatului, ci egala lui.   

O micã parantezã.
În Alfabetul lui Ben-Sira, o culegere de proverbe scrise în aramaicã ºi ebraicã, se spune cã ceartã dintre cei doi a izbucnit în momentul în care Lilith a cerut sã stea ºi ea deasupra în timpul  actului sexual (probabil femeia se cam plictisise de poziþia misionarului ºi dorea sã încerce ceva nou, de exemplu poziþia amazoanei  :lol:).
Chiar dacã la prima vedere acest motiv pare o glumã, în realitate el aminteºte de un capitol important din istoria civilizaþiei umane, matriarhatul. Acesta a fost  prima forma de organizare socialã, iar femeia era capul familiei, nu bãrbatul. Femeia deþinea rolul principal în viaþa economicã, socialã ºi religioasã, iar zeitatea supremã era Mama Pãmântului, zeiþa fertilitãþii.
Dorinþa lui Lilith de a sta deasupra bãrbatului  poate fi tradusã printr-o tentativã nereuºitã de întoarcere la matriarhat, un fapt destul de grav nu doar în ochii lui Adam dar ºi în ai lui Dumnezeu (Tatãl).


Dar sã revenim la Lilith.
Dupã aceastã ceartã ea a pãrãsit grãdina Edenului ºi s-a  cuplat cu un demon (cu Satan, potrivit tradiþiei islamice). Dumnezeu a trimis atunci trei îngeri, Senoy, Sansenoy, ºi Semangelof, pentru a o aduce înapoi în Eden, dar aceasta a refuzat.
Drept pedeapsã Dumnezeu i-a luat toþi copii pe care aceasta îi fãcuse cu acel demon.
Apoi  i-a fãcut lui Adam o altã femeie, pe Eva. De aceastã datã Dumnezeu nu a mai creat-o din þãrânã, ci din coasta bãrbatului, pentru ca aceasta  sã-ºi reaminteascã mereu cã trebuie sã fie supusã în faþa acestuia.
În folclorul iudaic se spune cã Lilith,  devenise un demon feminin, cu corp de ºarpe ºi chip de femeie, care bântuia deºertul ºi care îºi devora proprii copii. Ea ar fi fost se pare cea care a îndemnat-o pe Eva sã mãnânce din fructul oprit.

Mai târziu, Lilith a fost asociatã de evrei cu un demon feminin Lilil,  care încerca sã ucidã la naºtere nou-nãscuþii de parte bãrbãteascã. Pentru a-ºi proteja  copiii, mamele le puneau la  gât  o amuletã  pe care erau inscripþionate numele  îngerilor  Senoy, Sansenoy ºi Semangelof . 
O altã imagine a lui Lilith este cea a  ispitei, a desfrânãrii ºi a pãcatelor trupeºti. Blestematã de Dumnezeu, ea s-ar fi transformat  într-un succubus, un demon-femeie care venea noaptea la bãrbaþi ºi se  împreuna cu  aceºtia în timp ce dormeau (în termeni moderni acesta se numeºte vis erotic  :lol:).


aceasta... teorie, ori... legenda, nu este din punctul meu de vedere nici de ras, nici demn de a fi luata prea mult in serios. Motivul este simplu:WILLIAM BRANHAM. Acest... individ probabil ca s-a inspirat foarte mult din aceasta legenda. Personal m-a surprins aceasta legenda si ma lasa perplex daca este si autentica aceasta legenda.
Imi poti pune la dispozitie intreaga legenda in format electronic?
"Daca gasesc in mine o dorinta pe care nici o experienta din lumea asta nu o poate satisface,atunci cea mai probabila explicatie e aceea ca am fost creat pentru o alta lume"(C.S.Lewis)

Kymosabe

Citat din: bluestar3 din  22 Noiembrie 2008, 21:57:47
Destul de argumentate postarile tale.
Aceasta numai la o prima vedere.
La o prima vedere, petru ca deocamndata ai pornit de la o premisa  total gresita, aceea de a afirma ca "Pentateuhul nu este în totalitate opera lui Moise, ci a mai multor autori.".
Pornind de la aceasta afirmatie, nu se face altceva decat se sapa intr-un loc nepotrivit. Ca sa obtii o recolta nu sapi pe nisip, pentru ca nu va creste nimic. In cel mai bun caz, vor creste cateva buruieni.
Mai ramane sa analizez aceste postari...

Sã înþeleg cã eºti un ...fundamentalist. Eºti unul din cei care susþin cã Tora  (Pentateuhul) i-a fost dictatã lui Moise de însuºi Dumnezeu (sau de Sfântul Duh, dupã caz). Sã ºtii cã tot ãºtia cred cã Pãmântul a fost creat acum... 7500 de ani.  :lol: 

Iatã câteva dovezi care  demonstreazã cã Moise nu este unicul  autor al Torei. 
Potrivit tradiþiei talmudice Moise  a scris  Tora în jurul anului 1300 i.e.n.  În Pentateuh se întâlnesc câteva anacronisme, adicã fapte, eveniment  care, potrivit istoriei au avut loc dupã aceastã perioadã.

Geneza 11:31- Urul Chaldeei .
Terah a luat pe fiul sãu Avram, ºi pe Lot, fiul lui Haran, fiul fiului sãu, ºi pe Sarai, nora sa, nevasta fiului sãu Avram. Au ieºit împreunã din Ur din Haldea, ca sã meargã în þara Canaan.

Chaldeenii au cucerit  sudul Mesopotamiei ºi oraºul Ur abia dupã anul 900 î.e.n, deci  la vreo 400 de ani dupã moartea lui Moise.
E ca ºi cum Grigore Ureche ar fi scris în Letopiseþul Moldovei ceva de genul ,, Locul de baºtinã a Logofãtului Pârvu a fost oraºul sovietic, Tighina''.

Geneza 21:34  - Filistenii
,,Avraam a locuit multã vreme ca strãin în þara Filistenilor.''
Filistenii  au ocupat Canaanul în jurul anului 1180 î.e.n  în timpul faraonului Ramses III (1180 – 1150 î.e.n).

Geneza 36:31 – Lista Regilor Edomiþi
Iatã împãraþii care au împãrãþit în þara Edom, înainte de a împãrãþi un împãrat peste copiii lui Israel. (ºi urmeazã numele acestora)

Potrivit istoricilor ºi arheologilor nu a existat niciun regat ºi deci niciun rege edomit contemporan cu Moise. La acea datã edomiþii erau divizaþi în mai multe triburi, dispersate în sudul Canaanului, lucru confirmat ºi de egipteni. Primul regat Edomit este atestat istoric abia în sec. VIII î.e.n.
(E ca ºi cum ai gãsi într-o carte aztecã,precolumbianã, o listã cu primii 10 preºedinþi ai SUA. :lol:)

Alte anacronsime.
Moise a scris cã Avraam avea oi, boi, mãgari ºi... camile. Cãmila a fost domesticitã în jurul anului 800 î.e.n.
Evreii foloseau bani  pentru a cumpãra sclavi, animale, etc. Banii au apãrtu abia în sec. al VI-lea i.e.n.
Moise foloseºte numele unor oraºe care nu existau înainte de anul 1300 î.e.n.

Mult mai multe sunt contradicþiile care apar în ,,cele cinci cãrþi ale lui Moise''. Dar despre acest subiect voi vorbi poate altã datã.
Ideea e cã toate aceste nepotriviri sunt o dovadã clarã cã Moise nu este singurul autor al Torei. 
Cei care au studiat Pentateuhul au emis mai multe ipoteze despre cum ºi când a apãrut ea.
Prima este ipoteza documentelor, pe care am prezentat-o , si care spune  cã ea este rezultatul unirii a mai multor documente literare distincte (J, E, P ºi D).
O a doua este ipoteza cã Pentateuhul este format din unirea mai multor fragmente literare (ex. texte cosmogonice, ale patriarhilor etc).
Mai existã o ipotezã care le combinã pe cele douã de mai sus, ºi ultima este ipoteza unicului autor , care are din ce în ce mai puþini adepþi, în rândul oamenilor de ºtiiþã, desigur.
Unii cercetãtori susþin cã Pentateuhul a fost redactat în sec. IV î.e.n, dupã venirea din exilul babilonian, de cãtre un preot,cãrturar renumit, pe nume Ezra. Asocierea ei cu figura lui Moise (personaj legendar al poporului evreu) a avut rolul de a întãri veridicitatea ºi autenticitatea ei.
Science is the great antidote to the poison of enthusiasm and superstition.
(Adam Smith)

Kymosabe

Citat din: bluestar3 din  22 Noiembrie 2008, 22:10:31
Motivul este simplu:WILLIAM BRANHAM. Acest... individ probabil ca s-a inspirat foarte mult din aceasta legenda. Personal m-a surprins aceasta legenda si ma lasa perplex daca este si autentica aceasta legenda.
Imi poti pune la dispozitie intreaga legenda in format electronic?

Mitul lui Lilith a apãrut se pare prima datã în acea culegere de proverbe intitulatã Alfabetul lui Ben-Sira.
Însã Lilith este menþionatã în unele texte apocrife precum ºi în midrash (sper cã am scris bine) un fel de culegeri de comentarii în care rabinii au incercat sã explice anumite texte din Tora care nu pot fi înþelese (se feresc de termenul contradicþii  :lol:). 

PS WTF is  WILLIAM BRANHAM?  :lol: Am dat search ºi am vãzut cã eu fel de profet al zilelor noastre. Eu fac alergie când vãd astfel de indivizi. :lol:
Science is the great antidote to the poison of enthusiasm and superstition.
(Adam Smith)

bluestar3

Citat din: Kymosabe din  23 Noiembrie 2008, 17:30:14
Sã înþeleg cã eºti un ...fundamentalist. Eºti unul din cei care susþin cã Tora  (Pentateuhul) i-a fost dictatã lui Moise de însuºi Dumnezeu (sau de Sfântul Duh, dupã caz). Sã ºtii cã tot ãºtia cred cã Pãmântul a fost creat acum... 7500 de ani.  :lol: 

Fundamentalist... hm... cam mult zis. Ma rog...

Nu am timpul necesar sa iti raspund. Recunosc in acelasi timp, ca postarile tale au un continut informal bine asezat. Nu o sa incerc sa-ti demonstrez care sunt originile diferitelor legende si argumentari... "stiintifice". De fapt nu incerc EU sa te conving sa crezi in ceva anume. Nici nu o sa incerc sa te combat demonstrandu-ti ca universul nu este atat de vechi cum sustine... "stiinta", care aceasta "stiinta" (in linii mari), este reprezentata tot de niste oameni, care isi cladesc teoriile in asa fel incat cugetul lor sa le spuna ca Biblia este ceva "invechit" si neactual in contextul secolului nostru. Si uite asa, "traieste-ti clipa" nu mai are nici un fel de granita morala. De fapt, daca mai este ceva care sa opreasca intreg dezmatul din societatea noastra, sunt legile, care pentru unia este muma, iar pentru altii, este ciuma.
"Daca gasesc in mine o dorinta pe care nici o experienta din lumea asta nu o poate satisface,atunci cea mai probabila explicatie e aceea ca am fost creat pentru o alta lume"(C.S.Lewis)

Kymosabe

Citat din: bluestar3 din  23 Noiembrie 2008, 21:39:57
De fapt nu incerc EU sa te conving sa crezi in ceva anume.

Eu nici atât. Scriu doar de dragul de a scrie.
Eu nu înþeleg însã un lucru. De ce sumerienii, babilonienii, egiptenii, greciii, romanii  etc, au mituri, iar evreii nu?

Mitul ªarpelui de Aramã.
Poporul ºi-a pierdut rãbdarea pe drum
5. ºi a vorbit împotriva lui Dumnezeu ºi împotriva lui Moise: ,,Pentru ce ne-aþi scos din Egipt, ca sã murim în pustie? Cãci nu este nici pâine, nici apã, ºi ni s-a scârbit sufletul de aceastã hranã proastã."
6. Atunci Domnul a trimis împotriva poporului niºte ºerpi înfocaþi, care au muºcat poporul, aºa încât au murit mulþi oameni în Israel.
7. Poporul a venit la Moise, ºi a zis: ,,Am pãcãtuit, cãci am vorbit împotriva Domnului, ºi împotriva ta. Roagã-te Domnului, ca sã depãrteze de la noi aceºti ºerpi." Moise s-a rugat pentru popor.
8. Domnul a zis lui Moise: ,,Fã-þi un ºarpe înfocat, ºi spânzurã-l de o prãjinã; oricine este muºcat, ºi va privi spre el, va trãi."
9. Moise a fãcut un ºarpe de aramã, ºi l-a pus într-o prãjinã; ºi oricine era muºcat de un ºarpe, ºi privea spre ºarpele de aramã, trãia.


Dacã nu aceasta este explicaþia acestei poveºti, promit sã nu mai scriu nimic în acest topic. :lol:

Dracunculozã
Boalã parazitarã subcutanatã cauzatã de infestarea cu Dracunculus medinensis, numit ºi filarie de Medina, vierme de Guineea sau dragon. Dracunculus medinensis este un vierme din elasa Nematodelor, cu aspect filiform, care masoarã intre 90 cm ºi un metru lungime, la varsta adultã. Filarie de Medina se intalneºte in Africa saheliana si in Orientul Apropiat. Contaminarea se face prin consumul de apã din elestee, mlaºtini, rauri care contin cielopi (crustacee microscopice) infestati cu larva parazitului; larvele traverseaza peretele abdominal, apoi se implanteazã ºi iºi efectueazã maturarea in tesutul subcutan, cel mai des la glezne.
Filaria de Medina adulta, la aproximativ un an dupa contaminare, perforeazã pielea pentru a-ºi depune ouale, formand o bãºicã sau o mica plagã pe gleznã sau pe picior. Locul perforaþiei este marcat de apariþia unei vezicule, însoþitã de o puternicã senzaþie de arsurã. Extremitatea viermelui este atunci vizibilã in puroiul care se scurge. Aceasta plagã poate, in anumite cazuri, sa se suprainfecteze ºi sa favorizeze un tetanos. Viermele moare uneori de la sine, calcificandu-se.   
Extirparea viermelui, prin rularea progresivã pe un chibrit sau pe o ramuricã de arbust, fãrã a-l rupe, se dovedeºte a fi mijlocul cel mai eficace de a suprima parazitul, dar aceastã manevrã este lentã ºi delicatã.


Partea comicã e cã evreii s-au rugat la Nehustan – ªarpele de aramã  (Sf. ,,Limbric agãþat de bãþ''  :lol:)  pânã pe la anul 715 î.e.n (adicã vreo 600 de ani), când a fost distrus în cele din urmã de regele Ezechia.
Science is the great antidote to the poison of enthusiasm and superstition.
(Adam Smith)

Kymosabe

4. În vremea aceea s-au ivit pe pãmânt uriaºi, mai cu seamã de când fiii lui ELOHIM începuserã a intra la fiicele oamenilor ºi acestea începuserã a le naºte fii: aceºtia sunt vestiþii viteji din vechime.   
                                                                                                       
(Geneza 6)

Cine sunt fiii lui ELOHIM ? Existã douã explicaþii cu privire la acest fragment.
Una ar fi cã fii lui Elohim ar fi fost fii lui Seth, iar fiicele oamenilor cele ale lui Cain.
Cea de-a doua explicaþie, îmbrãþiºatã de marea majoritate , e cã fii lui Elohim au fost îngeri decãzuþi care s-au dedat la femeile oamenilor (în cartea apocrifã a lui Enoh este prezentatã pe larg aceastã poveste).
Problemã e cã în Torah nu scrie niciunde cã aceastã împreunare  dintre Fii lui Elohim ºi fiicele oamenilor ar fi fost o faptã reprobabilã. Dimpotrivã, în urma acestor relaþii au rezultat uriaºii, care au fost ,,vestiþii vitejii din vechime''.

În mitologia sumerianã  expresia ,,vestiþii viteji din vechime'' îi desemna pe vechii regi, cei care au întemeiat primele cetãþi.
Regii sumerieni  îºi atribuiau o origine divinã,  considerându-se urmaºi ai zeilor sau ai Anunaki-lor, fii ai lui Anu (zeul cerului), care au fost trimiºi pe pãmânt pentru a construi temple ºi altare zeilor.  Fiecare oraº-cetate din vechiul Sumer avea astfel un zeu propriu ( în Nippur era venerat zeul Enlil, în Lagaº zeul Shamash, s.a.md), însã,  zeul cerului, Anu era considerat ,,pãrintele'' tuturor  zeilor, era zeul suprem.

În imaginea de mai jos este înfãþiºat un zeu sau un rege sumerian care  are pe puþin 2 în înãlþime (aºezat  pe tron el are aceeaºi înalþime ca cele douã personaje care stau în picioare).


În Vechiul Testament se gãseºte un fragment controversat  care a fost tradus în mai multe feluri, în funcþie de sursa folositã.
Dupã traducerea din Septuagint acest fragment sunã în felul urmãtor :

8. Când ELYON (Cel Preaînalt) a împãrþit moºtenire popoarelor, când a împãrþit pe fiii lui Adam, atunci a statornicit hotarele neamurilor dupã numãrul îngerilor (trimiºilor) lui ELOHIM; 
9. Iar partea lui IAHVEH este poporul lui Iacov, Israel e partea lui de moºtenire.

                                                                                                (Deuteronomul 32)

În mitologia sumerianã  trimisul zeului era...un alt zeu. În Torah termenul de înger nu are aceeaºi semnificaþie ca în Noul Testament. În  Torah nu existã îngeri ºi demoni , ci doar trimiºi, ai lui Dumnezeu care pot fi ºi buni ºi rãi . Demonologia iudaicã apare abia dupã exilul babilonian, principala ei sursã de inspiraþie fiind zoroastrismul. 

Din  versetele de mai sus reiese deci cã ELYON  ( EL ELYON – EL cel Preaînalt) a împãrþit popoarele lumii trimiºilor (fiilor) lui,  iar poporul lui Iacov (Israel) i-a revenit lui IAHVEH.
O zicalã veche ebraicã spune ,,Israel a ales pe IAHVEH sã-i fie ELOHIM-ul sãu, iar ELOHIM a ales pe Israel sã-i fie poporul sãu''.

Pentru cei care gãsesc aceastã ipotezã absurdã îi invit sã citeascã psalmul 82  (am folosit  denumirile originale folosite pentru Dumnezeu).

1. ELOHIM stã în adunarea lui EL ºi judecã în mijlocul lui ELOHIM.
2. – ,,Pânã când veþi judeca strâmb, ºi veþi cãuta la faþa celor rãi? –
3. Faceþi dreptate celui slab ºi orfanului, daþi dreptate nenorocitului ºi sãracului,
4. Scãpaþi pe cel nevoiaº ºi lipsit, izbãviþi-i din mâna celor rãi."
5. Dar ei nu vor sã ºtie de nimic, nu pricep nimic, ci umblã în întuneric; de aceea se clatinã toate temeliile pãmântului.
6. Eu am zis: ,,Sunteþi ELOHIM, toþi sunteþi fii ai lui EL ELYON."
7. Însã veþi muri ca niºte oameni, veþi cãdea ca un domnitor oarecare." –
8. Scoalã-Te, ELOHIM, ºi judecã pãmântul! Cãci toate neamurile sunt ale Tale.


Din acest psalm reiese clar cã evreii venerau  un ELOHIM, un fiu din Adunarea lui EL Elyon.
Evreii îl prezintã pe ELOHIM-ul lor ca pe un stãpân  drept, corect, milos,  în timp ce ceilalþi ELOHIM, erau ,,corupþi',  nu judecau drept popoarele pe care le ,,guvernau''.

Problemele evreilor au apãrut atunci când  au cucerit Canaanul, deoarece ELOHIM-ul lor s-a suprapus peste cel al poporului canaanean. Astfel, fiii lui Israel nu fãceau diferenþa între Adonai ºi Baal, ºi adorau  ba pe unul, ba pe celãlalt (Adonai ºi  Baal  înseamnã  ,,stãpân'').
Din acest motiv preoþii evrei au încercat probabil sã îl diferenþieze pe ELOHIM-ul lor de  cel al canaaniþilor dându-i un nume (secret) YAHVEH, ºi interzicând idolatria, deoarece Baal era reprezentat sub forma unui Taur (viþelul de aur distrus de Moise).
Preoþii evrei þineau ascuns  numele Dumnezeului lor probabil pentru a se asigura cã rugãciunile ºi sacrificiile lor ajungeau la ELOHIM-ul care trebuie.  :lol: O altã explicaþie ar fi cã evreii nu doreau ca celelalte popoare sã se închine la ELOHIM-ul lor. (IAHVEH i-a ales doar pe evrei sã fie poporul ales  :wink:). 
Science is the great antidote to the poison of enthusiasm and superstition.
(Adam Smith)

bluestar3

Citat din: Kymosabe din  25 Noiembrie 2008, 18:41:16
Eu nu înþeleg însã un lucru. De ce sumerienii, babilonienii, egiptenii, greciii, romanii  etc, au mituri, iar evreii nu?

Trebuie de stiut faptul ca evreii ca popor este mult mai tanar decat alte civilizatii.
Egiptul este o civilizatie foarte veche. Daca urmaresti cum s-a nascut poporul Evreu, inca din faza embrionala, vei ramanea surprins cum au fost o data, de mult niste sclavi, care au iesit din Egipt, modul supranatural in care a iesit, toata istoria celor patru zeci de ani prin pustie si totusi nu au murit de sete ori de foame.
Daca studiezi istoria poporului evreu, vei observa trei forme de guvernare:
-TEOCRATIA
-MONARHISMUL
-DEMOCRATIA
In timpul monarhiei, a existat un imparat pe nume David. Pe vremea acestui imparat, poporul Evreu si-a impus respectul in randul tuturor civilizatiilor atat de vechi, ca nimeni n-ar fi crezut dezradacinarea unora din acestea... In timpul imparatului Solomon, poporul Evreu a cunoscut un apogeu extraordinar din punct de vedere economic, politic, militar s.a.m.d.
Sunt multe de zis in acest sens, dar nu acesta este subiectul.

Totusi... de Cabala ai auzit?
"Daca gasesc in mine o dorinta pe care nici o experienta din lumea asta nu o poate satisface,atunci cea mai probabila explicatie e aceea ca am fost creat pentru o alta lume"(C.S.Lewis)

bluestar3

Citat din: Kymosabe din  25 Noiembrie 2008, 19:09:04
4. În vremea aceea s-au ivit pe pãmânt uriaºi, mai cu seamã de când fiii lui ELOHIM începuserã a intra la fiicele oamenilor ºi acestea începuserã a le naºte fii: aceºtia sunt vestiþii viteji din vechime.   
                                                                                                       
(Geneza 6)


Cand au inceput oamenii sa se inmulteasca pe fata pamantului si li s-au nascut fete, fiii lui Dumnezeu au vazut ca fetele oamenilor erau frumoase si din toate si-au luat de neveste pe acelea pe care le-au ales" - Gen. 6:1-2

Una din aparitiile insolite de pe paginile Bibliei sunt uriasii. Cine au fost si de unde au aparut ei? Prima referinta o gasim in Geneza 6:4:

"Uriasii erau pe pamant in vremea aceea, si chiar si dupa ce s-au impreunat fiii lui Dumnezeu cu fetele oamenilor."

Ce sunt "uriasii" ?

Cuvantul folosit in originalul ebraic este Nefilim, un derivat al verbului nafal, care inseamna a cadea, cadere. Uriasii sunt deci cei "cazuti", sau am zice noi astazi "cei decazuti" , "cei degenerati". Ce fel de fapturi au fost ei putem afla doar din relatarile aluzive din Scriptura. Este evident ca "uriasii" au fost mari in dimensiuni si la fel de mari in rautate. Ei au fost un fel de supra-oameni, niste anomalii genetice si morale, care au trebuit sterse de pe fata pamantului pentru prezervarea sanatatii planetei si pentru perpetuarea planului mesianic (Gen. 3:15). Acesta a fost motivatia potopului (2 Petru 2:5), dupa profetia rostita mai dinainte de Enoh (Iuda 14).

Ceea ce este surprinzator este faptul ca citim iarasi despre existenta uriasilor si dupa potop. Iata ce gasim in Numeri 13:33:

"Apoi am mai vazut in ea (tara Canaan) pe uriasi, copiii lui Anac, care se trag din neamul uriasilor; inaintea noastra si fata de ei parca eram niste lacuste."

De unde au aparut "uriasii" ?

Intrebarea fireasca este: de unde au aparut acesti uriasi daca toate fiintele decazute au fost distruse de apele potopului. Singurul raspuns este ca a mai avut loc o alta imixtiune a ingerilor ("in vremurile acelea si dupa aceea"- scrie Gen. 6:4) in treburile umane cu scopul de a-i impiedica pe Avraam si ai sai sa ocupe Canaanul. In Geneza 12:6 ni se spune ca in timp ce Avraam se indrepta spre tara promisa: "Canaanitii erau atunci in tara", iar in Geneza 14:5 ii gasim implicati in conflicte tribale locale. Aici, ei sunt numiti "Refaimi" stabiliti la Asterot-Carnaim si "Emimi" stabiliti la Save-Chiriataim. In Geneza 15:18-21, "Refaimitii" sunt enumerati intre popoarele Canaanului. Toate aceste popoare au fost judecate de Dumnezeu si trebuiau distruse cu desavarsire de copiii lui Israel (Deut. 20:17; Iosua 3:10). Majoritatea au sfarsit-o asa, iar altii au scapat probabil in tarile din jur, urmele lor facand si astazi un subiect de studiu controversat pentru antropologi.

In Geneza 35:27 gasim scris despre Hebron, care mai inainte se numise Chiriat-Arba (fortareata lui Arba), iar Arba fusese tatal lui Anac (Iosua 15:13; 21:11). Tot asa si in Num. 13:22: " ... au mers pana la Hebron, unde se aflau Ahiman, Sesai, Talmai, copiii lui Anac. Hebronul fusese zidit cu sapte ani inainte de cetatea toan din Egipt." (Acest toan a fost capitala Egiptului pe vremea robiei si a exodului)

Este evident ca acesti umanoizi de statura inalta erau o spaima si o pacoste pentru neamurile din jur. Renumele si ispravile lor ajunsese in cele patru colturi ale lumii:

" ... niste neamuri mai mari si mai puternice decat tine, ... cetati mari si intarite pana la cer, ... un popor mare si inalt la statura, copiii lui Anac, ... despre care ai auzit zicandu-se: Cine va putea sa stea impotriva copiilor lui Anac?" (Deut. 9:1-3)

Nu este de mirare ca iscoadele trimise in Canaan s-au intors speriate inapoi: "Dar poporul care locuieste tara este puternic, cetatile sunt intarite si foarte mari. Ba inca am vazut acolo si pe fiii lui Anac. ... toti aceia pe care i-am vazut acolo sunt oameni de statura inalta. ... Inaintea lor si fata de ei parca eram niste lacuste" (Num. 13:28,32,33; Deut. 1:28).

Sub conducerea lui Iosua, evreii au cucerit totusi Canaanul. Statura uriasa si puterea "Anachimilor" a fost strivita sub tavalugul Dumnezeului ostirilor: "Iosua a pornit si a nimicit pe Anachimi din muntele Hebronului, din Debir, din Anab, din tot muntele lui Iuda si din tot muntele lui Israel; Iosua i-a nimicit cu desavarsire, impreuna cu cetatile lor. N-au ramas deloc Anachimi in tara copiilor lui Israel; n-au ramas decat la Gaza, la Gat si la Azdod" (Iosua 11:21-22; 15:8; 17:15; 18:16).

Despre unul din neamul Refaimitilor gasim scris si in Deuteronom 3:1-11: "Numai Og, imparatul Basanului, mai ramasese din neamul Refaimitilor. Patul lui, un pat de fier, este la Raba, cetatea fiilor lui Amon. Lungimea lui este de noua coti si latimea de patru coti, dupa cotul unui om (4,3x1,6m)."

Cei din ostirea lui Saul s-au speriat la vederea unui astfel de om. Puteti citi descrierea lui Goliat din Gat in 1 Samuel 17:4-7. Camasa de zale cantarea 5.000 de sicli (aproximativ 72 \g), iar sulita era de 600 de sicli (aproximativ 7,5 \g). Toata familia acestui Goliat a fost omorata de mana lui David si de mana slujitorilor lui: Isbi-benon, Saf, Lahmi sau Goliat din Gat, fiu al celui ucis de David, Lafni, si unul nenumit, dar grozav la infatisare, "un om de statura inalta, care avea sase degete la fiecare mana si la fiecare picior, douzeci si patru de toate" (2 Sam. 21:15-22; 1 Cron. 20:4-8).

Ce stim despre acesti "uriasi" ?

Ca nume, uriasii s-au numit Anachimi, descendenti din tatal lor Anac (Num. 13:22) si Refaimiti, de la Rafa, un alt intemeietor de neam. O alta referinta despre ei se afla in Deut. 2:10-11: "Mai inainte locuiau aici Emimii; un popor mare, mult la numar si de statura inalta, ca Anachimii. Ei treceau drept Refaimiti, ca si Anachimii; dar Moabitii ii numeau Emimi." "tara aceasta trecea deasemenea ca o tara a lui Refaim; mai inainte locuiau in ea Refaimitii; si Amoritii ii numeau Zamzumimi: un popor mare, mult la numar si de statura inalta, ca Anachimii. Domnul i-a nimicit dinaintea Amoritilor, care i-au izgonit si s-au asezat in locul lor."

Ca destin, Septuaginta, traducerea originalului ebraic in limba greaca, inlocuieste termenul "refaimiti" cu numirea de "cei morti" si una din explicatii este aceea ca fapturile acestea stranii nu vor avea posibilitatea invierii, ca toti componentii rasei umane, ci vor intra in pedeapsa vesnica direct din "Seol" (locuinta mortilor). Texte in care este facuta aceasta substituire sunt: Iov 26:5; Psalm 88:10; Prov. 2:18; 9:18; Isaia 14:9; 26:14. In ultimele doua, Refaimitii sunt descrisi ca o veritabila aristocratie a celor morti.

Exista alte relatari istorice despre "uriasi" ?

Cercetatorul pasionat de istorie si de arheologie, va putea vedea in combinatia dintre forta bruta a "Refaimitilor" si "inteligenta supra-umana" a "gibbror"-ilor (viteji, oameni cu nume din Gen. 6) una din explicatiile posibile ale constructiilor impresionante din Egipt si din alte parti ale lumii. Aceste amintiri din proto-istoria omenirii, transmise si deformate de traditia orala a popoarelor a dat probabil nastere mai tarziu "semizeilor" din mitologia greaca. Unul dintre aceste personaje mitice, Hercules, este prezentat chiar ca un fiu al lui Zeus cu una din fetele muritorilor de rand. Concluzia logica este ca "Tabletele Creatiei" gasite in Babilon, "Cartea mortii" din Egipt, mitologia greaca si cosmogoniile pagane, puse de unii pe picior de egalitate cu Biblia sau citate de altii in sprijinul textului sacru, nu sunt la urma urmei altceva decat fragmente de adevar primar denaturat si corupt de mintea perversa a oamenilor si folosite de Satan pentru a nega chiar sursa din care de fapt provin: Biblia.

"Daca gasesc in mine o dorinta pe care nici o experienta din lumea asta nu o poate satisface,atunci cea mai probabila explicatie e aceea ca am fost creat pentru o alta lume"(C.S.Lewis)

Kymosabe

Citat din: bluestar3 din  25 Noiembrie 2008, 20:42:03
Trebuie de stiut faptul ca evreii ca popor este mult mai tanar decat alte civilizatii.Egiptul este o civilizatie foarte veche.

Poporul evreu este cu vreo 1500 de ani mai bãtrân decât cel roman. :wink: Iar romanii au zeci de mituri.
Când grecii scriau Eliada ºi Odiseea, evreii erau un ,,popor bãtrân''.

Citat din: bluestar3 din  25 Noiembrie 2008, 20:42:03
Daca urmaresti cum s-a nascut poporul Evreu, inca din faza embrionala, vei ramanea surprins cum au fost o data, de mult niste sclavi, care au iesit din Egipt, modul supranatural in care a iesit, toata istoria celor patru zeci de ani prin pustie si totusi nu au murit de sete ori de foame.

Fii sigur de faptul cã le-am citit ºi analizat în acelaºi timp. Unde tu vezi miracole eu vãd simple mituri, a cãror explicaþie este una pãmânteanã.

Citat din: bluestar3 din  25 Noiembrie 2008, 20:42:03
Daca studiezi istoria poporului evreu, vei observa trei forme de guvernare:
-TEOCRATIA
-MONARHISMUL
-DEMOCRATIA
In timpul monarhiei, a existat un imparat pe nume David. Pe vremea acestui imparat, poporul Evreu si-a impus respectul in randul tuturor civilizatiilor atat de vechi, ca nimeni n-ar fi crezut dezradacinarea unora din acestea... In timpul imparatului Solomon, poporul Evreu a cunoscut un apogeu extraordinar din punct de vedere economic, politic, militar s.a.m.d.
Sunt multe de zis in acest sens, dar nu acesta este subiectul.

Evreii nu au supus pe nimeni. Toate cetãþile canaanite au fost ,,cucerite'' deoarece multe dintre ele erau deja  pãrãsite sau slab apãrate. Cetãþile canaanite au fost distruse în urma invaziei popoarelor mãrii.  Evreii au profitat de acest lucru ºi au ocupat Canaanul , deoarece  filistenii erau ,,ocupaþi'' cu egiptenii, pe care vroiau sã îi cucereascã. :wink:
În Vechiule Testament scrie cã evreii au cucerit Ierihonul. Acest oraº nu mai era locuit de mult timp. :lol:
 
Science is the great antidote to the poison of enthusiasm and superstition.
(Adam Smith)

Kymosabe

Citat din: bluestar3 din  25 Noiembrie 2008, 20:49:41

Cuvantul folosit in originalul ebraic este Nefilim, un derivat al verbului nafal, care inseamna a cadea, cadere. Uriasii sunt deci cei "cazuti", sau am zice noi astazi "cei decazuti" , "cei degenerati".

Cuvântul corect este cãzut nu decãzut.
Adicã cei cãzuþi din cer. Din acest motiv s-a spus cã erau îngeri, deoarece au venit din Cer. :wink:
(Anunaki erau cei cãzuþi - veniþi din cer. AN-cer , KI-pãmânt).

Citat din: bluestar3 din  25 Noiembrie 2008, 20:49:41
Ceea ce este surprinzator este faptul ca citim iarasi despre existenta uriasilor si dupa potop. Iata ce gasim in Numeri 13:33:

"Apoi am mai vazut in ea (tara Canaan) pe uriasi, copiii lui Anac, care se trag din neamul uriasilor; inaintea noastra si fata de ei parca eram niste lacuste."

Este o dovadã clarã a faptului cã potopul biblic este doar un mit. Asta dacã nu cumva Dumnezeului lui Israel i-a scãpat un uriaº pãcãtos atunci când a încercat sã îi înece pe oameni. :lol:
Science is the great antidote to the poison of enthusiasm and superstition.
(Adam Smith)

bluestar3

Citat din: Kymosabe din  25 Noiembrie 2008, 21:48:53

Este o dovadã clarã a faptului cã potopul biblic este doar un mit. Asta dacã nu cumva Dumnezeului lui Israel i-a scãpat un uriaº pãcãtos atunci când a încercat sã îi înece pe oameni. :lol:


Este o dovadã clarã a faptului cã fiecare este "liber" sa vada ce vrea, indiferent ca o minciuna are vesminte ale adevarului.
"Daca gasesc in mine o dorinta pe care nici o experienta din lumea asta nu o poate satisface,atunci cea mai probabila explicatie e aceea ca am fost creat pentru o alta lume"(C.S.Lewis)

bluestar3

Citat din: Kymosabe din  25 Noiembrie 2008, 21:26:57

Evreii nu au supus pe nimeni. Toate cetãþile canaanite au fost ,,cucerite'' deoarece multe dintre ele erau deja  pãrãsite sau slab apãrate. Cetãþile canaanite au fost distruse în urma invaziei popoarelor mãriiEvreii au profitat de acest lucru ºi au ocupat Canaanul , deoarece  filistenii erau ,,ocupaþi'' cu egiptenii, pe care vroiau sã îi cucereascã. :wink:
În Vechiule Testament scrie cã evreii au cucerit Ierihonul. Acest oraº nu mai era locuit de mult timp. :lol:
 

Pe ce se bazeaza afirmatiile tale? Ai dovezi "stiintifice"?
"Daca gasesc in mine o dorinta pe care nici o experienta din lumea asta nu o poate satisface,atunci cea mai probabila explicatie e aceea ca am fost creat pentru o alta lume"(C.S.Lewis)