Câteva completări - din seria "basmelor" și pentru cã...Shamballa.
"Jack si vrejul de fasole" e deja ceea ce se cheamă un basm cult. Meritul e al britanicului Joseph Jacob, care, în sec XIX, a adunat / procesat multiple variante folclorice din insule, sintetizând povestea ce avea să devină faimoasă.
Aș parcela ideile în felul următor - accentuând semnificațiile:
1) Jack obține cele 3 semințe "vrăjite" dând la schimb vaca. Dincolo de hilarul momentului, nu trebuie să uităm esența : vaca = Boul Apis (Egipt), Zodia Taurului, sau "vițelul de aur". Toate înseamnă același lucru : materie / materialism / materialitate. Cu alte cuvinte, Jack (candidatul la inițiere) obține "calea" prin sacrificarea dependenței telurice - sau, altfel zis, devine un "fraier" în ochii aparținătorilor, chiar un dobitoc....
2) Cine propune târgul ? Un "moș" misterios, ìn care putem lesne recunoaște șamanul / hierofantul / "venerabilul", sau orice altă funcție sacerdotală poftiți. Mai mult, "moșul" specifică faptul că "el a mai fost acolo, dar n-a putut învinge "căpcăunii" - ceea ce ne atestă tradiția, continuitatea multi-seculară a experienței inițiatice.
3) Jack reușește să depășească toate provocările, și "fură" din cealaltă dimensiune "ouăle de aur" = stăvezie aluzie la cunoaștere, ca "merele Hesperidei", "fructul oprit" bibilic, sau alte ipostaze de evidentă factură prometeică.
4) Basmul avertizează și despre mari!e primejdii ale unui asemenea voiaj - căci "căpcàunii" vor răzbunare, și coboară după Jack pe "vrej". Eroul scapă de ei doar "retezând" (anulând) "vrejul" (adică sacrificându-și, de nevoie, posibilitatea voiajului "astral"), mulțumindu-se cu puținul obținut.
E mai mult decât clar - totul, mai puțin detaliile concrete ale "tranzitului". Dar, partea bună e că ceea ce lipsește, poate fi completat prin studierea altor basme - doar răbdare și voință să avem...