Ințelepții elinilor apar in iconografia bizantina fiindca au pomenit despre intruparea Mântuitorului nostru. Același lucru este valabil pentru sibile (cele care slujeau in temple pagane) care au proorocit despre Maica Domnului.
Filozofi:
Apollonius
Solon Atenianul
Thucydide
Plutarh
Platon
Aristotel
Filon Filologul
Sofocle
Thulius \Vulisis
Valaam vrăjitorul
Sibile:
Persana
Libiana
Delfiana
Cimeriana
Samiana
Cumeeana
Helespontica
Frigiana
Europeana
Tiburtina
https://www.scribd.com/doc/307324669/Dionisie-din-Furna-Erminia-picturii-bizantine-pdfDaca apare alti filozofi decat cei mentionati atunci e o problema.
Un citat la Imaginea de mai sus:
''O evoluţie foarte interesantă ne dezvăluie profeţia elin-ului Pivogo(r) [=Pitagora] din
registrul al treilea al benzii drepte „cu filosofi” de la Voroneţ (Fig. 10). Profeţii identice,
atribuite aceluiaşi Pitagora, descoperim pe banda din stânga Arborelui lui Iesei de la aceeaşi
mănăstire Voroneţ (vezi supra), precum şi în pictura exterioară de la mănăstirile Humor şi
Suceviţa. Textul acestei profeţii este următorul: „Сe выш/нїй Бѓъ съ/нидgть/ и съ
ч(hло)в(h)к/ и поживg(т)/ и дв(с)тъ в/ на (ч-?)#ло(ж)...” [„Înaltul Dumnezeu va
coborî şi între oameni va trăi şi două sute (probabil, de ani) de la începutul...”].
Această
profeţie nu are nimic în comun cu spusele lui Pitagora de la Trapeza Lavrei athonite29 şi de la
biserica „Naşterea Domnului” din Arbanassi30. Nu o putem descoperi în izvoarele antice
referitoare la Pitagora sau în culegerile medievale bizantine şi slavone. Totuşi, unele afinităţi
între textul profeţiei filosofului din Samos (reprezentat în frescele moldave) şi unele surse
literare medievale există cu certitudine. Astfel, începutul profeţiei lui Pitagora de la Voroneţ
– Înaltul Dumnezeu va coborî şi între oameni va trăi... – pare să fie foarte apropiat de
profeţia apocrifă referitoare la Hristos, atribuită lui Ieremia în manuscrisul slavon de
secol XIII, cunoscut sub denumirea de „Cronograful Iudaic”: „Сg Бѓъ наш ... и посgмжg
на зgмли "вис# и съ чл(в)кы поживg...” („Dumnezeul nostru... pe pământ va apărea şi
între oameni va trăi”)31. Această profeţie apocrifă a lui Ieremia (mai exact pseudo-Ieremia)
pare să fi circulat în versiune slavonă pe parcursul mai multor secole. O găsim într-o formă
aproape identică în capitolul 81 (care precede capitolul 82 cu profeţiile Anticilor!) al primei
redacţii a Cronografului rus (1516-1522)''
http://www.medieval.istoria-artei.ro/resources/Voronrt.SCIA.AP2011-02-C.%20Ciobanu-Profetiile.pdf