Ştiri:

Forumul RUFOn este din nou funcțional după ce a primit un upgrade important de software și rulează acum pe un server nou.

Main Menu

Shambhalla - destinații interzise?

Creat de abyss, 15 Septembrie 2016, 18:46:29

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Aseneth

Citat din: Godak din  19 Aprilie 2017, 20:20:17
La pct. 5, ... deci horeau dacii în jurul Ierihonului sau nu, că nu ne-am lămurit...

De ce esti atat de sigur ca Shamballa nu are conotatii  autohtone? Poate chiar si origine sau istorie autohtona?
Si ca nu a existat o hora a Ierihonului?

Ganditorul

Cred ca hora e bagata prea fortat in acesta discutie (nu mai zic de "bobine si magneti"). Hora are alte conotatii, alte traditii si alte scopuri. Nu cred ca putem asimila hora ca si o cale spre "celalalt taram" ...indiferent cum se numeste acesta.


Aseneth

#47
Dar nici nu o putem elimina cu totul. Ca exemplu, am Limir Imparat al lui Slavici. Sau cele 12 fete de imparat si palatul cel fermecat al lui Ispirescu.

Si ca sa schimb subiectul horelor putin, am gasit ceva interesant:

https://ro.wikipedia.org/wiki/Cetatea_Soarelui
Va recomand sa cititi versiunea in engleza, e mult mai cuprinzatoare


Citat din: Rayden din  20 Aprilie 2017, 07:28:38
de ce s-a sters ceea ce meseriasul Godak a scris?  :?

Pentru binele nostru al tuturor.

Grifon

Da, era și timpul pentru puțină curățenie, tocmai din motivul "igienei mentale" invocate.

Să încercăm, consecutiv, un concis rezumat a ce poate fi util de reținut până aici:

E clar că unele ceremonii circulare produc anumite efecte (nu știm dacă la nivel de grup, individual, extra sau intro-senzorial).
La fel de clar e că tradițiile (fie românești, fie orientale, mediterane sau, mă rog, scandinave) conțin unele indicii acoperite de praful uitării milenare. Cotrobăind prin ele, cu tot riscul unei comprehensiuni vulnerabile la prejudecăți sau entuziasm pripit, putem "dezprăfui" unele repere (și, că veni vorba, l-aș fi apreciat și pe dl.@Godak dacă ar fi dezvoltat analogia "roți -Tronuri", conform clasificării îngerilor a lui Dionisie Pseudo Areopagitul).
De asemenea, e de reținut si ideea "alterării de câmp" - fie că era bioenergetică, fie obținută tehnic prin dezvoltarea unui electro-magnetism.

Afundându-ne în această discuție, ajungem volens-nolens la dezbaterea detaliilor. Altfel, la nivel abstract (de principiu) nu mai putem avansa - nici întru confirmare, nici întru respingere. Așa că, în opinia mea, sunt binevenite precizările de "procedură" - însă urmate, pe cât posibil, de explicații care să lămurească ideea (repet, fie ptr.confirmări, fie ptr.infirmări).
La urma urmei e la fel de util de stabilit ce nu are legătură cu ideea de fond - căci bănuiesc că nimeni n-are interes să rătăcească prin hățișul divagațiilor sterile...

Ganditorul

#49
Hai sa lamurim treaba asta cu HORA. Nu sunt eu specialist dar...

Hora are mai mult valente de armonizare cu natura, de alungare a "raului", de a intra in ritmul planetei Mama Pamant si a face lucrurile sa creasca, sa infloreasca, sa rodeasca. HORA poate fi considerata un HARP traditional romanesc (si filmul atasat, facut fara trucaje surprinde acest fenomen, invocat in strigaturi ...dar greu de crezut, bizar chiar). Repetitiile facute la filmare chiar au generat un fenomen HARP - iar de aici la eliminarea grupului SONG si a cunoasterii la care ajunsesera membrii lui e doar un pas de o frumoasa ipoteza (am avut ocazia sa cunosc cativa membrii ai grupului ...care sunt marginalizati si azi). Oricum am privi fenomenul Song nu s-a mai repetat, melodiile n-au mai fost reeditate (cu sau fara voia cuiva...). Dar asta e alta discutie si o putem extinde si cu marginalizarea/excluderea formatiei Phoenix ... exact cand s-a apropiat de aceiasi radacina strabuna a traditiilor (marginalizare existenta si azi...).

In varianta completa de la min 12 (mai ales de la 15) aici:
https://www.youtube.com/watch?v=2NWPrBdMaDw

in varianta simplificata si incompleta aici :
https://www.youtube.com/watch?v=innQwGr-d5g

"Tot pe loc, pe loc, pe loc, sa rasara busuioc" (sa primenim locul, sa alungam raul si sa miroasa frumos...) sau strigaturile din "Alunelu", horele ce invoca ploaia, belsugul, uniunea dintre barbat si femeie, casatoria, "frumosul si uratul" sunt temele horelor romanesti. Chiar si in dansurile populare mai "dure" cum sunt calusarii sau ursul, conducatorii jocului sunt in afara horei, conduc hora prin exemplul extern horei/jocului. Deci vortexul spre centru, unde sta "culegatorul de energie" nu prea se sustine ca ipoteza.

Nici bobinele si magnetii (femeile si barbatii) nu prea stau bine in ipoteza.
Traditional, de la Columna lui Traian si pana la 1918 femeia si barbatul, celula de baza a societatii, au fost la noi evocati impreuna, ca doua jumatati ale unui intreg divin care lucreaza tot impreuna.
"Traditia" cu femeia sta la cratitza e imprumutata de la hunii ce au cucerit Transilvania si au intrat apoi in "traditia" extinsa pentru ca de la 1918, in dorinta de a-i avea pe ardeleni aproape, i-am lasat sa-si cam bage picioarele in traditiile noastre - de la dictionarul explicativ al limbii romane unde s-a renuntat la munca lui Eminescu pentru a pune in scena traditia ardeleneasca care, in durerea lor de asupriti, au renuntat la tot ce era traditional, autohton ...pentru o legatura cu imperiul Roman.
Asa am pierdut limba - mai sunt doar vre-o 10 cuvinte autohtone, dacice, in varianta ardeleneasca a DEX-ului, folosit si azi, femeia a devenit o anexa a barbatului, dupa modelul traditiilor din pusta, unde femeia era sub valoarea calului caalarit  de invadatori, iar traditiile s-au indreptat in special spre apropierea de Roma.

Traditional insa suntem mai aproape de civilizatia samurailor din Japonia, unde femeia este conducatoarea/administratora casei, barbatul fiind luptatorul, vanatorul (...din afara casei), in casa fiind ascultatorul ajutor al sefei casei. In Moldova, dar si unele parti din Oltenia sau Dobrogea, traditia se pastreaza si azi. Uitam prea usor de regina Tamira (al carei altar ridicat in cinstea fiului pierdut in lupta, de la Adamclisi, este atribuit fortat romanilor lui Traian) dar si de Vitoria Lipan, Doamna Stanca a lui Mihai Vitezu, sau "muma" lui Stefan cel Mare. Dupa 1918 parca suntem legati la ochi de traditia ardeleana mixata cu cea a invadatorilor ...pana la nivelul in care cei din "Tinutul Secuiesc" au uitat cine a fost nobilul secui Gheorghe Doja si impotriva cui a luptat el. O deznationalizare evidenta, o renuntare la traditii care nu ne face cinste. Dar asta e o alta problema.

- Drumul spre Shamballa trece totusi si prin Romania, printr-o linie groasa, trasata in timp. M Eliade evoca acest drum in nuvela (fantastica !!???) ,,Secretul doctorului Honigberger" . Aparent fantastica aceasta nuvela este, dupa parerea mea, mai mult o autobiografie a autorului, a lui M Eliade, in cautarea manuscriselor ce au refacut viata doctorului Honigberger, care a existat cu adevarat, nu e doar o fictiune:

https://ro.wikipedia.org/wiki/Johann_Martin_Honigberger

Ramane sa ne intrebam doar daca experienta celui care studiaza caietele in nuvela lui M Eliade este fictiune sau sunt experientele personale ale autorului in cautarea drumului spre Shamballa prin manuscrisele lasate de doctorul sas din Brasov - Johann Martin Honigberger .
Si intram iar in vartejul ipotezelor M Eminescu - I Creanga - Culianu (bunicul) - M Eliade - Culianu (nepotul).

Grifon

Cred că pot subscrie la ipoteza cf. căreia horele (sau cel puțin unele hore, efectuate după reguli vechi) aveau potențialul de a produce / modifica fenomene meteo.
Ar fi vorba, în acest caz, de utilizarea / dirijarea energiilor colectate ptr.realizarea unor interferențe cu sistemul energetic ambiental (și, da, în lipsă de alți descriptori, se poate face o analogie cu HAARP).

Ideea aceasta (deși evidențiază alte valențe ale ritualului) nu duce spre o posibilă soluție de tranzit inter-dimensional, așa că, ori o păstrăm cu titlu de inventar ptr.alte conexiuni, ori o clasăm ca argument ce diminuează posibilitatea (chiar și teoretică) a unei funcționalități...shambalice.

E de reținut totuși că hora era, oricum, generatoare de fenomene, și există posibilitatea ca, prin anumite comparații cu ritualuri similare, să intuim cam ce alte posibile valențe putea avea tipul acesta de ritualuri - păstrând doar ideea ansamblurilor circulare și a interconectării participanților.
Se știe că, în afară de horă, mai există destule practici fondate pe aceleași principii - precum pregătirile cercurilor spiritiste, amintite deja.

Ca final, aș adăuga că eu, personal, sunt mai interesant de unele procedee individuale - nu de alta, dar ar fi cam frustrant ca, ptr.fiecare încercare psi, să am nevoie, neapărat, de o întreagă ceată...hahahaha ! (horală sau nu).

kandaon

#51
Se pare ca s-au incins ceva spirite pe aici, am rata ce-a fost mai serios, sper ca s-a linistit lumea (e ceva si la logare am avzut?)

Citat din: Ganditorul din  21 Aprilie 2017, 07:38:57

Nici bobinele si magnetii (femeile si barbatii) nu prea stau bine in ipoteza.
Traditional, de la Columna lui Traian si pana la 1918 femeia si barbatul, celula de baza a societatii, au fost la noi evocati impreuna, ca doua jumatati ale unui intreg divin care lucreaza tot impreuna.
"Traditia" cu femeia sta la cratitza e imprumutata de la hunii ce au cucerit Transilvania si au intrat apoi in "traditia" extinsa pentru ca de la 1918, in dorinta de a-i avea pe ardeleni aproape, i-am lasat sa-si cam bage picioarele in traditiile noastre - de la dictionarul explicativ al limbii romane unde s-a renuntat la munca lui Eminescu pentru a pune in scena traditia ardeleneasca care, in durerea lor de asupriti, au renuntat la tot ce era traditional, autohton ...pentru o legatura cu imperiul Roman.
Asa am pierdut limba - mai sunt doar vre-o 10 cuvinte autohtone, dacice, in varianta ardeleneasca a DEX-ului, folosit si azi, femeia a devenit o anexa a barbatului, dupa modelul traditiilor din pusta, unde femeia era sub valoarea calului caalarit  de invadatori, iar traditiile s-au indreptat in special spre apropierea de Roma.

Traditional insa suntem mai aproape de civilizatia samurailor din Japonia, unde femeia este conducatoarea/administratora casei, barbatul fiind luptatorul, vanatorul (...din afara casei), in casa fiind ascultatorul ajutor al sefei casei. In Moldova, dar si unele parti din Oltenia sau Dobrogea, traditia se pastreaza si azi. Uitam prea usor de regina Tamira (al carei altar ridicat in cinstea fiului pierdut in lupta, de la Adamclisi, este atribuit fortat romanilor lui Traian) dar si de Vitoria Lipan, Doamna Stanca a lui Mihai Vitezu, sau "muma" lui Stefan cel Mare. Dupa 1918 parca suntem legati la ochi de traditia ardeleana mixata cu cea a invadatorilor ...pana la nivelul in care cei din "Tinutul Secuiesc" au uitat cine a fost nobilul secui Gheorghe Doja si impotriva cui a luptat el. O deznationalizare evidenta, o renuntare la traditii care nu ne face cinste. Dar asta e o alta problema.

Amu, eu ca ardelean tre sa te contrazic aici colega. 
-Odata aia cu hunii, hunii astia n-au nicio treaba cu ungurii, decat poate ca au venit cam din aceeasi directie, Asia. Au si disparut relativ rapid din istorie, cu mult inainte ca ungurii sa ajunga pe aici. Ungurii cam dispar si ei dupa ce ajung mongolii pe la ei (la data aia Transilvania era inca un voievodat autonom, condus de voeivodul Posea daca tin bine minte, roman evident). Ce apare dupa e un amestec din ce a a ramas din unguri + ce a ramas din cumani + diverse populatii, romani, slavi si germanici (de asta putini mai au trasaturi asiatice, majoritatea arata ca europenii), un regat reconstruit de Vatican ca si pion al sau in estul Europei si condus de regi din vest (d-Anjou, Sigismund etc etc).

-Traditiile cele mai vechi romanesti s-au pastrat in buna parte din tara dar in special in zonele de munte/deal/padure mai izolate (Maramures, nordul Transilvaniei, Hateg in sudul ei, Gorj, Bucovina, Buzau, Fagaras).

-Legatura romani antici-romani moderni e facuta prima data mai vizibil de cronicarii moldoveni (Neculce si ceilalti, cu Letopisetul Tarii Moldovei)

-Regina Tamira era de fapt Tomiris (numele vechi al Constantei, Tomis, se spune ca vine de la ea). In mod ironic ea conducea triburile masagetilor care traiau taman in stepe, si tot in stepele alea sunt consemnate mai tarziu triburile scitilor si sarmatilor, in cadrul carora existau femei-razboinici, prototipul amazoanelor antice din legendele grecesti. Nu stiu cum se impaca asta cu teoria ta cum ca in stepe femeia valora mai putin decat un cal.
Mai degraba e vorba de un model social si cultural, ce incepe sa dispara inca din antichitate (nu inseamna ca femeile nu au continuat sa joace un rol important in diverse societati, chiar si la romanii antici erau un cronicar ce zicea ceva de genul "noi barbatii romani conducem lumea dar suntem condusi de femeile noastre).

-Odata cu trecerea la religiile si credintele "indo-europene" ale Zeului-Tata ceresc (Zeus, Jupiter, Odin samd, functie de popor) decade si pozitia principala a Zeitei-Mama pamant (Cibele, Gea etc, perioada de apogeu a fost probabil in preistorie si la inceputul epocii metalelor, e de ajuns sa vedem ca majoritatea statuetelor culturilor neolitice reprezinta zeite) ce era inainte zeitatea principala. Bineinteles nu dispare, nu avea cum, dar pica de cele mai multe ori pe locu doi cum se zice.

-DEX-ul modern (ca si origini de cuvinte) e influentat in buna parte de Cihac sau mai ales de Iorgu Iordan (iti las placerea sa descoperi cine au fost ei, in caz ca nu stii), iar Scoala Ardeleana nu mai exista la data aia. In perioada interbelica (inca inainte de fapt) s-a contrabalansat cat de cat exagerarea in directia exclusiv latina si s-a mers destul de mult si in cealalta directie, geto-dacica. Poate ai auzit de Nicolae Densusianu cu a lui Dacia Preistorica, omul era ardelean get beget, nascut cu doi ani inainte de revolutia de la 1848. Ori de Badea Cartan, care s-a dus pe jos pana la Roma sa vada Columna lui Traian, si a dormit la baza ei, a doua zi cand l-au vazut italienii au scris ca "un dac a coborat de pe Columna", atat de mult semana cu ei

-Nu stiu de unde ai ajuns tu la concluziile alea despre ardeleni, rolul femeii la romani (care e exclusiv la cratita in Ardeal) si ce mai zici tu acolo (nu vreau sa te acuz neaparat de ceva discordie, la fel de usor pot sa zburd si eu pe campii cu influentele fanariote, slavice si turcesti din alte zone, de ex desi mi se pare aiurea si contra nu doar a interesului nostru, dar si al adevarului uneori, pentru ca eu cred ca un filon stravechi s-a pastrat peste tot la romani, altfel nu mai exista poporul asta nicaieri)

Citat din: Ganditorul din  21 Aprilie 2017, 07:38:57- Drumul spre Shamballa trece totusi si prin Romania, printr-o linie groasa, trasata in timp. M Eliade evoca acest drum in nuvela (fantastica !!???) ,,Secretul doctorului Honigberger" . Aparent fantastica aceasta nuvela este, dupa parerea mea, mai mult o autobiografie a autorului, a lui M Eliade, in cautarea manuscriselor ce au refacut viata doctorului Honigberger, care a existat cu adevarat, nu e doar o fictiune:

https://ro.wikipedia.org/wiki/Johann_Martin_Honigberger

Ramane sa ne intrebam doar daca experienta celui care studiaza caietele in nuvela lui M Eliade este fictiune sau sunt experientele personale ale autorului in cautarea drumului spre Shamballa prin manuscrisele lasate de doctorul sas din Brasov - Johann Martin Honigberger .
Si intram iar in vartejul ipotezelor M Eminescu - I Creanga - Culianu (bunicul) - M Eliade - Culianu (nepotul).

Drumul spre Shamballa ar putea trece pe aici inca de demult, daca nu are si niste inceputuri aici. Intersant probabil taman in vremea in care zeitele dominau panteonul local, in neolitic. In veche civilizatie danubiana apar prima data atat zvastica (inca foarte prezenta la indieni/hindusi) cat si semnul cunoscut mai apoi ca yin si yang de ex

Solomonarii (care pot controla vremea de ex, ca tot s-a pomenit de asa ceva, cheama si controleaza balauri pentru asta) si care sunt instruiti in numar de cate 9 (un posibil al zecelea ramanea ca plata in unele variante), se aseamana destul de mult cu istorisirea despre "cei noua necunoscuti" din Tibet (ca sa amestec si Vrilul si Shamballa).

Apoi hora poate avea si efecte negative uneori, vezi hora ielelor din folclor, cand in urma ramane un cerc unde nu mai creste nimic, ori dispare mult mai tarziu, iarba din centru isi schimba culoarea, animalele nu o mananca etc. Si, desigur, muritoru de rand o pateste daca se nimereste prin preajma cand joaca ele si il vad ielele  8-)  :fullmoon:
Daca nu ma insel calusarii (si hora lor) sunt uneori o contrapondere la iele

Ganditorul

Multumesc pentru corectiile amintite, am scris la repezeala si exclusiv din memorie. Ai un punct de vedere care coincide in buna parte cu al meu. N-are rost sa ne contrazicem pe detalii. In partea cu Ardealul insa...ca ardelean nu simti diferentele pt ca acolo te-ai nascut. Ca locuitor in Ardeal venit din alta parte te izbesc diferentele... Iar mixajul cu educatia/traditia mongoloida a hunilor lui Attila, civilizati un pic sub semnul crucii se vede de departe. La fel cum se vede si apropierea fortata de Roma. Nu vreau sa dezvolt cu amanunte acest punct de vedere, il respect pe cel pe care-l ai, dar raman la ceea ce am cunoscut si simtit intr-o lunga sedere prin Ardeal (asta ca sa nu se confunde cu traditiile maramuresene care sunt altceva ).

Dansul ielelor nu e considerat malefic, doar intalnirea cu ele este aducatoare de "poceala". Iar calusarii nu sunt contrapusi ielelor. Dansul calusului are un scop precis, purificator, de alungare a "raului". Cel putin dupa stiinta mea...

Interesanta completarea cu solomonarii si as vrea sa citesc intreg materialul daca poti da o adresa.

Grifon

Întotdeauna sunt folositoare punctările d-lui @kandaon, pe care-l deduc a fi un pasionat de tradiții si etno-folclor. Ader în mare parte la ideile pe care le-a enunțat, si țin să aduag că analiza unor specificități de regiune e utilă doar ptr.a identifica proporția/calitatea în care s-au păstrat vechile obiceiuri - altfel putând deveni contraproductivă.

Despre solomonari s-a mai vorbit (si tot dl @kandaon a făcut precizări la "Bisericile Valahe"). Cred că este un filon interesant de investigat, dar din păcate nu se cunosc (sau, în sfârșit, nu cunosc eu) detalii mai exacte si credibile despre practicile lor.

E adevărat și că in zonele montane s-au păstrat mai bine indicii ancestrale - ca de altfel si in alte țări. Poate are legătură cu ceea ce am mai opinat la începutul subiectului - aerul rarefiat facilitează perceperea (si menținerea) unor experiențe aflate la limita senzorial / extrasenzorial.

Îți propun, dle @kandaon, să cercetâm cu o mai mare acuitate tezaurul basmelor autohtone. Eu am încercat câteva interpretări în debutul topicului, dar sunt convins că si d-ta ai putea contribui cu puncte de vedere interesante.

kandaon

#54
 
Citat din: Ganditorul din  21 Aprilie 2017, 16:01:35In partea cu Ardealul insa...ca ardelean nu simti diferentele pt ca acolo te-ai nascut. Ca locuitor in Ardeal venit din alta parte te izbesc diferentele...

Ma rog, am mai iesit din Ardeal, atat in Moldova cat si in Bucuresti, e drept nu am locuit perioade foarte indelungate (ceva mai putin de un an, cateva luni) si chiar daca am observat si diferente nu mi s-a parut ca sunt in alta tara. Singura data cand s-a insinuat ceva peiorativ, gen "aia din provincie sunt de toata jena, noi astia aici suntem miezu" a fost desigur in Bucuresti, dar nici asta nu a fost ceva raspandit din ce mi-am dat seama.
Nici asta nu m-a deranjat extrem de tare, stiu ca o astfel de mentalitate exista si in alte locuri (capitala vs provincia, orasu sau provincia X vs Y, munteni vs campeni etc dara stea sunt mai degraba rivalitati fratesti care dispar cand e vorba de infruntat un inamic extern)
Din ce stiu eu exista insa si un anume gen de propaganda revizionista ungureasca mai subtila, nu asa pe fata, ce vrea sa impuna ideea asta cu Ardeal vs restul Romaniei, (tu o folosesti in aceeasi directie, doar ca tu critici ardelenii, ailalti ii lauda dar scopul dorit e acelasi in ambele variante, si anume crearea unei rupturi intre diversele zone romanesti).

Din pacate (nu te acuz neaparat pe tine acum, poate chiar ai avut niste experiente neplacute ceea ce e regretabil si sper ca poti sa treci peste ele) exista si intre romani (inclusiv ardeleni) asa numitii "idioti utili" care preiau automat tot felu de astfel de manipulari si incep sa creada un pic din ele, mai ales daca sunt facute un ceva mai inteligent. Nu prind insa la marea masa a oamenilor

Citat din: Ganditorul din  21 Aprilie 2017, 16:01:35Iar mixajul cu educatia/traditia mongoloida a hunilor lui Attila, civilizati un pic sub semnul crucii se vede de departe. La fel cum se vede si apropierea fortata de Roma. Nu vreau sa dezvolt cu amanunte acest punct de vedere, il respect pe cel pe care-l ai, dar raman la ceea ce am cunoscut si simtit intr-o lunga sedere prin Ardeal (asta ca sa nu se confunde cu traditiile maramuresene care sunt altceva ).

Nu stiu de ce tot insisti cu hunii lui Attila (care, apropo, e un nume gotic nu hunic) cand aia au disparut cu mult inainte sa apara ungurii in istorie si in Europa, n-au nicio legatura cu ei (desi ungurilor le place sa creada asta) inafara de aceea ca vin tot din zona asiatica. Nu stiu ce apropiere de Roma crezi tu ca exista, mai ales cand cele mai vechi traditii (cele mai apropiate de daci) s-au pastrat cel mai probabil in Apuseni la moti, in mijlocul Ardealului, in Maramures, Hateg si Bucovina (sau in nordul Olteniei in Gorj la sud de Carpati) iar parintele dacologiei (daca ai amintit de Scoala Ardeleana si latinism) e tot un ardelean, N. Densusianu. Sa nu mai spun ca dinastiile medievale conducatoare din Moldova si Muntenia au venit tot din Ardeal, iar in antichitate capitala Daciei era tot acolo
Iti dai seama ca daca merg si eu pe rationamentul tau pot sa afirm ca de fapt tu te-ai departat de traditiile romanesti adevarate si din cauza bagajului fanariot-otoman-oriental impus in mentalitatea ta tu nu mai realizezi unele chestii. Vezi ce usor se pot face afirmatii d-astea?
Eu insa sunt sigur ca unele diferente care ar putea exista sunt doar de suprafata si filonul vechi s-a pastrat peste tot in tara, in ciuda tuturor necazurilor istorice, poate sunt eu mai nationalist de moda veche dar nu vad ca realist ce spui tu. Oricum, daca asta e parerea ta, eu nu am ce face si mergem inainte fara suparare

Citat din: Ganditorul din  21 Aprilie 2017, 16:01:35Dansul ielelor nu e considerat malefic, doar intalnirea cu ele este aducatoare de "poceala". Iar calusarii nu sunt contrapusi ielelor. Dansul calusului are un scop precis, purificator, de alungare a "raului". Cel putin dupa stiinta mea...

Ielele nu sunt neaparat rele sau malefice, dar nici neaparat benefice, sunt ambivalente, pot fi si bune si rele. Calusarii sunt si contrapusi ielelor, jocul lor ii vindeca pe cei afectati de iele, folosesc puteri de la iele (chiar si contra lor) sau ielele ii pot lovi (imbolnavi etc) pe calusarii care nu respecta niste reguli

Citat din: Ganditorul din  21 Aprilie 2017, 16:01:35Interesanta completarea cu solomonarii si as vrea sa citesc intreg materialul daca poti da o adresa.

Nu am titlurile exacte acum, insa daca ai sa cauti (inclusiv pe google, pui si solomonari in casuta) autori precum Traian Herseni, Romulus Vulcanescu, Andrei Oisteanu o sa gasesti niste studii interesante (nu doar despre solomonari).
Ideea principala e ca ar fi perpetuarea unui cult stravechi, traco-daco-getic, al "calatorilor prin nori", iar in timp la el s-au mai adaugat unele elemente din crestinism odata cu trecerea timpului (in special numele de "solomonari" care vine de la regele biblic Solomon care ar fi avut mari abilitati magice).

kandaon

Citat din: Grifon din  21 Aprilie 2017, 16:05:20
Întotdeauna sunt folositoare punctările d-lui @kandaon, pe care-l deduc a fi un pasionat de tradiții si etno-folclor. Ader în mare parte la ideile pe care le-a enunțat, si țin să aduag că analiza unor specificități de regiune e utilă doar ptr.a identifica proporția/calitatea în care s-au păstrat vechile obiceiuri - altfel putând deveni contraproductivă.

Multumesc, mai toti forumisti au postari interesante

Citat din: Grifon din  21 Aprilie 2017, 16:05:20Despre solomonari s-a mai vorbit (si tot dl @kandaon a făcut precizări la "Bisericile Valahe"). Cred că este un filon interesant de investigat, dar din păcate nu se cunosc (sau, în sfârșit, nu cunosc eu) detalii mai exacte si credibile despre practicile lor.

Dat fiind caracterul (ultra) secret al grupului sunt greu de cunoscut prea multe detalii. Unele pot fi poate chiar inselatoare (gura lumii, observatii din exterior, distorsionate de imaginatie si de trecerea timpului, chiar o imagine voit falsa proiectata de solomonari insisi). Nu prea se stie cum sunt alesi membrii, unde studiaza (traiesc o perioada lunga, 7 sau 9 ani, nu mai stiu, rupti complet de lume), ce se intampla acolo, ce si cum invata si ce lucruri fac ei acolo etc etc. Controlul asupra furtunilor, ghetii/grindinei, vijeliilor si ploilor etc si al balaurilor poate insemna controlul (de la producere la folosire si incetare) unor fenomene meteo extreme ori a unor forte si energii ale haosului, calatoria prin nori poate insemna calatoria corpului astral si tot asa.

Citat din: Grifon din  21 Aprilie 2017, 16:05:20Îți propun, dle @kandaon, să cercetâm cu o mai mare acuitate tezaurul basmelor autohtone. Eu am încercat câteva interpretări în debutul topicului, dar sunt convins că si d-ta ai putea contribui cu puncte de vedere interesante.

Aha, am sa recitesc, si da, in limita timpului putem vorbi si despre latura asta autohtona a lucrurilor  :-D

Godak

#56
CitatIdeea principala e ca ar fi perpetuarea unui cult stravechi, traco-daco-getic, al "calatorilor prin nori", iar in timp la el s-au mai adaugat unele elemente din crestinism odata cu trecerea timpului (in special numele de "solomonari" care vine de la regele biblic Solomon care ar fi avut mari abilitati magice).

Kanadron, formularea asta e destul de discutabilă, anume trimiterea la regele Solomon, cel biblic. Puțin offtopic: dată fiind tradiția medievală a grimoarelor atribuite lui Solomon, dintre care s-au găsit și unele exemplare bizantine, un prieten se întreba dacă nu cumva prin bibliotecile mănăstirești din România nu s-ar putea găsi astfel de manuscrise. Asta da temă tare! Dar nu ăsta e subiectul topicului.

kandaon

Citat din: Godak din  23 Aprilie 2017, 13:05:43
Kanadron, formularea asta e destul de discutabilă, anume trimiterea la regele Solomon, cel biblic. Puțin offtopic: dată fiind tradiția medievală a grimoarelor atribuite lui Solomon, dintre care s-au găsit și unele exemplare bizantine, un prieten se întreba dacă nu cumva prin bibliotecile mănăstirești din România nu s-ar putea găsi astfel de manuscrise. Asta da temă tare! Dar nu ăsta e subiectul topicului.

Este cea mai logica legatura, din ce am citit si eu. Adica nu exista nicio legatura directa intre "calatorii prin nori" traco-daci (ctistai sau kapnobatai, ceva de genu, in transcrierea in greaca antica) si Solomon din Biblie, si nici intre "solomonarii" de mai tarziu (care au perpetuat cultul vechi traco-dacic) si regele Solomon.

Exista insa doua variante indirecte, una ar fi ca oamenii, odata cu institutionalizarea si intarirea crestinismului si a influentei bisericii, si cu raspandirea mai serioasa a invataturilor ei, au facut natural legatura intre ce scria in Biblie despre regele Solomon (un mare magician) si ce stiau ei despre eluzivii "magicieni" autohtoni (numiti si zgrimtiesi, zgrabuntasi sau chiar calatori prin nori parca, intr-un manuscris mai vechi). Asa ca, sub influenta invataturilor crestine si a bibliei i-au numit solomonari, adica cei asemenea lui Solomon din biblie.
Alta varianta e ca solomonarii insisi au impus termenul pentru a scapa de atentia nedorita a autoritatilor si a bisericii, ceva de genul "uite, in biblie apare regele Solomon care facea si dregea si el cu chestii magice, noi facem cam acelasi lucru deci nu suntem neaparat pagani, asa ca vedeti-va de treaba mai oameni buni si nu mai insistati cu noi".
Ori o combinatie intre cele doua
Grimoarele medievale atribuite lui Solomon nu cred sa aiba nicio legatura cu cartile (am vazut si varianta amulete cu niste semne/cuvinte magice) pe care le purtau solomonarii dar o fi posibil sa existe si pe undeva pe la noi ceva exemplare bizantine, cine stie. Desi nu stiu daca biserica ar fi admis sa pastreze asa ceva (poate prin biblioteca Vaticanului sa fie ceva, ca aia au fost cu inchizitia si or fi pus mana pe unele ca material de studiu, ori pe la colectionari particulari).

Godak

#58
Pentru cei interesați de Solomonari propun cartea Valeriu Bălteanu - Dicționar de magie populară românească, Ed. Paideia, București, 2003 - pg. 239-245. Se explică etimologii, derivații acționale, ș.a.

Și pentru că topicul este Shamballa, mă miră două absențe: blajinii (ce-i drept o pistă falsă, plină de neînțelegeri) și "preluncile" lui Sadoveanu. un termen de geografie mitică care apare obsesiv la acesta.

Grifon

Citat din: Godak din  23 Aprilie 2017, 15:42:00
Și pentru că topicul este Shamballa, mă miră două absențe: blajinii (ce-i drept o pistă falsă, plină de neînțelegeri) și "preluncile" lui Sadoveanu. un termen de geografie mitică care apare obsesiv la acesta.

Nu te mira de absențe, dle.@Godak, căci subiectul ăsta abia a inceput (am revenit târziu la el, deși a fost lansat odată cu "Vril" si celelalte înrudite).
Solomonari / Blajini / Rohmani  (Rahmani) sunt, clar, noțiuni nebuloase, si demne de puricat. Eu i-aș vedea mai degrabă prinși la subiectul "Bisericilor Valahe" - chiar dacă ideea de continuatori ai sacerdoțiului dacic e cam șubredă.

Aici, cu această Shamballa, eu doream să urmăm niște fire.

1) Există ? Spre deosebire de cei ce se hlizesc la o asemenea prezumție, eu (si alții) credem că da. Nu într-o accepțiune materială (părerea mea) dar cu posibile zone favorizante ptr."tranzit".
2) Unde naiba e ? Precum am zis, fiind imaterială / extradimensională, cred că pretutindeni si nicăieri. Irelevante așadar direcții cardinale, sau...de adâncime. În schimb consider că se pot repera unele areale mai pretabile....sesizării (si aici ar fi plăcut să avem în discuție locatii românești).
3) Cum e ? Hahaha, aici e limpede că se pot bate câmpii cu voioșie. Personal n-o să intru în așa ceva, decât de voi găsi referiri cât de cât credibile.

Acestea fiind "bornele" subiectului (si lăsând biata horă, pe care am zăpăcit-o bine - și pe care o mai putem asocia mai degrabă subiectului "Vril") v-aș propune să ne axăm puțin pe Vasile Lovinescu & Co (prin "Co" înțelegând si extensii precum Daniel Ruzo).
Propun asta ptr.că Lovinescu are și hermeneutica aia interesantă a Tradiției, si a basmelor, dar si repere geografice, care m-au nedumerit de-a binelea.

Și cred că încape în același "Co" si Sadoveanu, cu "preluncile" sau "Țara de dincolo de negură".