Ştiri:

Forumul RUFOn este din nou funcțional după ce a primit un upgrade important de software și rulează acum pe un server nou.

Main Menu

Ipoteza psihosocială privind OZN-urile

Creat de terraflorin, 24 Mai 2013, 08:26:03

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

terraflorin

Milioane de oameni cred că am fost vizitati de o rasă extraterestră din îndepărtările spaţiului cosmic. Aceşti extratereştri ar zbura la bordul navelor lor în formă de farfurie, ca să răpească de obicei oameni pentru experimente pe care le putem doar ghici, unii consideră că aceştia sunt responsabili pentru  fenomene ca mutilările de vite și cercurile din lanuri, că guvernele sunt conștiente de toate acestea și sunt angajate de decenii într-o operaţiune de muşamalizare pentru ca acest adevăr șocant să nu fie aflat de publicul larg.

Sau, poate că nu e aşa.

Cei care îmbrățișează scepticismul științific ca cea mai bună metodă de a discerne adevărul sunt adesea catalogaţi ca sceptici (prin negarea pretențiilor pseudoştiinţifice) sau sunt consideraţi ca cei care au o concepție anti-științifică despre lume. Combaterea unor astfel de pretenții este o muncă valoroasă și necesară, dar de multe ori sunt consideraţi doar negativiști. În plus, doar subliniind că o anumită afirmație extraordinară este cel mai probabil să NU fie adevărată, deși ar putea fi lucrul cel mai corect care ar putea fi făcut, acțiunea de multe ori este nesatisfăcătoare pentru public. Cel mai bine este să nu fie contrazise astfel de afirmaţii, ci să se  propună  în locul lor o ipoteză alternativă. Acest lucru este adevărat mai ales atunci când un presupus fenomen paranormal atinge astfel de proporții uriaşe, încât se cere un fel de explicație, așa cum s-a ajuns, cu siguranță, în cazul fenomenului OZN.

Credința în OZN-uri este acum larg răspândită în societatea noastră. Rapoarte privind observaţii și întâlniri de diferite tipuri sunt deja câteva milioane şi numărul lor creşte. Convingerea că fenomenul OZN este rezultatul unor vizitatori extratereştri pe Pamant este cunoscută ca ipoteza extraterestră (IET). Credința standard a scepticului este de multe ori exprimată prin respingerea IET din cauza probelor insuficiente. Dar dimensiunea și domeniul de aplicare al fenomenului OZN a făcut pe mulți să creadă că ceva trebuie să se intample - în cazul în care există atât de mult fum, se argumentează, trebuie să existe şi un foc.

Prin urmare, mai degrabă decât pur și simplu respingerea IET,  răspunsul scepticului ar fi mai bine formulat ca o ipoteză alternativă, ceea ce este numit drept ipoteza psihoculturală sau psihosocială (IPS). 

In ciuda dimensiunilor fenomenului OZN, precum și cantitatea abundentă de dovezi oferite IET de către susținători, comunitățile științifice și scepticii raman ... ei bine, sceptici. Fiecare argument a fost contracarat, fiecare probă a fost cercetată și fiecare pretenţie a unei prezenţe extraterestre a fost demascată. Deși există un volum mare de probe, toate sunt de  calitate scăzută și insuficiente pentru a dovedi IET. Poziția sceptică, prin urmare, este faptul că IET este în prezent respinsă din cauza probelor insuficiente. Dar publicul larg, cu toate acestea, o ţine pe a lui, răspunsul la această poziție a scepticului este aproape întotdeauna la fel - atunci cum explici toţi martorii oculari, toate răpirile, toate fotografiile, toate minciunile guvernului etc?

Soluția este de a găsi o modalitate de a formula poziția scepticului în termenii unei explicații pozitive, o ipoteză alternativă la IET, mai degrabă decât pur și simplu respingerea IET. Am numit o astfel de ipoteză alternativă ipoteza psihosocială (IPS).

IPS încearcă să înțeleagă și să explice fenomenul OZN ca pe un fenomen cultural înrădăcinat în psihologia umană - ca o mitologie modernă post-tehnologică. IPS nu aduce nimic nou, fiind pur și simplu o sinteză a poziției scepticilor, cu un accent pe explicarea fenomenului OZN, mai degrabă decât pe negarea IET. Punctul forte al IPS este că analizează  întreagul fenomen OZN așa cum a evoluat istoric, nu doar în forma sa actuală. Având un astfel de punct de vedere istoric este foarte util, deoarece modul în care fenomenul OZN s-a schimbat în timp oferă indicii cu privire la ce s-a schimbat,  cum s-a schimbat, și, mai ales, de ce a apărut în primul rând.

Potrivit IPS, credința în OZN-uri ca un fenomen real s-a dezvoltat dintr-o fascinație pre-existentă conceptului de  zbor spaţial și celui de fiinţă extraterestră. Era de așteptat, de fapt, ca o astfel de mitologie să apară la începuturilor zborului uman în spațiu, (http://ro.wikipedia.org/wiki/Lista_zborurilor_spa%C8%9Biale_cu_echipaj_uman) pe fondul unui mediu cultural plin la saturaţie de povestiri science-fiction cu extratereștri și nave spațiale interstelare sau intergalactice. (http://ro.wikipedia.org/wiki/Zbor_interstelar)

Fenomenul OZN apoi a evoluat la fel cum orice narațiune culturală ar putea evolua. Răufăcătorii din povestiri sunt guvernele și agenții guvernamentali care s-au luptat pentru a ţine ascuns adevărul despre extratereștri. Eroii sunt credincioșii în OZN-uri,  care se luptă pentru a expune acest adevăr unui public în mare parte înșelat. Extratereştrii în sine au ''evoluat'' în timp, mai întâi arătând doar ca niște oameni strălucitori - un punct de vedere oarecum nesofisticat și aproape copilăresc faţă de standardele mai târzii - pentru a evolua la tipul standard al micului extraterestru gri.



Extratereștrii reprezintă atât cele mai mari speranțele ale noastre dar și cele mai mari temeri, la fel ca în cazul tuturor iconografiilor mitologice, nimic nou sub soare! Uneori ei sunt aici pentru a salva omenirea, de obicei, prin oferirea unor sfaturi simpliste (şi câteodată uşor prostești) cu privire la amenințarea holocaustului nuclear sau iresponsabilitatea faţă de mediu. Cu alte ocazii ei sunt reci și siniştri, efectuând experimente invazive și înfricoșătoare doar pentru propriile lor scopuri întunecate, misterioase și neînţelese.

Credincioșii îşi găsesc suport pentru credința lor în extratereștri din orice sursă posibilă oricât de ambiguă ar fi aceasta, de multe ori fără nicio dovadă care să fie greu de contestat. Observaţiile OZN sunt adesea doar puncte de lumină, sau obiecte neobișnuite, imposibil de identificat. Fotografiile sunt ambigue sau neclare. Mărturiile sunt , de asemenea, afectate de detalii neclare, sau de circumstanțe compromițătoare, cum ar fi trezirea din somn. Unele mărturii sunt "recuperate" în timpul hipnozei, care mai mult decât probabil că produce amintiri false decât dezvăluie amintirile adevărate, dar ascunse. Unele mărturii sunt   lipsite de ambiguitate, dar nu sunt susținute prin coroborarea probelor, sau este descoperit mai târziu că au fost frauduloase. Presupusele implanturi nu au fost niciodată demonstrate ca fiind dispozitive extraterestre reale. ''Oamenii în Negru'' (MIB) rămân la fel de evazivi ca niciodată.

Pentru a rezuma, există o cantitate imensă de zgomot, sau de evenimente aleatorii și de stimuli în lume și credincioșii OZN exploatează acest zgomot astfel încât orice anomalie poate fi interpretată ca un fenomen extraterestru. Conform IPS credința oamenilor tine fenomenul OZN în viață, nu presupușii extratereștri vizitatori.

Nu mai punem aici problema farselor ocazionale. Persoane obișnuite, în căutarea lor după 15 minute de faimă, sau pentru un motiv psihologic complex, decid să pună în aplicare farse elaborate cu ''extratereştri'' veniţi din spațiu. Cel mai celebru caz este cel al lui Billy Meier, un fermier elvețian care a orchestrat mai mulţi ani o  farsă cu presupuse întâlniri repetate cu extratereștri. De exemplu el a prezentat ca dovadă o imagine pe care pretinde că a făcut-o în viitor, fiind dus acolo de extratereștri, dar  s-a dovedit că imaginea sa a fost luată dintr-o revistă de science fiction.

terraflorin

Cum putem deduce noi care ipoteză  este cel mai probabil să fie adevărată? Ipoteza extraterestră (IET) sau  ipoteza psihosocială (IPS)? Ei bine, un criteriu important al oricărei ipoteze științifice este că face nişte predicții care pot fi testate. Ce previziuni, deci, fac cele două ipoteze, și cum au fost testate afirmaţiil lor? Noi putem genera, în principiu, o listă de din bun simț cu caracteristicile pe care fenomenul psihoocultural ar trebui să le aibă, și să comparăm rezultatul cu o listă comparabilă de caracteristici pe care un fenomen extraterestru autentic ar trebui să aibă, iar apoi le vom compara pe fiecare în parte cu fenomenul OZN pentru a vedea care se ipoteză se potriveste mai bine.

fiulploii

 Buna analiza insa eu zic ca sufera prin extremitate fiindca de obicei, nu exista doar un singur aspect .
  Pe baza fenomenului real se face o ''acoperire'' prin apelarea la asteptarile ancestrale ale omului si  la dorinta de senzational cum ar fi asteptarea unui parinte salvator care el singur sa aiba grija de noi, pe noi sa nu ne mai intereseze nimic, sa rasuflam usurati fiindca altcineva are in carca ''pacatele'' lumii .
  Aici poate fi vorba de sentimentul ''paradisului pierdut'' sentiment inoculat - zic eu - candva in trecut ca o frana in calea afirmarii potentialului psihic uman.

terraflorin

Citat din: fiulploii din  24 Mai 2013, 09:38:58
Buna analiza insa eu zic ca sufera prin extremitate fiindca de obicei, nu exista doar un singur aspect .
  Pe baza fenomenului real se face o ''acoperire'' prin apelarea la asteptarile ancestrale ale omului si  la dorinta de senzational cum ar fi asteptarea unui parinte salvator care el singur sa aiba grija de noi, pe noi sa nu ne mai intereseze nimic, sa rasuflam usurati fiindca altcineva are in carca ''pacatele'' lumii .
Corect. De aceea este doar o ipoteză: care nu a putut fi dovedită şi nici infirmată. Lucrurile sunt simple, este nevoie DOAR DE O SINGURĂ DOVADĂ solidă şi această ipoteză pică, dar nimeni nu a venit până acum cu obiecte artificiale extraterestre autentice şi nici măcar cu o fotografie clară de înaltă rezoluţie a unui obiect care să fie acceptată de întreaga comunitate ştiinţifică. În lipsa acestor dovezi trebuie măcar avută în vedere, nu zic că trebuie şi acceptată. Mai sunt şi alte ipoteze, poate că o să scriu şi despre ele în limita timpului liber.