Ştiri:

Forumul RUFOn este din nou funcțional după ce a primit un upgrade important de software și rulează acum pe un server nou.

Main Menu

Tinta neidentificata de approachul otopeniului

Creat de bogdan2013, 09 Martie 2013, 14:52:35

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

bogdan2013

Astazi in jurul orei 9 a avut loc o discutie intre approachul otopeniului si un echipaj tarom despre o tinta neidentificata dar detectata de radarul aeronavei.
Din pacate nu am reusit inregistrarea de la inceput in care approachul este instiintat despre aceasta tinta, dar am inregistrat atunci cand acesta a verificat si nu a detectat nimic pe radarele lui.
Daca aflati mai multe de la cei care asculta si transmit pe Live ATC Feeds convorbirile traficului aerian din Romania, va rog sa completati.

Cer senin la :ufo:  :-)

romulus

Citatechipaj tarom despre o tinta neidentificata
Poate nu ai inteles bine ; nu cred ca TAROM  are treaba cu "tinte"! Poate a zis "obiect" ?!
Din cate stiu eu vanatorii/militarii folosesc termenul asta si nu civilii! Ca la Tarom sunt si fosti ori actuali militari, asta e altceva :-D!
Am zis !

PS
Bine ai venit pe Rufon Bogdan2013!
"Zisa cel nebun intru inima sa :Nu este Dumnezeu"
Psalmul 52 al lui David

bogdan2013

Cred ca aveti dreptate, a avut si armata niste zboruri azi. Am uitat ca e si baza militara, ma gandisem numai la civili.
Acum am atasat varianta integrala si se aude bine cuvantul TINTA.

Sanatate

StarDust

Citat din: bogdan2013 din  09 Martie 2013, 21:36:41
Cred ca aveti dreptate, a avut si armata niste zboruri azi. Am uitat ca e si baza militara, ma gandisem numai la civili.
Acum am atasat varianta integrala si se aude bine cuvantul TINTA.

Sanatate

Multumesc pt. prezentarea inregistrarilor.

Deci, (probabil) avioane militare, tinta ii depasise spre nord, pilotii raporteaza ca nu au vazut nimic. Mai mult decat interesant!
În credinta au murit toti acestia, fara sa fi capatat lucrurile fagaduite, ci  doar le-au vazut si le-au urat de bine de departe, marturisind ca sunt straini si calatori pe pamînt.  Evrei 11:13-16

bogdan2013

Citat din: StarDust din  09 Martie 2013, 22:27:48
Multumesc pt. prezentarea inregistrarilor.

Deci, (probabil) avioane militare, tinta ii depasise spre nord, pilotii raporteaza ca nu au vazut nimic. Mai mult decat interesant!


Intotdeauna cu multa placere.

Armata aude si vede mult mai multe decat noi dar nu ne divulga, asa incat ne ramane doar sa tragem cu urechea la cei ce zboara, poate poate vad ei ceva daca noi nu avem noroc de pe pamant.

bogdan2013

 Pentru ca s-a interpretat foarte putin cu datele auzite in inregistrare despre aceasta intamplare, vreau sa evidentiez aspectele ce ar fi putut sa genereze o problema majora de aviatie.
In primul rand de ce radarul aeronavei a detectat prezenta in zbor a unui aparat si radarele approachului DORMEAU (pentru ca ele aduc avioanele de la distante si inaltimi mari pana la distanta si inaltimea de aterizare de unde la preiau apoi turnul de control al aeroportului, respectiv duc avioanele pe rutele de zbor de la decolare prelundu-le de la trunul de control).
Aeronava inca nu imi este clar daca era la aterizare sau decolase dar sa presupunem ca aeronava se afla la aterizare, permisiunea de aterizare a aeronavelor pe aeroportul Otopeni dinspre DN1 (in ziua aceea, de dimineata asa se proceda) incepe de la o distanata de 10-11 km de pista la o inaltime de aproximativ 760 de metri, iar aparatul neidentificat cu ruta dinspre sudul tarii spre nord era in trafic la 8 km distanta de aeroport si la o inaltime de 820 de metri, deci trecand perpendicular pe traiectoria de aterizare a aeronavei dar la o inaltime un pic mai mare in zona aceea este un lucru cred eu destul de grav si tine de siguranta la aterizare, pilotul evidentiind probabil un pic speriat prezenta aparatului pentru ca putea sa se afle pe un curs de impact si nu era instiintat.

Sunt sigur ca intrebarile care va vin in minte sunt tot aceasta care imi vin si mie, oare s-a facut vreo ancheta si cum s-a catalogat acel zbor neidentificat?
Vrem sa stim si noi, sa ne raspunda cineva.

Cer senin la  :ufo:

Ilie de la scularie

Buna ziua.
Hai sa clarificam un pic problema, pentru ca vad ca sunt probleme de interpretare in legatura cu mesajul asta.

In primul rand, din mesaj reiese clar ca radarul de la sol a descoperit acea tinta, nicidecum cel de pe aeronava. Este evident din prima secunda a inregistrarii, care incepe cu "1105, approach". 1105 e aeronava cu pricina, approachul e cel care ii apeleaza - organul de trafic civil. In fonia aeronautica se incepe mesajul cu indicativul aeronavei apelate si se continua cu indicativul apelatorului. Mai mult, streamul liveatc reda 3 frecvente deodata, suprapuse: pe canalul stereo stang este Bucharest Radar, iar pe cel drept, suprapuse, Otopeni Tower si Bucharest Approach. De aceea se aud suprapuse conversatiile, in avion nu prea se aude asa ceva.

In al doilea rand, cuvantul "tinta" nu are legatura cu civilii sau militarii, este un termen larg intalnit in domeniul controlului de trafic si radarului. La fel si expresia "v-ati depasit cu traficul" sau "v-a depasit" nu se refera neaparat la o depasire in sensul auto - adica o aeronava zboara mult mai repede decat cealalta, ci in general este folosita cand doua avioane merg pe traiectorii convergente, in momentul in care o coliziune nu mai e posibila.

In al treilea rand (si mai pe larg, un pic de background): organele civile de trafic au la dispozitia lor doua tipuri de radare: radarele primare si radarele secundare. Daca ma mai urmariti, continuam...

Radarele primare sunt clasicele radare Doppler. Ele vad orice s-ar afla in aer si nu este filtrat: stoluri de pasari, avioane, elicoptere, baloane, obiecte reflectorizante purtate de vant... Acest radar returneaza doar locatia si altitudinea unei tinte, nici o alta informatie.

Radarele secundare in schimb, functioneaza dupa alt principiu. Aproape toate aeronavele au la bord un echipament care se numeste "transponder". La inceputul misiunii, pilotul isi seteaza un cod unic in transponder, dupa instructiunile primite de la organele de trafic, sau daca este un zbor regulat, identificatorul zborului respectiv. Radarul secundar interogheaza transponderele tuturor aeronavelor din zona, si transponderele transmit in permanenta statiei radar informatii despre viteza si altitudinea avionului, precum si acel cod unic care ii apare controlorului pe ecran. Mai transmit si daca aeronava se afla in urcare sau coborare. 

Aici      http://avstop.com/ac/instrument_proc/images/figure1_13.jpg

vedeti cam ce vede un controlor de trafic militar. Observati in poza "primary target" - este un ecou dat de un radar primar. Nu apare nici o alta informatie. Cealalta tinta (dreptunghiul verde cu este un radar secundar. Observati informatiile date despre viteza, altitudine, etc.

Aici in schimb,          http://www.eurocontrol.int/sites/default/files/content/illustrations/air-traffic-management/modes-transponder-code-on-atc-screen.png

vedeti exact ce ar vedea un controlor de trafic civil. (numai ca fundalul este un gri mult mai deschis). Tintele sunt patratelele verzi, vectorii verzi sunt directia tintei, punctuletele indica viteza tintei. Primele doua randuri sunt indicativele, dupa care vine altitudinea si indicatorul de urcare / coborare. Spre exemplu avionul din dreapta susul imaginii coboara de la FL351 la 2800ft.
Nu reusesc sa vad pe aceasta imagine nici un ecou de radar primar ca sa exemplific cum se vede.

Bun, mai departe la cazul nostru:
Actorii - Bucharest Approach si acest 1105, care imi este neclar ce tip de avion este. In general avioanele militare zboara doar in legatura radio cu organele militare, iar in cazul in care zboara dupa regulile civile, in legatura cu atc-ul civil, de obicei primesc indicatif ROFxxx, de la romanian air force, urmat de niste cifre. Daca op-ul are o inregistrare mai putin decupata poate ne dam seama din context despre ce este vorba. Din fragment imi e neclar unde se afla aeronava, daca e la decolare, aterizare, etc.

Mi-a atras atentia ceva din comunicatiile turnului: altitudinea precisa la care a plasat obiectul "mic si verde":2700 ft. Pe un ecou de radar primar o asemenea precizie, data intr-un timp asa de scurt, e improbabila. In legatura cu distanta fata de avion, e simplu sa aproximeze, se aude si o mica ezitare, la fel si la directia de deplasare, totusi cu radarul primar in altitudine nu e asa de simplu. Eu inclin sa trag concluzia ca tinta noastra misterioasa avea la bord un transponder, care ii indica precis controlorului altitudinea pe ecran.

Exista cateva terenuri de zbor pentru aeronave ultrausoare in jurul Bucurestiului. Unele dintre ultrausoare sunt echipate cu transponder. In zona TMA (unde activeaza approachul), altitudinea maxima pentru zborurile VFR (necoordonate de approach) este de 2000 ft. Este posibil ca un pilot neatent de ultrausor sa fi intrat in spatiul controlat de approach (care nu ar fi avut cunostinta de zborul respectiv, deoarece nu intra in jurisdictia lor), fara a fi in legatura radio cu ei (pentru ca ar fi trebuit sa fie in contact radio cu alt organ de trafic, bucuresti informare). Pot sa mai elaborez pe subiectul asta daca este neclar.

Mai e ceva ce imi atrage atentia: faptul ca a disparut de pe ecran la doar cateva secunde de la detectie. Aici e mai ciudat. Plecand de la premisa ca era un zbor vfr care a incalcat o zona in care nu ar fi trebuit sa fie, sunt putine posibilitati sa dispara asa de brusc. Cea mai plauzibila este ca pilotul, dandu-si seama de eroare, a inchis transponderul, in speranta ca nu a fost detectat. O alta posibilitate e ca obiectul in cauza a fost obturat de un feature de teren care sa ii blocheze semnalul de la transponder.
Mai este o posibilitate - controlorul vedea tinta de mai mult timp, dar a anuntat echipajul avionului atunci cand ar fi fost posibil ca acestia din urma sa o vada, ca sa isi dea seama despre ce este vorba.

Bineinteles, nu exclud posibilitatea sa fie ... orice altceva. Doar dau posibile optiuni. Totusi, faptul ca s-a spus altitudinea exacta imi spune ca era o aeronava normala care nu ar fi trebuit sa fie acolo. Oricum ar fi, e o situatie anormala.

bogdan2013

Cine cunoaste stie, bravo domnule Ilie.  Multumim pentru lamuriri, se vede ca sunteti un impatimit al aviatiei   :martiansmile: :ufo: :-)

alx

Citat din: bogdan2013 din  27 Martie 2013, 19:42:55
Cine cunoaste stie, bravo domnule Ilie.  Multumim pentru lamuriri, se vede ca sunteti un impatimit al aviatiei   :martiansmile: :ufo: :)
Eu m-as hazarda si as zice ca nu e numai un impatimit al aviatiei,ci si un membru al acesteia...anumite detalii,expuse in mesajul de mai sus nu le stiu DECAT pilotii...de aici deduc fie ca e pilot in devenire,fie ca e activ,fie ca a fost pilot...poate ne va lamuri candva chiar domnia sa...
Oricum,eu apreciez faptul ca il avem printre noi si ca ne poate lamuri in deplina cunostiinta de cauza atunci cand apar astfel de...aspecte...
   Asadar,bine ai venit domnule Ilie-de-nu-stiu-unde...
"O piatră nu cade din cer.Sau,daca se intamplă să cada,atunci nu mai e piatră,ci aerolit."

Ilie de la scularie

Citat din: alx din  28 Martie 2013, 10:40:39
Eu m-as hazarda si as zice ca nu e numai un impatimit al aviatiei,ci si un membru al acesteia...anumite detalii,expuse in mesajul de mai sus nu le stiu DECAT pilotii...de aici deduc fie ca e pilot in devenire,fie ca e activ,fie ca a fost pilot...poate ne va lamuri candva chiar domnia sa...
Oricum,eu apreciez faptul ca il avem printre noi si ca ne poate lamuri in deplina cunostiinta de cauza atunci cand apar astfel de...aspecte...
   Asadar,bine ai venit domnule Ilie-de-nu-stiu-unde...

Multumesc de primire, si asa este, sunt pilot comercial.
Va stau la dispozitie cu placere pentru intrebari si lamuriri legate de aviatie, pe masura posibilitatilor mele.

Pretorianu24

Buna ziua,
Azi m-am inscris.Am citit articolul, ffff interesant.As dori sa fac daca se poate niste complectari.
1. este clar ca App a luat legatura cu aeronava, daca era invers suna asa: App buna ziua sunt 1105
2. nu am inteles care era pozitia aeronavei 1105,ateriza/decola??
3. pe care pista decola/ateriza si pe ce cap? din cite stiu se aterizeaza pe 080
4. ce conditii meteo erau?
5. numele de "tinta" se da unei aeronava neindentificate
Intre Pc militar si organele civile exista o colaborere directa , si nu as crede sa nu fi fost descoperita "tinta" si de partea militara

PREZENTUL ESTE AL LOR,VIITORUL ESTE AL MEU...N.TESLA

Pretorianu24


AS DORI SA FAC NISTE PRECIZARI.
In fotografia de mai sus se observa un sector al unui controlor de trafic (cel de culoare mai inchisa).
Aeronavele care sunt sub coordonarea sa sunt cu culoare verde.
Cele care au alta culoare sunt aeronavele care ies (EZY8805) sau intra in sectorul sau (DLH3VA)
Cursa DLH928, coboara de la nivel de zbor 351 la 280;
Linia dreapta este vectorul inaintare ( acum conteaza cum a fost setat de controlor...pare sa fie pe 5 minute);
Punctele din spate sunt istoricul.
Pentru cunoscatori aceasta este una din hartile de navigatie :
Pe scurt, am lucrat in domeniul respectiv la Romatsa , controlor de trafic aerian militar.
PREZENTUL ESTE AL LOR,VIITORUL ESTE AL MEU...N.TESLA