Ştiri:

Forumul RUFOn este din nou funcțional după ce a primit un upgrade important de software și rulează acum pe un server nou.

Main Menu

Despre Romania

Creat de horia2008, 05 Ianuarie 2012, 15:05:41

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

horia2008

Calea ferata Oravita - Anina, prima cale ferata montana din tara

Articol preluat de pe Blogul lui Mircea Rusnac
http://istoriabanatului.wordpress.com/2011/02/16/mircea-rusnac-calea-ferata-oravita-anina-monument-de-patrimoniu-european/

Cea mai interesantă linie de cale ferată din România şi din sud-estul Europei se află în Banat, între oraşele Oraviţa şi Anina. Construită într-o regiune montană, linia este în întregul ei un monument arhitectonic de primă mână. Înconjurată de peisaje de o rară frumuseţe, ea stă ca o mărturie a intervenţiei pozitive a omului, înarmat cu cele mai moderne mijloace ale timpului, asupra naturii.
Perioada în care s-a muncit la edificarea ei a fost 1856-1863, însă proiectele erau mai vechi. Aceasta datorită faptului că bogatele zăcăminte carbonifere descoperite în zona Aninei la sfârşitul secolului al XVIII-lea începeau să devină tot mai importante pentru dezvoltarea centrelor industriale ale Imperiului austriac. În 1846-1854 fusese construită deja prima cale ferată de pe teritoriul actual al României, cea dintre Oraviţa şi Baziaş, cu ajutorul căreia cărbunele era transportat la Dunăre, de unde, prin intermediul vaselor, ajungea în Europa centrală. Cu acea ocazie a fost ridicată şi clădirea celei mai vechi gări din România actuală, cea de la Oraviţa (1856), care are încă o caracteristică deosebită: este prima gară dotată cu lift-pasaj pentru acces la peronul situat mai sus decât nivelul străzii, pentru manipularea mărfurilor.
În paralel cu construirea liniei Oraviţa-Baziaş, în anul 1847 a fost lansat un proiect al inginerului Anton Rappos, care prevedea prelungirea acesteia printr-o linie normală cu tracţiune cu aburi până la Lişava. În acest punct, cărbunele ar fi urmat să fie adus de la Anina printr-o foarte lungă galerie subterană denumită "Regele Ştefan", cu vagoane acţionate prin tracţiune cabalină. Dar după 1852, odată cu creşterea performanţelor tracţiunii cu aburi, proiectul Rappos a fost radical modificat, renunţându-se definitiv la ideea galeriilor subterane.
Până în 1854 au fost finalizate unele planuri înclinate funiculare pe porţiunea mai abruptă dintre Lişava şi Anina. Apoi a început lucrul la linia propriu-zisă. Ea se întinde pe o distanţă de 33,4 km, cu o diferenţă de nivel de 339 m. Are în total 143 de curbe, în lungime de 22.027 m, reprezentând 65,9% din întregul traseu. Trebuie menţionat faptul că în acel timp încă nu fusese descoperită dinamita, care a fost inventată abia în 1866, la trei ani după finalizarea lucrărilor. Cu toate acestea, calea ferată Oraviţa-Anina abundă în opere de artă de o mare frumuseţe. Ea străbate un număr de 14 tuneluri, cu un total de 2.084 m. Cele mai importante dintre acestea se numesc: Lişava, Maniel, Dollhoff, Seiler (Jitinului), Izvor (Polom) şi mai ales Gârlişte, cel mai lung dintre toate (660 m) şi situat în punctul de altitudine maximă a întregii linii. Adevărate monumente arhitectonice sunt cele 10 viaducte, cu un total de 843 m, cele mai importante fiind: Racoviţa, Jitin, Cuptor, Gârlişte, Iam, Maidan şi Schlucht. Linia mai străbate 89 de podeţe, cu o lungime totală de 180,65 m, are 49 de ziduri de sprijin acoperind 2.987 m, şi parcurge tăieturi în munte pe o lungime de 21.171 m, adică peste două treimi din întregul traseu.
Numită şi "linia cărbunelui" pentru motivele arătate mai sus, calea ferată Oraviţa-Anina a fost o replică realizată de St.E.G. faţă de alt monument european, linia Semmering din Austria, faţă de care prezintă însuşiri foarte asemănătoare. Aceea fusese construită cu numai câţiva ani mai devreme, în intervalul 1845-1854 (comparativ cu 1856-1863), între localităţile montane Gloggnitz şi Mürzzuschlag din Stiria, trecând prin pasul Semmering. Ea avea 40 km (faţă de 33,4) şi o diferenţă de nivel de 388 m (la noi 339 m). De asemenea, numărul de tuneluri şi de viaducte ale celor două linii este aproape identic, fapt care a făcut ca adeseori calea ferată Oraviţa-Anina să fie denumită drept "Semmeringul bănăţean". La construcţia ei au participat atât localnicii, cât şi specialişti pietrari aduşi din regiunea Friuli din nordul Italiei. Lucrările au fost conduse de inginerii Anton Rappos şi Karl Dülnig şi de arhitecţii Karl Maniel şi Johann Ludwig Dollhoff-Dier. Soarta acestuia din urmă a şi fost legată în mod tragic de construirea liniei bănăţene. Considerat vinovat de un prim eşec al perforării tunelului Gârlişte, unde cele două galerii nu s-au întâlnit din cauza unei devieri verticale de aproape trei metri, s-a sinucis în 1862, aruncându-se de pe unul dintre viaductele de pe traseu.
Construcţia care, potrivit lui Georg Hromadka, a costat în total 5 milioane de guldeni, a fost dată în funcţiune la 15 decembrie 1863 pentru transportul de mărfuri şi la 4 aprilie 1869 pentru cel de persoane. Ca vechime, este cea de-a patra linie de pe teritoriul actual al României, însă ca realizări tehnice şi arhitectonice a rămas neegalată până astăzi. Datorită dificultăţii traseului parcurs, a marii diferenţe de nivel şi a numeroaselor curbe străbătute, ea a necesitat întotdeauna locomotive şi vagoane speciale. Încă de la înfiinţare, pentru ea a fost proiectată o locomotivă la fabrica St.E.G.-ului de la Viena, de către inginerul Pius Fink. Denumită "Steyerdorf", aceasta a fost realizată în anul 1861, fiind urmată până în 1867 de altele trei: "Karaszova", "Gerliste" şi "Lisava". Utilizate până în 1891, aceste prime locomotive dintre Oraviţa şi Anina atingeau un maxim de viteză de 30 km/h. Merită remarcate denumirile lor, care sunt cele ale unor localităţi situate în preajma traseului străbătut. În cele din urmă, calea ferată va cunoaşte un total de şapte halte şi gări.

In depoul Oravita se pastreaza o locomotiva cu aburi seria 50 000 ce ar putea fi restaurata pentru o eventuala repunere în functiune. Din pacate, investitiile in restaurarea locomotivelor si vagoanelor, sau în promovarea turistica a liniei sunt aproape inexistente. Linia este în functiune, modificarile aduse in decursul timpului fiind minime. Calea ferata Oravita-Anina este unicat in tara noastra percum si in sud-estul Europei, este monument istoric incadrat in grupa valorica "A" si constiutie pe drept cuvant o arta inginereasca.
Calea ferata Oravita- Anina-TVR Timisoara-2010


abyss

Despre Romania cu "no comment"




Ganditorul

Uite aici o poza si mai tare... cu americanisme


zana@M

Deschideti acest link....http://romaniamegalitica.blogspot.com/2010/11/sfinxul-din-muntii-macinului-mormantul.html
Sfinxul din Munţii Măcinului.Mormantul. Culmea Pricopanului. Megalitii Dobrogei distrusi de timp, de oameni! News Alert !
,,TU ESTI CAUZA IAR LUMEA ESTE EFECTUL ,SCHIMBA-TI IDEILE DESPRE LUME -SI LUMEA SE VA SCHIMBA,,

zana@M

Eternul romanesc:Romania cunoscuta prin muzica  acestor compozitori si muzicieni romani celebri.
Maria Tanase, Nicolae Kirculescu, George Enescu, Mihai Cretu, Iosif Ivanovici, Ciprian Porumbescu, Gheorghe Zamfir.
Deschideti acest link ....http://www.garbo.ro/articol/Lifestyle/10946/top-10-muzicieni-romani-celebri/pagina-4.html
Ascultati si  nu ma certati prea tare :oops: :-o
,,TU ESTI CAUZA IAR LUMEA ESTE EFECTUL ,SCHIMBA-TI IDEILE DESPRE LUME -SI LUMEA SE VA SCHIMBA,,

zana@M

 România este patria noastrã şi a tuturor românilor.


     E România celor de demult şi-a celor de mai apoi
http://art-historia.blogspot.com/2010/11/poze-vechi-din-bucuresti.html

     E patria celor dispãruţi şi a celor ce va sã vie.

Barbu Ştefãnescu Delavrancea

,,TU ESTI CAUZA IAR LUMEA ESTE EFECTUL ,SCHIMBA-TI IDEILE DESPRE LUME -SI LUMEA SE VA SCHIMBA,,

Ganditorul

#36
Pestera lui Ionele - picturi rupestre - Zona turistica "Ghetarul Scarisoara", M-tii Apuseni









Ganditorul

Si la noi natura se joaca de-a dinozaurii. Dar, coltul din stanga al fiarei, cel care are are colturi rectangulare in partea de sus si pare pus acolo ulterior este tot opera naturii sau ...
(Ciudatenii din Apuseni...)



zana@M

Salina Turda este cel mai căutat obiectiv turistic din România. La un concurs naţional pentru desemnarea celui mai bun obiectiv turistic din România, salina de la Turda s-a clasat pe primul loc.

Decoratiunile din Salina Turda o fac sa para o naveta spatiala.
http://www.evz.ro/detalii/stiri/ozn-ul-de-la-turda-descopera-locul-declarat-obiectivul-turistic-nr-1-al-romaniei-980519.html
,,TU ESTI CAUZA IAR LUMEA ESTE EFECTUL ,SCHIMBA-TI IDEILE DESPRE LUME -SI LUMEA SE VA SCHIMBA,,

Rayden

Dap, avem o tara magnifica...va atasez niste poze de la sarmizegetusa..ati fost?
Peisajul e superb..vestigiile... nu mai vorbesc...
Maine ajung si la sarmizegetusa regia si la parcul dinozaurilor - asta vis-a-vis de poza ganditorului...sper sa postez niste poze cu oua..
Zona asta..plina de mister si...istorie la greu..m-a lasat masca..povesti..legende..de povestit la o bere..doua..sau suc dupa caz.. :mrgreen:

Bafta,
Rayden

Rayden

Si a doua poza...scuze de postare dubla...dar nu a vrut sa le ia pe amandoua..

fiulploii

Citat din: Rayden din  11 Mai 2012, 23:23:13
Dap, avem o tara magnifica...va atasez niste poze de la sarmizegetusa..ati fost?
Peisajul e superb..vestigiile... nu mai vorbesc...
Zona asta..plina de mister si...istorie la greu....povesti..legende..Rayden

La o adancime medie de 8-10m se gaseste un al doilea oras , sit detectat dupa '89 din sateliti.
Ceva povesti pe tema asta ai auzit? Sau legende locale despre ?

Ganditorul

Incearca sa ajungi la Regia (din Orastie spre Costesti). Ceea ce ai in poza e Ulpia Traiana...
E mult mai interesanta zona si are un farmec special, greu de descris. Ai de mers destul de mult pe jos - dar merita efortul.

zamotrak

Citat din: fiulploii din  11 Mai 2012, 23:54:03
La o adancime medie de 8-10m se gaseste un al doilea oras , sit detectat dupa '89 din sateliti.
Ceva povesti pe tema asta ai auzit?


Prin targ se vorbeste ca dl.Rudan ar fii povestit unele lucruri despre acest oras, de sub Regia,in urma cu ceva timp,elevilor prezenti la un anume curs.
Nu am verificat,mai temeinic,daca nu cumva,avem deja vreun topic despre acest oras ""ascuns/pierdut"".
Daca nu avem,atunci...

Ganditorul

Povestile despre acest oras sunt cat se poate de reale si publice . Ele sunt rezultatul unui studiu intrepriins de ministerul Mediului, Culturii si sprijiniti de structurile armatei care au facut "radiografiile" pe teren. Acele harti ale orasului subteran au fost "pierdute" catre/spre cautatorii de comori care au venit la "punct fix" si au facut sapaturile. De ce s-au pierdut acele harti ? Probabil pentru ca unii functionari care nu au avut de-a face cu proiectul ci doar l-au "arhivat" si prezentat la simpozioane (de partid) au avut degetele prea rare ... s-a scurs harta printre ele.
O sa gasesc articolul (ca e vechi) si il pun in forum .

P.S. O intrebare legitima ar fi "ce s-a ales de cei care au pus mana pe comori cu intentia de a le valorifica/distruge/topi ?" Teoretic nu-s dovezi si justitia nu prea  a facut nimic. Justitia noastra...
Cea a dacilor insa i-a rarit considerabil. Si astea nu-s legende ci fapte. Intrebati cand ajungeti in zona cati mai traiesc dintre cei care au fost calauze sau au sapat dupa bani. O sa constatati "coincidente" stranii. Ma rog, fiecare cu credinta lui - mie imi place sa cred ca si-au primit pedeapsa - si or s-o mai primeasca. Pentru cei cu "inima curata" - cum spun localnicii - nu-i nici o problema. Dimpotriva, o sa va simtiti minunat si o sa simtiti cumva, ca ceva, va ocroteste. Drum bun !