Ştiri:

Forumul RUFOn este din nou funcțional după ce a primit un upgrade important de software și rulează acum pe un server nou.

Main Menu

Biserica egipteana a celor trei valahii

Creat de daos, 28 Decembrie 2011, 19:39:44

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

Grifon

Da, acum cà am primit explicația, parcă aduce cu lujerul de cannabis, stilizat să se termine într-un anume nr.de puncte.

Și da, mânăstirea indică multe...ciudățenii.
Pe lângă cele enumerate, adaug faptul că, inițial, nu se numea Sf.Ecaterina, ci....Rugul Aprins.

Aceeași denumire cu misterioasa grupare esoterică ce a activat în București, taman în cei mai negri ani ai comunismului. Au făcut parte din acest nucleu mulți preoți (renumiți ca asceți), dar și figuri laice însemnate.

Să fie coincidență ?
Încep a se acumula tot mai multe coincidențe pe această linie - fapt care, dincolo de semnul de intrebare probabilistic, indică în orice investigație că e vorba de adevăruri ce converg subteran.

abyss

#76
Da, hramul bisericii e important, e "cheia" in care trebuie inteles mesajul unui sfant locaș.
Continuarea misterului merge la Sinaia. Wikipedia zice : "Deosebit de impozant este portalul bisericii, care este sculptat, reprezentând la dreapta pe Moise cu Tablele Legii, și în partea stângă pe fratele lui, Aaron, cu toiagul înfrunzit. La mijlocul portalului se găsește stema familiei fondatoare - familia Cantacuzino - vulturul bicefal ce ține în gheare semnele imperiale ale puterii: sceptrul și crucea. Pictura din pridvor și naos este cea originală, realizată de Pârvu Mutu Zugravul, pictorul preferat al Cantacuzinilor. "

Grifon

Interesant, fără îndoială.
Nu știu de ce "rugul" și nu muntele "tablelor". Poate era mai intensă semnificația la " rug", sau poate n-au putut construi pe munte (ori poate locul celălalt era deja "antamat" (și așa mă miră că evreii, "titularii" mitului, nu s-au amestecat prin zonà, poate mai "îndrituiți" și mai periculoși ca arabii...).
Oricum, "rugul" și/sau "toiagul înverzit" ar putea la fel de bine să fie cheia moleniilor - si poate chiar fără a exclude paralelismul cu buclucașa "cânepă". Mai degrabă s-ar explica opțiunea ziditorilor, decât cu ...Mary Jane.

Dar, dincolo de toate, aici sigur sunt conexiuni. Nu știm însă nici lanțul de cauzalitate, nici lanțul cronologic exact, și de aceea speculațiile noastre pot ușor aluneca în eroare..

Până una-alta, iată rezumatul " Rugului" din București  https://ro.m.wikipedia.org/wiki/Rugul_Aprins
Interesantă emblema, care, dincolo de simbolistica mistico-astrologică, trimite un fir spre ..."octogonul" coruțian.


Grifon

Tot vorbind despre "Rugul Aprins" (în această nouă conexiune) mi-am amintit de postarea colegului @Arhanghelul de acum cca. 2 ani (pe pagina anterioară a discuției), prin care îl evoca pe Antim Ivireanul - într-un context legat de exilul său la  Sf. Ecaterina și activitatea culturală de la noi.
Păi...hm...acest Antim Ivireanul e chiar fondatorul bisericii Antim, unde s-a lansat esoterismul mistic al "Rugului"...

Atunci n-am făcut legătura, deși am apreciat postarea. Se pare că acest ecleziast (georgian de origine) a fost chiar capul bisericii din Valahia anilor 1700, și avea conexiuni ín tot Ràsàritul (de la Alep la Moscova) - fapt ce-l indică drept o bună piesă din acest puzzle.
Iar ca să adâncim și mai mult, "Rugul Aprins" a fost infuzat cu misticism de alt străin (isihastul Ivan Kalâghin), cam pe aceeași filieră (rusă) cu Ivireanul.

Fapt care nu-i scapă lui Dughin, geopoliticul mistic al Kremlinului, ce a evocat în mai multe rânduri aceste nuclee și conexiuni.

abyss

Interesant este că Antim Ivireanu a fost acuzat printre multe altele de practicarea magiei de către oponenții sai.

fiulploii

#81
http://www.sinaimonastery.com/index.php/en/

Foarte interesanta prezentarea, numele " oficial" fiind , in traducere libera, Manastirea Locului unde Dumnezeu a calcat pe munte.


"The Greek Orthodox monastery of the God-trodden Mount Sinai is located at the very place where God appeared to Moses in the Burning Bush, beneath the Mount of the Decalogue. In the providence of God, it is at this site also that the holy relics of Saint Catherine are enshrined. This is the oldest continuously inhabited Christian monastery, with a history that can be traced back over seventeen centuries. The monastery predates the divisions of the Christian world, its origins extending to late antiquity."

  "  The earliest description refers to the Monastery of the Holy Virgin, for the revelation of God at the Burning Bush was seen as a type of the Virgin Mary and the Incarnation. The monastery is also especially dedicated to the holy prophets Moses and Elias, who both came to this mountain, and who both spoke with Christ at the Transfiguration. More recently, it has been known as Saint Catherine's Monastery. This remains its name today, though the monastery has not lost its earlier dedications."

fiulploii


abyss

#83
Super. Caz rezolvat, erau curmali. Ce gafă de proporții am facut. :lol:
Hai sa mai incerc una.
Referitor la un soi de întrupare a MD ... mai bine citeste Exodul. Tot, ca nu e mare lucru. Mie nu mi se pare ca a fost Fecioara Maria. Cu tot respectul,  dupa cum vorbea de omorat ... tot neamul evreiesc...parea un soi de Predator.

Grifon

Da, varianta din acel link pare mai probabilă - curmalul, sau finicul (în limbaj arhaic).
Evocarea acestui copac apare foarte frecvent în Biblie, ca și "cedrii Libanului". În multe versete finicul e asociat cu vrtutea, puritatea, "cei drepți" sau "cei aleși" - un motiv în plus ptr. a fi evidențiat.
Faptul că e capitelul coloanelor nu surprinde, fiind o practică decorarea acestora cu motive florale. E interesant totuși că i s-a dat și "prim-planul" pe fațadă...e clar vorba de o subliniere.

Ca exercițiu interesant (și practic), n-ar fi rău, dle. @abyss, dacă ai arunca un ochi peste Mânăstirea Antim - d-ta fiind din București. Sunt multe simboluri pe acolo, o parte pictate / sculptate de Antim însuși, la care se adaugă cele create după schițele sale explicite. Mai mult, tot acolo sunt niște picturi realizate de Olga Greceanu, singura femeie acceptată în "Rugul Aprins", ce se pare că, pe lângă a fi fost prietenă cu Eleanor Roosevelt, se trăgea din spița hatmanului Arbore.

Dacă vezi și aici " tufa", poate simbolul are mai multă încărcătură decât simplul finic.

Personal, dacă apuc vara asta, voi face o cercetare similară la Mânăstirea Sinaia.

abyss

#85
Citat din: fiulploii din  30 Aprilie 2019, 00:21:36
Pe pagina de mai jos sunt simbolurile cu pricina
http://www.sinaimonastery.com/index.php/en/description/the-monastery/catholicon-of-the-transfiguration
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sumerian_Cylinder_Seal_-_The_sacred_tree.jpg


Sa mergem pe calea curmalului.
Sunt izvoare care traduc simbolul ca fiind ''Copacul Cunoasterii/Vietii''.

Below, p. 131. fig. 108. "merman and mermaid." Jeremy Black and Anthony Green. Gods, Demons and Symbols of Ancient Mesopotamia, An Illustrated Dictionary. London, British Museum, in association with the University of Texas Press. Austin. 1992. ISBN 0-292-70794-0. paperback).

Note: The 'seven sages' are associated with Eridu, where in other myths, Enki or Ea planted two wonderous trees called a mesu tree associated with "long-life" (Gudaea a king of of Lagash requests of his patron god a long life for himself like a mesu tree) and a giskanu tree whose roots were in the abyss (apsu) and whose branches were in the heavens, earlier scholarship mentioned an oracle-tree at Eridu and suggested this oracle-tree might be what is behind Genesis' Tree of Knowledge, as oracles do impart "knowledge" of future events. The fish-men imparted "knowledge" of civilization to man the naked beast of edin according to Berossus. So this tree might be what is behind the Tree of Knowledge, the oracle-tree of knowledge associated with fish-men who imparted knowledge to mankind.

Hastings (1906) on the giskanu tree at Eridu possibly being behind Genesis' Tree of Knowledge:

"Bur-Sin 'restored the giskanu tree of Eridu,' Eri-Aku calls himself 'the restorer of the oracle of the giskanu tree of Eridu,' while Sin-idinnam describes it as the oracle of the giskanu tree of the spirits of earth.' It corresponds, therefore with the tree of knowledge rather than the tree of life..."

(p. 471. Vol. 10. James Hastings. Editor. The Expository Times. Edinburgh,Scotland. T. & T. Clark. 1906)

Sayce (1908) on the kiskanu:

"The tree of knowledge was called kiskanu by the Babylonians, from Sumerian gis-kin, 'the tree of the oracle.' "

(p. 471. Vol. 19. A. H. Sayce. "The Archaeology of the Book of Genesis." pp. 470-472 in James Hastings, Editor.
The Expository Times. Edinburgh, Scotland. Oct. 1907-Sept. 1908)

Sayce (1907) on the 'tree of life' being possibly the gis ges-tin:

"...the Sumerian gis ges-tin 'the tree of the drink of life,' usually signified 'the vine,' ges-tin being 'grape wine,' but it may have primarily denoted 'palm wine.' "

(p. 471. Vol. 19. A. H. Sayce. "The Archaeology of the Book of Genesis." pp. 470-472 in James Hastings, Editor.
The Expository Times. Edinburgh, Scotland. Oct. 1907-Sept. 1908)

My notes: Neo-Assyrian bas reliefs show a sacred tree which appears to be highly stylized date palm enveloped by vine tendrils and marsh Arabs in Iraq did drape grape vines about their date palms according to European travelers of the late 19th century A.D. Were the gis gestin and gis-kin (kiskanu), similarly sounding names via homophone confusion, combined into one tree in Neo-Assyrian art (Grape and Date wine became a tree with two different features portrayed: vine tendrils of grapes and date palm branches)?

sursa =>http://www.bibleorigins.net/AdapaAdamPicturesFishmen.html


http://www.bibleorigins.net/EdensTreeofKnowledgeLife.html

fiulploii

#86
 :-D interesante link-uri. Mi-a placut aia cu omul este imoral, ucigas, mincinos  etc. fiindca am fost facuti dupa chipul si asemanarea lor  :lol:
     Un sambure de adevar sigur este in curmal, el fiind copacul vietii , din ce spun prietenii mei beduinii. Cica poti trai lejer mancand curmale. Observ ca e functie de regiunea geografica acest copac al vietii. Ca simbol initial cred ca mai apropiat ar fi Yggdrasil
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Yggdrasil

Grifon

Aș vrea totuși să analizăm puțin "izvorul" acestei stranii entități - pentru obiectivizare.
Cum am zis, înaintea lanțului de prozatori ce l-a exploatat, termenul "valaska ekli" apare prima dată la profesorul Em.C.Grigoraș, fiind ceea ce el numește "decriptare inițiatică" a leiilor din Veneția (de la Arsenal).
Aici ar cam trebui să fim sceptici. Povestea leilor e interesantă, ca și a inscripțiilor.  https://ro.m.wikipedia.org/wiki/Leul_din_Pireu
Și alții au fost curioși, iar după cum se vede, diplomatul ăla scandinav le-a socotit a fi rune - oferind și o traducere.
Absolut nicio legătură cu "sacrul" lui Grigoraș, iar dacă vrem să clasăm speța în stilul amicului nostru @Godak am chicoti de altă stupizenie rostogolită din om în om.
Doar că....hm....nici varianta nordicilor nu e prea sigură (e socotită doar ca cea mai probabilă). Iar colac peste pupăză, în această tentativă apare termenul ...."Romania", mult, muuult avant la lettre.

Bizară afacere. Nu-i de mirare că a născut "pui" și adepți. Poate n-ar strica s-o comentăm puțin, mai ales contextual.

fiulploii

Citat din: abyss din  30 Aprilie 2019, 01:48:27
:roll:
Hai sa mai incerc una.
Referitor la un soi de întrupare a MD ... mai bine citeste Exodul. Tot, ca nu e mare lucru. Mie nu mi se pare ca a fost Fecioara Maria. Cu tot respectul,  dupa cum vorbea de omorat ... tot neamul evreiesc...parea un soi de Predator.
Un element interesant: Moise construise pe locul Tufișului Ardent o coliba/altar. Înăuntru era un obiect care emitea o radiatie luminoasa albastră. Vocea putea veni de acolo.

Daca YHWH e Hathor atunci mi se pare ca e corect.

Grifon

#89
Si mai e un element comun al traducerilor "venețiene" : secolul XI. Nordicii consideră inscripțiile ca fiind in acea perioadă, Grigoraș traduce "1128 - egipsia iglisia i valakia" și "1113 -Nicolai Basarab ot Vidi ot Bulgaria (conexând astfel cu presupușii proto - Basarabi).
E totuși ceva demn de studiu - voi atașa într-o postare viitoare lucrarea integrală a profesorului interbelic. E drept, stilul său " descifrator" e alambicat rău (pe alocuri chiar ilogic), dar lectura cărții îl indicà drept foarte erudit - mai ales pe tărâmul epocilor/ zonelor neguroase.

Până atunci însă, un link conex - din cele ce colportează eforturile profesorului: https://muscelpedia.ro/aboutus/index.php?pid=271