Ştiri:

Forumul RUFOn este din nou funcțional după ce a primit un upgrade important de software și rulează acum pe un server nou.

Main Menu

Universalitatea echilibrului

Creat de baaron, 02 Aprilie 2006, 15:30:57

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

baaron


     Ne este binecunoscut faptul ca intregul univers este structurat pe baza unui echilibru fundamental, regasit datorita legilor infinitei complexitati in toate subnivelele universale, de la simetrie pina la legea compensatiei, de la nivelul subatomic, la nivelul cosmologic, si la eterna dualitate Informatie-Entropie, Bine-Rau... Echilibrul ne inconjoara, si face ca existenta de orice tip sa devina coerenta, pentru ca simplele principii nu sunt suficiente in absenta interrelatiei si a conflictului.
Mai mult ca sigur, fiecare dintre noi a avut de a face cu ghinionul, si cu legile sale generale, supranumite generic "legile lui Murphy". Aceste postulate confirma faptul ca nimic din ceea ce planificam nu poate avea cursul scontat. Este un pur si simplu joc al subiectivitatii si al probabilitatilor... sau ceva mai mult ? Ce asociere poate fi facuta intre aceste sarcastice si sadice formulari si notiunea de echilibru universal ?
Realizarea echilibrului este intrinsec legata de dimensiunea informatiei. Cum evenimentele de natura strict informationala, inclusiv procesele imaginative, subiective, nu se pot manifesta concret, in acelasi univers material in care se afla si subiectul cugetator, apare necesitatea unui fenomen care sa poata echilibra intr-un fel aceste evenimente. Dorinta intensa, exprimata de o persoana ca un anume proces sa decurga intr-un anume fel, este un astfel de eveniment. Iar ceea ce numim "legile lui Murphy" ar putea actiona ca element de echilibru, asupra evenimentelor care au in mod normal o probabilitate mica de a se petrece, contracarind efectele acestei forte volitionale, si ameliorind balanta universala tulburata.
Sa trecem insa la subiecte mai serioase.
Pe parcursul dezvoltarii civilizatiei, odata cu cresterea complexitatii cunoasterii, apare o crestere similara a complexitatii mitului. Se mentine astfel o proportie constanta, o homeostazie, a celor doua tendinte in spiritualitatea umana: intr-un taler al balantei se situeaza cunoasterea elucidatorie, cognitia, iar pe celalalt apare mitul, mistificarea, manifestarile religioase si cele care tind sa mentina intact misterul.
Daca omul tinde intr-adevar spre cunoastere, atunci cum se poate explica tendinta sa la fel de valabila spre a isi incastra cunoasterea in interiorul unor alegorii, care isi pierd valoarea cognitiva aproape instantaneu dupa elaborare ? Odata cu trecerea timpului si cu suprapunerea diverselor perceptii personale, acestea devin subiective, si tind mai degraba catre non-cognitie. De ce simtim necesitatea miracolului ?
Miturile se numara printre primele manifestari culturale ale omenirii. S-a considerat ca ele poseda o oarecare valoare cognitiva, insa prin transformarea cunoasterii intr-un depozitar al miracolului nu au un rol activ in cunoastere, ci din contra, antagonic.

  Poate fi mitul o expresie a dualitatii cognitie/non-cognitie, atit de necesara functionarii acestei lumi ?
Pretutindeni in Univers, echilibrul, compensatia, dualitatea joaca un rol primordial. Universul cunoscut noua este unul prin excelenta dual, deci nu poate permite ruperea unei organizari ancestrale prin omiterea negatiei nici unei notiuni, nici unui fenomen, nici unei forte sau legi. Deci nu poate exista un fenomen global ca cognitia, fara negarea sa, in speta mitul.
Este evident, ca desi abordarea sacrului si a miracolului a evoluat enorm de la originile sale pina in prezent, mitul in sine nu a fost niciodata depasit, pentru simplul fapt ca aceasta disparitie ar fi marcat sfisierea echilibrului atit de necesar. Miturile evolueaza odata cu societatea, fapt regasit conform omniprezentei geometrie fractala. Este uimitor modul in care aceasta "simpla" ilustrare grafica a unei ecuatii matematice se regaseste in majoritatea covirsitoare a sistemelor de cele mai variate facturi. Avansind in studiul unei astfel de structuri vom regasi mereu aceeasi forma de baza, cu micile modificari induse de gradul curent al complexitatii. In mod identic, miturile nu dispar din societate odata cu aparitia cunoasterii care ar fi putut sa le spulbere misterul, ci se potenteaza, se amplifica, devin din ce in ce mai complexe, pentru ca cunoasterea a devenit, in timp complexa. Mitul se adapteaza continuu pentru a putea face fata unei umanitati transfigurate de cunoastere, luind cele mai variate forme, de la rapiri extraterestre pina la conspiratii mondiale,

Se pare ca echilibrul trebuie mentinut cu orice pret, iar noi, ca fiinte finite care ne-am nascut dintr-un continuum dominat de dualitate nu ne putem revolta impotriva unicei realitati stiute. Dezvoltarea mitului, a non-cognitiei, este inconstienta, la fel ca si tendinta spre irational, spre mister, spre luciferic.
Sa revenim insa la conceptul studiat, si anume echilibrul cognitiv/mitologic. Ce anume ar putea determina dezechilibrarea sa, si care ar putea fi consecintele unui astfel de fenomen ? Raspunsul este, ca intotdeauna, liberul arbitru. S-a afirmat de multe ori ca omul nu poate ajunge niciodata la cunoasterea divina, spre care tinde intr-un mod asiduu, si totodata tragic. Si totusi... care ar fi consecintele, presupunind prin absurd, ca acest fenomen s-ar produce ? Mitul reprezinta, dupa cum spuneam, centrul acestei mari necunoscute, iar elementele care ar putea declansa o cautare de acest tip sunt risipite in toate cotloanele lumii: relicvele unei lumi uitate, ingropate parca de minia cumplita a zeilor... De ce au avut cei care le-au construit o asemenea soarta ? Ce anume a declansat, in acele vremuri, sfirsitul ?
Un cataclism in Universul Informatiei care ar putea avea astfel de consecinte ar putea fi reprezentat tocmai de acea abatere de la echilibrul cognitiv-mitologic: disparitia misterului, elucidarea mitului. Poate ca disparitia tuturor enigmelor la nivel de mit ar putea zgudui suficient de mult continuumul, pentru a provoca o noua geneza, si pentru a reface proportiile initiale dintre cognitie si ignoranta.

emil

#1
Legile lui Murphy nu sint recunoscute ca atare de stiinta tinind mai mult de folclorul umorist-academic. De fapt nici nu sint facute de Murphy acesta fiind un capitan din marina regala britanica caruia ii placeau vorbele de duh. Dar au o foarte mare raspindire in stiinta aplicata si tehnologie fiind foarte populare mai ales in cercurile de cercetatori. Exista insa domenii serioase ale matematicilor, de exemplu teoria catastrofelor, teoria bifurcatiilor si teoria fiabilitatii, care au oarece legaturi cu o parte din Legile mai sus amintite. Daca le privim mai general si detasat ridica numeroase intrebari . Logica matematica este lineara si implicita. Cauza determina efectul. Viata de zi cu zii contrazice insa legile matematice . Unde este adevarul ? De ce in aglomeratie banda pe care mergi cu masina este intodeauna mai lenta decit celalata banda. Schimba banda si imediat prima se va deplasa mai rapid .

xennon_2000

(pentru Baaron)Acesta e echilibru universal al materiei, adica al universului material.....adevaratul echilibru vine din dimensiunile superioare!Astept comentariile tale....ca tot ai deschis acest subiect interesant!

baaron

Pentru Xenon

Atunci cand definim un concept, trebuie sa facem distinctia dintre el si alte concepte inrudite. Daca nu avem nici un mijloc de a distinge astfel intre doua concepte, va trebui sa recunoastem ca cele doua concepte sunt identice (cel putin pentru noi) si nu avem decat cel mult doua nume diferite pentru acelasi concept. In cazul nostru, nu suntem in stare sa facem distinctia dintre Inteligentele Superioare ale unei supercivilizatii aflata in varful ierarhiei si Divinitate.

In consecinta, pentru noi Inteligente Superioare ale supercivilizatiilor reprezinta doar un alt nume pentru Divin.....Sau mai pe scurt exista 99,99% sanse ca E.T "phone home" sa fie Dzeu....dar oricum, nu e nimeni dispus sa accepte treaba asta deocamdata.


xennon_2000

Prefer "Divin"....!!!!!!!suna mai bine :lol:Decat ET, cu toate ca (parerea mea) cred in ET ca Dumnezeu!Dar nu ca fiinte din carne si oase ca noi...ceva la nivel spiritual (alte dimensiuni)

xennon_2000

.....Si noi dovezi la "minciuna" in care traim.... :planet:

Experienta care il contrazice pe Einstein



O echipa de fizicieni a Universitatii din Geneva condusa de Nicolas Gisin au adus o dovada uimitoare ca straniul comportament al particulelor la scara subatomica, descris prin ecuatiile fizicii cuantice poate sa se manifeste in universul macrocosmic. Experienta a fost facuta intre Geneva si oraselele Bemex si Bellevu (respectiv la 7,3 km si 4,5 km de metropola elvetiana) si a fost condusa in scopul de a verifica, daca doi fotoni departati in cazul de fata, mai mult de 10 km pastreaza un "contact" pe care fizicienii si-l explica greu. Doi fotoni sunt emisi in doua directii distincte de aceeasi sursa ??Â?Â? in cazul acesta un cristal de KNbO3 excitat de un laser. Fiecare din cei doi fotoni se deplaseaza in interiorul unei fibre optice pana intalneste o oglinda semitransparenta. Fotonul poate fi reflectat de oglinda sau poate traversa oglinda, fiind inregistrat de un detector. Un foton care intalneste o oglinda semitransparenta se conduce intr-o maniera aleatoare. Cercetatorii elvetieni au observat ca cei doi fotoni din experienta lor erau "gemeni", ei erau fie reflectati de catre cele doua oglinzi fie ca le traversau. In acest fel la mai mult de 10 km distanta, fiecare "stia" ce facea celalalt. Cei doi fotoni pareau sa treaca intr-o maniera instantanee, venind in contradicte cu teoria relativitatii restranse, conform careia nici o informatie nu poate sa tranziteze mai rapid decat viteza luminii in vid. Oricat ar fi de inexplicabil fenomenul era deja cunoscut. In 1981 intr-o experienta de laborator fizicianul francez Alain Aspect, de la Institutul de optica din Orsay, observase pentru prima data la scara redusa, ceea ce se numeste "cuplajul" particulelor. Dar, de aceasta data, cuplajul a avut loc la 10 km distanta ca si cum cei doi fotoni s-ar fi intalnit pe deasupra celor doua orase. Ce legatura misterioasa uneste particulele dincolo de distanta? Cum se explica faptul ca acest lucru este instantaneu contrar cu ceea ce permite relativitatea? In urma nasterii fizici cuantice se descopera comportamentul unitar al lumii subatomice. Obiectivele universului sunt compuse dintr-un fel de entitate, unda-particula. Din acest "principiu" al dualitatii reies fascinante proprietati. Astfel, doua unde-particule pot sa "fuzioneze" parametrii lor (energie, viteza, pozitie) "se amesteca" in interiorul aceleiasi ecuatii. Cele doua entitati nu formeaza decat una, ai carei parametri egaleaza suma celor doua particule initiale. Putem spune ca particulele sunt "in coerenta cuantica". Experimentul prezentat mai sus vine i contradictie cu principiul de nedeterminare a lui Heisenberg. Acesta afirma ca este imposibil sa determini la acelasi timp parametrii care caracterizeaza o particula. Cu cat cunoasterea pozitie sale este mai precisa, cu atat se vor comite erori in masurarea vitezei sale, sau inca cu cat energia particulei este definita, cu atat mai putin se stie in ce moment a fost emisa de catre sursa. Experimentul a demonstrat ca se pot produce fotoni cu parametri cuplati care se deplaseaza in doua directii diferite. Daca se masoara exact energia primei particule, principiul incertitudinii al lui Heinsenberg va interzice definirea instanta a emisiei sale. Totusi, datorita cuplajului, se cunoaste corelatia exacta care uneste parametrii celor doi fotoni. Ajunge, deci, sa masuram momentul emiterii celei de-a doua particule pentru a deduce pe cel al primei particule, fara a actiona asupra ei. La inceputul numaratorii, se va cunoaste cu certitudine energia si momentul emiterii primei particule. Ori, acest lucru este strict interzis de principiul incertitudinii. Cum sa rezolvi aceasta contradictie fundamentala? Teoreticienii au imaginat solutia cerand ca atunci cand se perpetua prima particula (masurand energia sa), sa se perturbe, "instantaneu", cea de-a doua. Deci nu se poate determina momentul emiterii celei din urma, caci, din cauza perturbarii, parametrii sai au fost modificati. Aceasta explicatie salveaza principiul incertitudinii, dar introduce un fel de "comunicatie" instantanee intre cele doua particule indepartate, pe care, Einstein, sceptic, le numea cu ironie "actiunea fantoma la distanta". Cum se rezolva aceasta contradictie fundamentala? De ce fizicienii nu au vrut sa recunoasca interactiunea instantanee la distanta a celor doi fotoni cuplati? Deoarece aceasta idee sfideaza principiile relativitatii restranse a lui Einstein ??Â?Â? dupa care ??Â?Â? amintindu-ni-le, nici o informatie nu poate sa se deplaseze mai rapid decat lumina. Limitarea pe care o "impune" relativitatea restransa, garanteaza cauzalitatea (cauza preceda consecinta). Daca ar exista o transmisie superluminica de informatie, cateva legi demonstrate ar distruge cauzalitatea, ceea ce ar conduce la absurditati de acest tip: lumina se aprinde inainte de a actiona intrerupatorul. Actiunea "instantanee", asa cum se observa azi in experiente, ar pune in pericol legile fizicii moderne? Cel mai bun raspuns consta in a imagina o experienta de transmitere simpla de informatii. Sa presupunem ca un astronaut se afla pe un asteroid situat la un an-lumina de Pamant. El asteapta semnalul de la baza pamanteana pentru a fixa calatoria de intoarcere. Daca semnalul este transmis prin unde radio, care se deplaseaza cu viteza luminii, ii va lua un an pentru a atinge asteroidul. Pamantenii ar putea folosii cuplajul fotonilor pentru a transmite instantaneu astronautului ordinul de a se intoarce? Sa ne imaginam ca cel care a parasit Pamantul a dus unul din cei doi fotoni cuplati. Savantii il au pe cel de-al doilea. Pe asteroid si in laboratorul terestru, fiecare foton se afla in interiorul unei fibre optice in bucla, care poseda o oglinda semitransparenta servind drept poarta de iesire pentru fotoni. Deoarece savantii nu s-au hotarat sa recheme calatorul din spatiu, ei obliga fotonul sa parcurga in continuu bucla de fibra optica. De indata ce au luat hotararea, savantii isi constrang fotonul sa paraseasca bucla, traversand oglinda. Cum fotonii sunt cuplati, cel al astronautului traverseaza instantaneu oglinda fibrei sale optice si loveste, de exemplu o placa sensibila, care declanseaza semnalul de intoarcere. Astfel, ordinul este transmis instantaneu navigatorului spatial. Din nefericire exista o lipsa in acest rationament. Oamenii de stiinta nu pot sa-si forteze fotonul sa adopte conduita pe care o doresc. Comportamentul sau ??Â?Â? continuand sa se intoarca in bucla si sa iasa din ea ??Â?Â? este perfect aleator. Cei doi fotoni "se conduc" in aceeasi maniera in orice moment, dar acest comportament cuplat este imprevizibil. De la primul tur de bucla, daca savantii actioneaza asupra sistemului pentru a obliga fotonul de a ramane acolo, ei il perturba si distrug coerenta cuantica a celor doi fotoni. Fenomenele cuantice sunt asa de sensibile la perturbatiile exterioare, incat cercetatorii isi inchipuie cu greu ca vor putea intr-o zi sa serveasca de finalitati practice. "Criptografia cuantica" se afla in fruntea aplicatiilor posibile. Actiunea la distanta permite transmiterea cheilor de criptaj a textelor secrete trebuind sa tranziteze prin retele numerice. Companiile telefonice studiaza cu grija aceasta metoda, mai sigura ??Â?Â? desi nu inviolabila ??Â?Â? decat mijloacele de criptaj actuale. Totusi, poate, schimburile noastre electronice de informatii se vor face sub semnul unei legaturi fantoma, stranie, la distanta.

LupinThe3rd

Si putina despre echilibru (interzis minorilor):
http://www.sacred-texts.com/sex/kama/kama102.htm

Citat

ON THE ACQUISITION OF DHARMA, ARTHA AND KAMA
MAN, the period of whose life is one hundred years, should practise Dharma, Artha and Kama at different times and in such a manner that they may harmonize together and not clash in any way. He should acquire learning in his childhood, in his youth and middle age he should attend to Artha and Kama, and in his old age he should perform Dharma, and thus seek to gain Moksha, i.e. release from further transmigration. Or, on account of the uncertainty of life, he may practise them at times when they are enjoined to be practised. But one thing is to be noted, he should lead the life of a religious student until he finishes his education.

Dharma is obedience to the command of the Shastra or Holy Writ of the Hindoos to do certain things, such as the performance of sacrifices, which are not generally done, because they do not belong to this world, and produce no visible effect; and not to do other things, such as eating meat, which is often done because it belongs to this world, and has visible effects.

Dharma should be learnt from the Shruti (Holy Writ), and from those conversant with it.

Artha is the acquisition of arts, land, gold, cattle, wealth, equipages and friends. It is, further, the protection of what is acquired, and the increase of what is protected.

Artha should be learnt from the king's officers, and from merchants who may be versed in the ways of commerce.

Kama is the enjoyment of appropriate objects by the five senses of hearing, feeling, seeing, tasting and smelling, assisted by the mind together with the soul. The ingredient in this is a peculiar contact between the organ of sense and its object, and the consciousness of pleasure which arises from that contact is called Kama.

Kama is to be learnt from the Kama Sutra (aphorisms on love) and from the practice of citizens.

When all the three, viz. Dharma, Artha and Kama, come together, the former is better than the one which follows it, i.e. Dharma is better than Artha, and Artha is better than Kama. But Artha should always be first practised by the king for the livelihood of men is to be obtained from it only. Again, Kama being the occupation of public women, they should prefer it to the other two, and these are exceptions to the general rule.



Objection 1
Some learned men say that as Dharma is connected with things not belonging to this world, it is appropriately treated of in a book; and so also is Artha, because it is practised only by the application of proper means, and a knowledge of those means can only be obtained by study and from books. But Kama being a thing which is practised even by the brute creation, and which is to be found everywhere, does not want any work on the subject.



Answer
This is not so. Sexual intercourse being a thing dependent on man and woman requires the application of proper means by them, and those means are to be learnt from the Kama Shastra. The non-application of proper means, which we see in the brute creation, is caused by their being unrestrained, and by the females among them only being fit for sexual intercourse at certain seasons and no more, and by their intercourse not being preceded by thought of any kind.

Objection 2
The Lokayatikas 1 say: Religious ordinances should not be observed, for they bear a future fruit, and at the same time it is also doubtful whether they will bear any fruit at all. What foolish person will give away that which is in his own hands into the hands of another? Moreover, it is better to have a pigeon today than a peacock tomorrow; and a copper coin which we have the certainty of obtaining, is better than a gold coin, the possession of which is doubtful.


Answer
It is not so. 1st. Holy Writ, which ordains the practice of Dharma, does not admit of a doubt.

2nd. Sacrifices such as those made for the destruction of enemies, or for the fall of rain, are seen to bear fruit.

3rd. The sun, moon, stars, planets and other heavenly bodies appear to work intentionally for the good of the world.

4th. the existence of this world is effected by the observance of the rules respecting the four classes of men and their four stages of life. 2


5th. We see that seed is thrown into the ground with the hope of future crops.

Vatsyayana is therefore of opinion that the ordinances of religion must be obeyed.

Objection 3
Those who believe that destiny is the prime mover of all things say: We should not exert ourselves to acquire wealth, for sometimes it is not acquired although we strive to get it, while at other times it comes to us of itself without any exertion on our part. Everything is therefore in the power of destiny, who is the lord of gain and loss, of success and defeat, of pleasure and pain. Thus we see that Bali 3 was raised to the throne of Indra by destiny, and was also put down by the same power, and it is destiny only that call reinstate him.


Answer
It is not right to say so. As the acquisition of every object presupposes at all events some exertion on the part of man, the application of proper means may be said to be the cause of gaining all our ends, and this application of proper means being thus necessary (even where a thing is destined to happen), it follows that a person who does nothing will enjoy no happiness.

Objection 4
Those who are inclined to think that Artha is the chief object to be obtained argue thus. Pleasures should not be sought for, because they are obstacles to the practice of Dharma and Artha, which are both superior to them, and are also disliked by meritorious persons. Pleasures also bring a man into distress, and into contact with low persons; they cause him to commit unrighteous deeds, and produce impurity in him; they make him regardless of the future, and encourage carelessness and levity. And lastly, they cause him to be disbelieved by all, received by none, and despised by everybody, including himself. It is notorious, moreover, that many men who have given themselves up to pleasure alone, have been ruined along with their families and relations. Thus, king Dandakya, of the Bhoja dynasty, carried off a Brahman's daughter with evil intent, and was eventually ruined and lost his kingdom. Indra, too, having violated the chastity of Ahalya, was made to suffer for it. In a like manner the mighty Kichaka, who tried to seduce Draupadi, and Ravana, who attempted to gain over Sita, were punished for their crimes. These and many others fell by reason of their pleasures. 4


Answer
This objection cannot be sustained, for pleasures, being as necessary for the existence and well being of the body as food, are consequently equally required. They are, moreover, the results of Dharma and Artha. Pleasures are, therefore, to be followed with moderation and caution. No one refrains from cooking food because there are beggars to ask for it, or from sowing seed because there are deer to destroy the corn when it is grown up.

Thus a man practising Dharma, Artha and Kama enjoys happiness both in this world and in the world to come. The good perform those actions in which there is no fear as to what is to result from them in the next world, and in which there is no danger to their welfare. Any action which conduces to the practice of Dharma, Artha and Kama together, or of any two, or even one of them, should be performed, but an action which conduces to the practice of one of them at the expense of the remaining two should not be performed.
--------------
Footnotes
1 These were certainly materialists who seemed to think that a bird in the hand was worth two in the bush.

2 Among the Hindoos the four classes of men are the Brahmans or priestly class, the Kshutrya or warlike class, the Vaishya or agricultural and mercantile class, and the Shoodra or menial class. The four stages of life are, the life of a religious student, the life of a householder, the life of a hermit, and the life of a Sunyasi or devotee.

3 Bali was a demon who had conquered Indra and gained his throne, but was afterwards overcome by Vishnu at the time of his fifth incarnation.

4 Dandakya is said to have abducted from the forest the daughter of a Brahman, named Bhargava, and, being cursed by the Brahman, was buried with his kingdom under a shower of dust. The place was called after his name the Dandaka forest, celebrated in the Bamayana, but now unknown.

Ahalya was the wife of the sage Gautama. Indra caused her to believe that he was Gautama, and thus enjoyed her. He was cursed by Gautama and subsequently afflicted with a thousand ulcers on his body.

Kichaka was the brother-in-law of King Virata, with whom the Pandavas had taken refuge for one year. Kichaka was killed by Bhima, who assumed the disguise of Draupadi. For this story the Mahabarata should be referred to.

The story of Ravana is told in the Ramayana, which with the Mahabarata form the two great epic poems of the Hindoos; the latter was written by Vyasa, and the former by Valmiki.

----------
Dharma is acquisition of religious merit, and is fully described in Chapter 5, volume III, of Talboys Wheeler's History of India, and in the edicts of Asoka.

Artha is acquisition of wealth and property, etc.

Kama is love, pleasure and sensual gratification. These three words are retained throughout in their original, as technical terms. They may also be defined as virtue, wealth and pleasure, the three things repeatedly spoken of in the Laws of Manu.