Ştiri:

Forumul RUFOn este din nou funcțional după ce a primit un upgrade important de software și rulează acum pe un server nou.

Main Menu

Baalbek

Creat de Urban, 16 Iunie 2008, 01:49:45

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Urban

Baalbek....paradoxal, cel mai mare templu roman din antichitate....si nici macar nu se afla pe teritoriul central al fostului imperiu...ci pe undeva prin muntii Libanului.
Multi conducatori romani au contribuit din plin vreme de aproximativ patru secole la zidirea acestui templu...Imparatii si generalii veneau aici pentru a-si afla oracolele...Legionarii romani se bateau sa fie trimisi in apropierea templului...devotatii si curiosii veneau sa il vada cu ochii lor...era una din minunile lumii....
Calatori europeni curajosi care si-au riscat vietile si sanatatea au raportat existenta ruinelor incepand din ianuarie 1508 cu Martin Baumgarten.
In 1751, calatorul Robert Wood insotit de artistul James Dawkins au readus o parte din gloria si maretia locului descriindu-l in cuvinte si schite..."Daca se compara aceste ruine...cu cele ale oraselor pe care le-am vizitat in Italia, Grecia, Egipt si alte parti ale Asiei, nu putem sa nu remarcam faptul ca ele reprezinta cel mai indraznet plan arhitectural dus vreodata la indeplinire"....in paranteza fiind spus chiar mai curajos decat piramidele egiptene, veti vedea si de ce...

Locul se afla in Muntii Libanului, acolo unde acestia se despart pentru a forma o campie  fertila de unde izvorasc doua rauri cunoscute din Antichitate, Litani si Orontes...Ruinele sunt ramasitele unor temple romane impozante ce au fost construite pe o platforma ridicata artificial la cca. 1200 de metri deasupra nivelului marii....Incinta sacra era  inconjurata de un zid, care servea atat ca zid de retentie pentru intemperiile ce se strangeau pe acoperis, cat si ca adapost al zonei...Zona inchisa, cu unele laturi de aproape 765 de metri lungime, masoara cca. un milion jumatate de metri patrati...
Amplasata astfel incat sa domine muntii si caile de acces din nord si din sud, are in coltul nord-vestic o taietura deliberata care mareste raza vizuala catre vest, in acest colt special a fost construit cel mai mare templu inchinat lui Jupiter, cu cele mai inalte coloane (23 metri) si cele mai largi (aproape 3 metri)...aceste coloane sprijina o structura decorativa de aproape 6 metri in inaltime, in varful careia se afla acoperisul inclinat, ce sporea si mai mult maretia templului...

Templul propriu zis se afla in partea cea mai vestica (si cea mai veche) a unui altar cu patru constructii al lui Jupiter, pe care romanii l-ar fi construit imediat dupa ce au fi ocupat locul, in 63 i.Ch...
Pe o axa est-vest usor inclinata se afla mai intai o "poarta" monumentala ce cuprinde un portic sprijinit de douasprezece coloane, in care se aflau douasprezece nise in care se gaseau statuile celor doisprezece zei olimpieni....Pelerinii intrau apoi intr-o curte interioara de forma hexagonala, unica in arhitectura romana....Urmeaza apoi curtea altarului care era dominata de un altar de proportii impresionante, ce se ridica cu cca. 22 metri de pe o structura cu dimensiunile aproximative de 25X25 de metri....In capatul vestic al curtii se afla templul propriu zis, avand dimensiunea de 108X63 de metri, era urcat pe un podium ce era el insusi ridicat la aproape 6 metri deasupra nivelului curtii, adica un total de aproximativ 15 metri fata de nivelul de baza...De la poarta initiala pana la zidul vestic, altarul se intinde pe mai mult de 360 de metri...aproape umilea un alt templu din vremea respectiva, aflat in sudul lui, care era dedicat unei zeitati masculine, unii considerand ca e vorba de Bachus, altii de Mercur....Un templu mic rotund, aflat la sud-est, era inchinat Venerei...

O echipa de arheologi germani ce a explorat locul si a studiat istoria lui la ordinele Imparatului Wilhelm II, curand dupa ce el vizitase locul in 1897, a refacut infatisarea incintei sacre....O comparatie cu renumitul Acropolis din Atena ofera o idee despre scara platformei libaneze...Complexul atenian este situat pe o terasa de circa 350 de metri lungime si aproximativ 150 de metri latime...Monumentalul Parthenon care inca domina zona sacra si intreaga campie a Atenei are circa 80X36 metri, chiar mai mic decat templul lui Mercur/Bachus din Liban.

Vizitand ruinele, arheologul si arhitectul Sir Mortimer Wheeler scria in urma cu 20 de ani "Templele stau pasive pe cele mai mari pietre cunoscute din lume, iar unele din coloanele lui sunt cele mai inalte din Antichitate...aici avem cele mai mari monumente din toata lumea elenica"....
Lumea elenica intr-adevar, fiindca nici un istoric sau arheolog nu poate sa gaseasca vreun motiv pentru acest efort urias depus de romani intr-o provincie neinsemnata, cu exceptia faptului ca fusesera precedati de greci...Zeii carora le sunt inchinate templele...Jupiter, Venus si Mercur (sau Bachus), erau zeii greci.
Romanii considerau locul si templele sale ca suprema atestare a atotputerniciei si suprematiei lui Jupiter...Numindu-l Iove (ecou al ebraicului Yehovah ?), ei au inscriptionat pe templu si pe principala statuie a acestuia initialele I.O.M.H. (Iove Optimus Maximus Heliopolitanus)...Jupier Heliopolitanul cel mai mare si cel mai bun...
Titlul din urma se datora faptului ca, desi maretul templu era dedicat lui Jupiter, locul in sine era considerat locul de odihna al lui Helios, Zeul Soarelui, care traversa cerul in caleasca sa...Credinta fusese transmisa romanilor de catre greci, de la care adoptasera si numele Heliopolis...Nimeni nu stie cum au ajuns grecii sa numeasca locul astfel...unii sugereaza ca ar fi fost botezat de Alexandru cel Mare...

Insa trebuie ca grecii sa fi acordat o importanta deosebita locului, de vreme ce romanii l-au glorificat cu cel mai mare monument si cautau acolo oracole referitoare la soarta lor...Cum altfel s-ar explica faptul ca "in termeni de dimensiuni, cantitate de piatra, dimensiune a blocurilor acesteia si a sculpturilor ce o impodobesc, aceasta incinta nu are nici un rival in lumea greco-romana" (John M. Cook, The Greeks in Ionia and The East)..

De fapt, asocierea locului cu anumiti zei dateaza si mai de devreme...arheologii cred ca  pe acelasi loc mai fusesera construite alte sase temple inainte de epoca romana si este sigur ca, indiferent ce altare ridicasera grecii acolo, ca si romanii dupa ei, au fost inaltate pe structuri, religioase si literare, preexistente...Zeus (Jupiter pentru romani) a sosit in Creta din Fenicia (Libanul de azi), traversand inot Mediterana dupa ce o rapise pe frumoasa fiica a regelui Tyr...Afrodita a venit in Grecia din Asia de Vest...si ratacitorul Dionysos, caruia ii era dedicat cel de-al doilea templu, a adus in Grecia vinul si vita de vie din acelasi loc...Constient de radacinile vechi ale cultului, istoricul roman Macrobius a explicat urmatoarele (Saturnalia I, Capitolul 23):
..."Si asirienii venereaza Soarele sub numele lui Jupiter, Zeus Heliopolitul cum il numesc, cu importante centre de cult in Heliopolis...Faptul ca divinitatea care este Jupiter si Soarele in acelasi timp, reiese din ritualurile si din aparitiile sale...ca sa previn orice disputa asupra zeitatilor, am sa explic ce cred asirienii referitor la puterea Soarelui (zeului)...Ei au dat numele Adad zeului pe care il considera cel mai mare dintre toti..."

Atractia exercitata asupra credintelor si imaginatiei oamenilor de-a lungul mileniilor s-a manifestat si in istoria locului de dupa romani...Cand isi scria opera Macrobius, cca. 400 AD, Roma era deja crestinata, iar locul, tinta distrugerilor zelosilor....Curand, Imparatul Constantin cel Mare s-a convertit la crestinism, a oprit orice activitate acolo si a inceput convertirea locului in altar crestin...In anul 440, conform unui cronicar..."Theodosius a distrus templele grecilor...el a transformat in biserica templul din Heliopolis, al lui Ba'al Helios, Marele Ba'al Soarele"...
Justinian a dus o parte din stalpi la Constantinopol, pentru a construi acolo Hagia Sofia...Toate aceste eforturi de crestinare a locului au atras nemultumirea populatiei de acolo....Cand au preluat musulmanii controlul zonei, in 637, ei au convertit templele romane si bisericile crestine, intr-o enclava mahomedana...Acolo unde fusesera venerati Jupiter si Zeus, era acum venerat Allah...

Savantii au incercat sa afle mai multe despre acest loc studiind centrele invecinate...unul dintre cele mai importante centre este Palmyra (biblicul Tadmor), vechi centru al caravanelor pe drumul de la Damasc catre Mesopotamia...S-a descoperit astfel ca in zona, de-a lungul secolelor a fost venerata o triada de baza...Era condusa de zeul fulgerului si includea fecioara razboinica si conducatorul carului celest...cercetatorii au stabilit ca triada greco-romana se trage din credinte semitice mai vechi, care la randul lor se bazau pe pantheonul sumerian...Cea mai veche triada, se pare, era condusa de Adad, caruia ii fusese acordat titlul de catre tatal sau Enlil - zeul suprem al sumerienilor...membrul feminin al triadei era Ishtar...Dupa ce vizitase zona, Alexandru cel Mare a batut o moneda in onoarea lui Ishtar/Astarte si Adad...Moneda poarta numele sau in scrisul feniciano-ebraic si cine doreste sa vada o schita ma poate contacta pe PM...Al treilea membru era conducatorul carului celest, Shamash, comandantul astronautilor preistorici....Grecii il venerau ca Helios, ridicand o statuie uriasa a sa in varful templului principal, infatisandu-l conducandu-si carul celest...Pentru ei, iuteala si viteza erau date de catre cei patru cai inhamati...Insa autorii Cartii lui Enoh stiau si mai bine "carul lui Shamash era manat de vant" spuneau ei...

Examinand credintele romane si grecesti, ne intoarcem in Sumer...ajungem inapoi la Gilgamesh si cautarea Nemuririi in Padurea Cedrilor (actualul Liban), la "raspantia lui Ishtar"...desi in teritoriul lui Adad, locul era in jurisdictia lui Shamash (vezi Enuma Elis)...si uite asa ajungem la triada originala a acestor credinte..Adad, Ishtar si Shamash...

Putini se mai indoiesc astazi ca grecii erau la curent cu epopeea lui Ghilgamesh...In a lor "investigare asupra originilor cunostiintelor umane si transmiterea acestora prin mituri" intitulata Hamlet's Mill, Giorgio de Santillana si Hertha von Deschend au aratat ca "Alexandru cel Mare a fost o replica a lui Ghilgamesh"...dar, chiar si mai devreme, in epopeea homerica Odiseea, Ulise urmase acelasi drum...dupa ce isi faramase corabia dupa intoarcerea din lumea inferioara a lui Hades, Ulise si oamenii sai au ajuns intr-un loc unde "au mancat vitele zeului Soare", fiind ucisi de catre Zeus...Ramas singur, Ulise a ajuns la insula Ogiana "locul secret de dinainte de Potop"...acolo zeita Calypso "l-a tinut si l-a ingrijit si a vrut sa il ia de sot...pentru asta, voia sa-i acorde nemurirea, ca sa nu imbatraneasca niciodata"...Dar Odiseu i-a refuzat avansurile, la fel cum Ghilgamesh refuzase oferta lui Ishtar...

Henry Seyrig, care, in calitate de director al Antichitatilor Siriene, si-a dedicat intreaga viata studierii platformei de la Baalbek, a descoperit ca, grecii "performau aici mistere, in care Viata de apoi era reprezentata ca Nemurirea umana...o identificare cu zeii, obtinuta prin ridicarea la cer a sufletului"...Grecii, conchide el, asociau acest loc cu eforturile omului de a obtine Nemurirea...
Era acesta locul din Muntii Cedrilor unde mersese Ghilgamesh prima data impreuna cu Enkidu ?

Pentru a da un raspuns definitiv, trebuie sa analizam trasaturile locului...romanii si grecii si-au construit templele pe o platforma ridicata ce existase din vremuri mult mai vechi, o platforma construita din blocuri de piatra, groase, lipite atat de strans intre ele incat nimeni nu a reusit nici pana astazi, sa patrunda dedesubtul ei si sa studieze camerele, tunelurile si celelalte substructuri ascunse...Faptul ca acestea exista nu se bazeaza numai pe argumentul ca toate templele grecesti aveau asemenea ascunzisuri sub podea...Georg Ebers si Hermann Guthe (Palastina in Bild und Wort, versiunea engleza intitulata Picturesque Palestine) afirma ca un localnic arab a intrat in ruine "in coltul sud-estic, printr-un tunel boltit, asemenea celui de metrou, sub marea platforma...doua dintre aceste tuneluri merg paralel unul cu altul, de la est la vest, si sunt traversate in unghi drept de un altul, de la nord la sud"...Inauntru era intuneric bezna, spart ici colo de stranii lumini verzi ce proveneau de la niste nise misterioase "ferestre cu dantela"...Iesind din tunelul de aproximativ 165 de metri, ei au descoperit ca au ajuns sub zidul de nord al Templului Soarelui, pe care arabii il numesc Dar-As-Saadi, adica "Casa Supremei Binecuvantari"...Arheologii germani au afirmat ca platforma este construita pe niste tunele uriase, insa ei s-au ocupat doar de maparea structurii superioare...O misiune arheologica franceza condusa de Andre Parrot in anii '20 a confirmat existenta labirintului subteran, insa nu a reusit sa penetreze partile ascunse ale acestuia...Cand platforma a fost gaurita, s-au descoperit dovezile existentei tunelurilor...Templele au fost ridicate pe o platforma inaltata la aproape 11 metri inaltime, in functie de teren...este pavata cu pietre a caror lungime variaza intre 4,5 metri si 11 metri, cu o latime de 3,5 metri si o grosime de aproximativ 2.5 metri....Nimeni nu a incercat sa calculeze cantitatea de pietre necesare...probabil ca ar surclasa de departe Marea Piramida egipteana....

Cine a ridicat aceasta platforma a acordat o foarte mare atentie coltului nord-vestic, locul unde se afla templul lui Jupiter/Zeus...Cei peste 18000 metri patrati ai templului stau pe un podium care cu siguranta avea ca scop suportarea unor greutati uriase...Construit strat pe strat din pietre uriase, podiumul ajunge la cca. 9,5 metri peste nivelul curtii din fata si la aproape 15,5 metri deasupra solului in partile nordica si vestica...Pe partea sudica, unde mai exista inca sase din coloanele sale, se pot vedea cu claritate straturile alcatuite din pietre imense, uriase...Mai jos, in partile de jos ale podiumului, unele pietre sunt si mai mari....De departe, si mai masive sunt blocurile de piatra din partea vestica a podiumului, alcatuit din pietre "ciclopice", unele blocuri masurand si 11 metri lungime si aproape 5 metri grosime...Colajul de mai jos pe care l-am facut evidentiaza cu precizie adevarata masura a acestor blocuri ciclopice...Fiecare bloc reprezinta cca. 1800 de metri cubi de piatra si cantaresc mai mult de 500 de tone...Oricat de mari ar fi aceste blocuri (spre comparatie, cel mai greu bloc de piatra din Marea Piramida cantareste aproximativ 200 de tone) nu sunt cele mai mari utilizate aici de adevaratii constructori...Stratul central, situat la cca. 8 metri deasupra bazei, este alcatuit din blocuri simai mari...Observatorii le-au numit "gigantice", "colosale"..."uriase"...Istoricii antici le-au numit Trilithon..

In partea vestica a podiumului se afla la vedere, unul langa altul, blocuri de piatra UNICE in lume...Taiate precis si potrivite perfect, fiecare dintre cele trei blocuri are peste 22 metri lungime cu laturi de 4,5 si 5 metri...Fiecare dintre ele reprezinta mai bine de 3600 de metri cubi de granit si cantaresc peste 1000 de tone !!!!!

Pietrele pentru platforma au fost prelucrate local...insa blocurile uriase au fost cioplite, taiate si prelucrate in alta cariera situata intr-o vale la aproape un kilometru sud-vest de incinta sacra...de altfel acolo dai peste o priveliste si mai uluitoare decat a Trilithonului...Partial ingropat in pamant se afla inca unul dintre blocurile de granit ciclopice, parasit "in situ"...Complet format, taiat perfect, cu doar o linie subtire legandu-l de masivul stancos, are 25 de metri lungime si 6 pe 5 metri latime si grosime...O persoana urcata pe el pare o musculita pe un cub de gheata...Cantareste dupa cele mai moderate aprecieri cca. 1200 de tone...
Majoritatea cercetatorilor considera ca acest bloc urma sa fie carat asemenea suratelor sale in incinta si utilizat la extinderea terasei dinspre nord...
Oriunde urma sa fie plasata ramasita acestui bloc, ea reprezinta o dovada muta a imensitatii si unicitatii platformei si a podiumului...Interesant este ca nici pana astazi nu exista vreun mecanism capabil sa ridice o astfel de greutate de 1000-1200 de tone, ca sa nu mai vorbim de transportarea ei pe o vale, dintr-o zona muntoasa, si de plasarea fiecarui bloc intr-o pozitie precisa, mult deasupra solului...Nu exista urme de rampa sau orice alta lucrare care sa sugereze, fie si vag, modul de transportare al acestor megaliti...Si totusi, in vremurile acelea s-a putut....Dar cum ?     

angellla29

Foarte interesant mai ales ultimul paragraf...

Urban

#2
De mare importanta pentru intelegerea evenimentelor din antichitate sunt cateva epopei care se refera la "Zeii" insisi...In acestea, capacitatea de a zbura a Zeilor este acceptata ca ceva normal, iar "adapostul" lor de pe "Creasta lui Zaphon" este reprezentat ca loc de odihna al "astronautilor" din vechime...Figurile centrale in aceste descrieri sunt Ba'al si Anat, un cuplu frate - sora, care in acelasi timp sunt si iubiti...Cel mai frecvent epitet al lui Ba'al este "Calaretul norilor", epitet utilizat si in Biblie pentru zeitatea ebraica...Capacitatile de zbor ale lui Anat, care sunt evidente si in descrierile despre relatiile intre oameni si Zei, sunt subliniate cu putere in cele referitoare la Zeii insisi...

Intr-un astfel de text (tablite cuneiforme), lui Anat i se spune ca Ba'al a plecat la pescuit la "Iazul Samakh" (Figura 0)...zona este numita aproximativ la fel si astazi...Lacul Sumkhi (Lacul Pestilor) in nordul Israelului, de unde raul Iordan incepe sa se verse in Marea Galilee, si este inca renumit pentru pestii care se gasesc in apele sale...Astfel Anat decide sa se alature lui Ba'al :

"Isi ridica aripile Fecioara Anat
Isi ridica aripile si pleaca,
In mijlocul iazului Samakh,
unde se scalda bivolii..."


Vazand-o, Ba'al ii face semn sa coboare, insa Anat incepe sa se joace de-a v-ati-ascunselea...Plictisit, Ba'al o intreaba daca vrea sa "se joace in zbor"...Nereusind s-o gaseasca, Ba'al a plecat "si sus s-a dus in Ceruri" pe tronul sau de pe Creasta lui Zaphon...Jucausa Anat a aparut si ea curand pe Zaphon "placere ca sa-i faca"...
Harjoneala idilica nu putea avea loc insa decat in vremea de pe urma, dupa ce Ba'al a devenit Printul Pamantului si conducator al Emisferei Nordice...La inceput el a fost angajat in lupte grele cu ceilalti pretendenti la tron, iar miza acestor batalii era un loc numit "Inaltimile lui Zaphon", dar literal insemna "Creasta pietroasa din Nord"...
Bataliile au inceput cand capul Panteonului a imbatranit si se pregatea sa se retraga...conform traditiilor maritale raportate prima data in scrierile sumeriene, sotia oficiala a lui El Asherah (fiica conducatorului) ii era sora vitrega...acest lucru facea ca primul nascut al ei sa fie mostenitorul legal...Dar asa cum se intamplase mai inainte, el era deseori provocat de primul nascut, un fiu care era cronologic nascut primul dar de o alta mama...(Faptul ca Ba'al, care avea cel putin trei neveste, nu se putea casatori cu iubita sa Anat confirma faptul ca ea era sora adevarata)...

Ba'al este sfatuit sa se prezinte si sa lase ca disputa sa fie rezolvata in Adunarea Zeilor...Sora sa il sfatuieste sa fie mandru:

"Acum, du-te pe drumul tau
Spre locul unde s-au adunat Zeii,
In mijlocul Muntelui Lala...
La picioarele lui El sa nu cazi,
La picioarele Adunarii sa nu cazi,
Ci in picioare sa ramai si sa vorbesti..."


Afland despre complot, Yam (pretendent la tron) isi trimite proprii emisari la Zeii adunati, cerand ca rebelul Ba'al sa-i fie predat:

"Zeii sedeau la masa, Nobilii mancau, Ba'al venise la El.." ....cand au intrat emisarii...acestia au prezentat cererea lui Yam...Pentru a arata ca vorbesc serios "la picioarele lui El nu au cazut" si-si tineau mainile pe arme :

"Ochii lor sunt ascutiti ca niste sabii, carnea...foc ce arde.."...Zeii se arunca la podea pentru a se adaposti...El vrea sa il ocroteasca pe Ba'al, insa acesta deja sarise si-si luase armele si se pregatea sa-i atace pe emisari, cand a fost oprit de mama sa care probabil i-a reamintit ca un mesager are imunitate...
Cand emisarii s-au intors la Yam cu mana goala, a devenit clar ca problema nu se poate rezolva decat prin intalnirea celor doi Zei pe campul de lupta...O zeita (probabil Anat) se duce la faurarul Zeilor si-l pune pe acesta sa-i faca lui Ba'al doua arme.."Vanatorul" si "Aruncatorul care se napusteste ca un vultur".
In lupta, Ba'al il copleseste pe Yam si este gata sa-l omoare cand vocea lui Asherah ajunge la el: "Cruta-l pe Yam !"...Acestuia i se permite sa traiasca, insa este trimis in exil pe domeniul sau maritim...

In schimbul vietii lui Yam, Ba'al ii cere lui Asherah sa-l sprijine sa capete suprematia asupra "Crestei lui Zaphon"...Asherah se odihnea undeva la malul marii si in sila il insoteste pe Ba'al la lacasul lui El care se afla intr-un loc uscat si fierbinte...sosind "arsa si insetata", ea ii prezinta problema lui El si-i cere sa decida cu intelepciune, nu cu emotiile:.."Esti mare si cu adevarat intelept"...il flateaza ea, "barba inspicata sa te povatuiasca"...Cantarind cu atentie situatia, El este de acord:.."Fie ca Ba'al sa fie Stapanul Crestei lui Zaphon"...

Ceea ce avea in minte Ba'al nu era numai un palat...planurile sale necesitau serviciile lui Kothar-Hasis (Cunoscatorul si Stiutorul), "Faurarul" Zeilor...
Nu numai savantii moderni, ci chiar si Philo din Byblos, care a trait in primul secol (si care cita istorici fenicieni), au comparat pe Kothar-Hasis cu zeul grec Hefaistos, care a construit lacasul lui Zeus si al Herei...altii au facut paralela cu egipteanul Toth, zeul mesterilor si magicienilor...intr-adevar, textele ugaritice spun ca emisarii trimisi dupa el au mers in Creta si Egipt...probabil ca in acele tari isi punea in aplicare talentele in perioada respectiva...
Cand Kothar-Hasis a ajuns la Ba'al, cei doi au analizat planurile de constructie..Ba'al dorea o structura in doua parti, una fiind E-khal (o Casa Mare) si cealalta un Behmtam, tradusa de obicei prin "casa", dar care literal inseamna "platforma ridicata"...Cei doi s-au certat si asupra locului unde sa fie plasate ferestrele care aveau un mod neobisnuit de inchidere si deschidere:

"Sa-mi asculti sfatul, o, Ba'al" a insistat Kothar-Hasis...
Cand a fost gata, Ba'al s-a aratat ingrijorat de siguranta sotiilor si a copiilor sai...pentru a-i indeparta temerile, Kothar-Hasis a dat ordin sa se aduca cedrii de Liban si a facut un foc ce a ars o saptamana intreaga iar aurul si argintul dinauntru s-au topit insa constructia nu a avut de suferit...Intr-un final silozul si platforma ridicata erau gata !
Fara sa piarda timpul, Ba'al a decis sa testeze structura:

"Ba'al a deschis Palnia spre Platforma Ridicata,
Fereastra din Marea Casa.
In nori, Ba'al a deschis sparturi.
Sunetele Zeiesti au pornit...
Sunetele Zeiesti cutremura Pamantul..
...Muntele tremura...
..Tremura...
In est si-n vest, pamantul se ridica..."


Cand Ba'al a pornit spre Cer, dupa el au plecat si mesagerii divini Gapan si Ugar:... "Inaripatii, cei doi in nori s-au ingramadit" in spatele lui Ba'al..."Ca pasarile cei doi zboara" deasupra varfurilor acoperite cu zapada ale lui Zaphon...
Odata cu noile facilitati construite pe creasta, Creasta lui Zaphon a devenit acum "Ascunzisul lui Zaphon" iar Muntele Liban ("Cel Alb", dupa varfurile sale acoperite cu zapada) a capatat epitetul "Sirion" adica muntele "aparat"...

Devenind stapanul Ascunzisului lui Zaphon, Ba'al a primit si titlul de Ba'al Zaphon....titlul inseamna pur si simplu Stapanul Zaphonului, al emisferei nordice...
Dar conotatia originala a termenului "Zaphon" nu era una geografica...insemna atat "ascunzatoare" cat si "punct de observatie"...indubitabil, aceste conotatii au jucat un rol in numirea lui Ba'al "Stapan al Zaphonului"...

Acum, avand aceste puteri si prerogative, ambitiile lui Ba'al au crescut...el i-a chemat pe Zei la un banchet si le-a cerut supunerea si vasalitatea...cei care nu au fost de acord au fost omorati:

"Ba'al i-a taiat pe fii lui Asherah, pe Rabbim l-a lovit in spate, pe Dokyamm l-a injunghiat..."
In timp ce unii erau macelariti, altii au scapat...imbatat de putere Ba'al si-a batut joc de ei:

"Dusmanii lui Ba'al au fugit in padure,
Dusmanii sai s-au ascuns in munte.
Puternicul Ba'al striga:
-O, dusmani ai lui Ba'al, de ce tremurati?
De ce fugiti, de c eva ascundeti?
Ochiul lui Ba'al e peste tot,
Mana lui intinsa spulbera cedrii.
Dreapta lui e tare..."


In batalia pentru suprematie, Ba'al, cu ajutorul lui Anat...s-a luptat si a anihilat pe "Lothan, sarpele", "Shalyat dragonul cu sapte capete", "Atak taurasul" precum si pe zeita Hashat...Stim din Vechiul Testament ca Yahweh, Domnul din Biblie, a fost unul dintre cei mai aprigi adversari al lui Ba'al...si cand influenta lui a crescut printre israeliti, prin casatoria regelui lor cu o printesa canaanita, profetul Ilie a aranjat o lupta intre Ba'al si Yahweh pe Muntele Carmel...cand a invins Yahweh, trei sute de preoti au fost executati cu promptitudine..
In aceasta adversitate, Vechiul Testament pretinde ca Yahweh a preluat stapanirea Crestei Zaphon...in mod semnificativ se utilizeaza aproape acelasi limbaj, asa cum apare din Psalmul 29 si din altele:

"Fii lui Dumnezeu, dati Domnului,
Dati Domnului slava si cinste.
Dati Domnului slava cuvenita Shem-ului sau..
Inchinati-va inaintea Domnului imbracati cu podoabe sfinte...
Glasul Domnului rasuna pe ape
Dumnezeul slavei face sa bubuie tunetul   
Domnul este pe ape mari.
Glasul Domnului e puternic,
Glasul Domnului este maret.
Glasul Domnului sfarma cedrii,
Domnul sfarma cedrii Libanului.
Ii face sa sara ca niste vitei si Libanul si Sirionul
sar ca niste pui de bivoli
Glasul Domnului face sa tasneasca flacari de foc,
Glasul Domnului face sa se cutremure pustia....
Domnul  imparateste in veci pe scaunul Lui de domnie..."


Ca si Ba'al in textele canaanite, si Zeul ebraic era numit "Calaret al norilor"...
Profetul Isaia l-a vazut zburand spre Egipt:

"Domnul calareste pe un nor repede si vine in Egipt...Idolii Egiptului tremura inaintea Lui..."
Isaia pretinde ca a vazut personal pe Yahweh si pe ajutoarele sale inaripate:

"In anul mortii Imparatului Ozia, am vazut pe Domnul sezand pe un scaun de domnie foarte inalt si poalele mantiei Lui umpleau Templul...Serafimii stateau deasupra Lui, si fiecare avea sase aripi...si se zguduiau usorii usii de glasul care rasuna si Casa s-a umplut de fum..."

Evreilor le era interzis sa venereze si deci sa isi faca statui sau imagini gravate...dar canaanitii, care trebuie sa-l fi cunoscut pe Yahweh, asa cum si evreii il cunosteau pe Ba'al, ne-au lasat o reprezentare a lui...o moneda din secolul 4 i.Ch. ce poarta inscriptia Yahu (Yahweh) reprezinta o zeitate cu barba asezata pe un tron de forma unei roti inaripate (Figura 1)

Se presupunea in intregul Orient Apropiat ca domnia asupra Zaphonului stabilea si suprematia printre Zeii care zburau...
Asta fara nici un dubiu, dorise si Ba'al...dar la sapte ani dupa realizarea "Ascunzisului lui Zaphon" Ba'al s-a vazut confruntat cu Mot, stapanul Emisferei Sudice si al Lumii Subterane...Asa cum va reiesi, nu era vorba numai despre domnia asupra Zaphonului si asupra intregului Pamant...
Mot auzise ca Ba'al este implicat in activitati suspecte...acesta in mare secret, punea "o buza pe Pamant si o buza pe Cer" si incerca sa-si "impuna poruncile planetelor"...La inceput, Mot a cerut dreptul de a inspecta ce se petrece pe Creasta lui Zaphon...dar Ba'al a trimis mesageri de pace....Cine are nevoie de razboi ? a intrebat el....Sa punem "pace in mijlocul Pamantului"..
Cum Mot devenea din ce in ce mai insistent, Ba'al a decis sa se duca in persoana la lacasul acestuia...asa ca s-a dus in "Pestera lui Mot", in "Adancimile Pamantului" purtand masca obedientei..insa in mintea sa pregatea ceva mai sinistru...inlaturarea lui Mot...pentru asta avea nevoie de ajutorul vesnic credincioasei Anat...asa ca in timp ce Ba'al se afla in drum spre Mot, emisarii sai au ajuns la Anat, avand porunca de a-i transmite un mesaj enigmatic:

"O vorba de taina am a-ti spune,
O vorba in secret sa-ti soptesc:
Un dispozitiv ce lanseaza cuvintele,
O Piatra ce sopteste.
Oamenii cuvantul ei nu-l vor sti,
Multimea pamantenilor nu-l va pricepe..."


"Piatra", in limbile antice, trebuie sa avem clar in minte, acoperea toate substantele obtinute din mine si deci includea toate mineralele si metalele...asa incat Anat a inteles imediat despre ce e vorba:...el pusese la Creasta lui Zaphon un dispozitiv care putea trimite sau intercepta mesajele secrete....
In mesajul secret se descrie mai departe "Piatra Splendorilor":

"Cerul cu Pamantul vorbeste,
Si marile vorbesc cu planetele.
Este o Piatra a Splendorilor,
Cerului e inca necunoscuta.
Tu si cu mine s-o ridicam
In pestera mea din Nobilul Zaphon..."


Acesta era secretul:..Ba'al pregatise fara stirea "Cerului" (a Guvernului de pe planeta natala) un centru de comunicatii clandestin...de unde putea vorbi cu toate partile Pamantului, precum si cu navele de deasupra acestuia...era primul pas spre o "totala stapanire a Pamantului"....din aceasta cauza intrase in conflict cu Mot, fiindca in teritoriul acestuia se afla "Ochiul Pamantului" oficial...
Primind si intelegand mesajul, Anat a fost imediat de acord sa-l ajute pe Ba'al...emisarilor ingrijorati le-a promis ca va ajunge in timp util:..."Voi sunteti ca melcul, eu sunt ca o randunica..." i-a asigurat...

"La casa de departe a Zeului voi ajunge,
La Ascunzisul departat al fiilor Zeilor.
Doua gropi sunt sub Ochiul Pamantului,
Si trei Tunele mari..."


Ajungand in capitala lui Mot, nu a reusit sa-l gaseasca pe Ba'al...cerand sa afle unde este, ea l-a amenintat pe Mot...in cele din urma a aflat ca cei doi Zei se angajasera intr-o lupta corp la corp si "Ba'al cazuse"...infuriata, cu o sabie l-a taiat pe Mot.
Apoi, cu ajutorul lui Shepesh, amanta lui Rephaim, corpul lipsit de viata al lui Ba'al a fost luat si dus inapoi pe varfurile muntelui Zaphon si pus intr-o pestera....
Apoi l-au chemat pe Faurarul Zeilor, numit si El Kessem (Zeul Magiei)...Ba'al a fost inviat...insa nu este sigur daca a fost inviat fizic pe Pamant sau in Viata de Apoi in Cer...
Nu se poate spune cu siguranta cand s-au petrecut aceste evenimente....stim insa sigur ca Omenirea era constienta de existenta si atributele unice ale "Locului Aterizarii"...calatoria lui Ghilgamesh catre Muntele Cedrilor, pe care epopeea il numeste "Lacasul Zeilor"...acolo, intrand in padure, el ajunge la tunelul care ducea "la o pestera de unde se dau poruncile"...avansand si mai departe "locul secret al anunnakilor l-a deschis"....era ca si cum Gilgamesh intrase in instalatiile construite in secret de Ba'al...versurile secrete ale epopeii capata acum o alta semnificatie:

"Lucruri secrete a vazut,
Ce-i Omului ascuns el stie..."


Acestea se petreceau in al 3 lea mileniu i.Ch. - cca 2900.
Urmatoarea veriga a lantului este povestea batranului fara urmasi Danel, care a locuit undeva in apropiere de Kadesh...nu exista un cadru temporal in care sa plasam aceasta poveste, insa similaritatile cu povestea biblica a lui Avram, inclusiv aparitia subita a unor "oameni" care se dovedesc a fi chiar Domnul si emisarii sai, precum si locul, nu departe de Kadesh, sugereaza ca avem doua versiuni ale aceleiasi amintiri ancestrale...daca asa stau lucrurile, intervalul temporal este inceputul celui de-al doilea mileniu i.Ch.

Zaphon era inca ascunzisul Zeilor in primul mileniu i.Ch...profetul Isaia (Secolul VIII i.Ch.)...il blesteama pe invadatorul asirian al Iudeii, Sennacherib, fiindca l-a insultat pe Domnul, urcand cu carele sale "pe inaltimea muntelui, pana la Creasta lui Zaphon"...subliniind vechimea locului, profetul ii transmite lui Sennacherib mustrarea Domnului:

"Dar n-ai auzit ca am pregatit aceste lucruri de demult si ca le-am hotarat din vremurile stravechi ?..."

Acelasi profet il blesteama pe Imparatul Babilonului fiindca indraznise sa se zeifice urcand Creasta lui Zaphon:

"Cum ai cazut din Cer
Luceafar stralucitor, fiu al Zorilor !
Cum ai fost doborat tu la pamant, tu biruitorul neamurilor !
Tu ziceai in inima ta:
-Ma voi sui in Cer,
imi voi ridica scaunul de domnie mai sus de stelele lui Dumnezeu,
voi sedea pe Muntele Adunarii Dumnezeilor, pe Creasta lui Zaphon.
Ma voi sui pe Platforma Ridicata,
voi fi ca Cel Prea Inalt...
Dar ai fost aruncat in locuinta mortilor,
in adancimea mormantului..."


Avem nu numai confirmarea existentei locului si a vechimii sale, ci si o descriere a sa:...includea o "platforma ridicata"...de pe care se putea ajunge la Cer si deveni "Nobil - Zeu"...
Urcarea la Cer, stim din alte scrieri biblice, se facea cu ajutorul "pietrelor" (dispozitive mecanice ce puteau zbura).
In secolul VI i.Ch., profetul Ezechiel l-a blestemat pe regele Tyr-ului care s-a ingamfat dupa ce i s-a permis sa urce pe Creasta lui Zaphon, si a fost luat in "Pietrele Scanteietoare", o experienta dupa care acesta a afirmat :..."Sunt un Zeu.."

O moneda veche descoperita la Byblos (biblicul Gebal), unul dintre orasele canaanite/feniciene de pe coasta Mediteranei, ilustreaza cu certitudine structura ridicata pe Zaphon de Kothar-Hasis (Figura 2).
Reprezinta o "Casa Mare", langa care se afla o structura ridicata, inconjurata de un zid masiv..acolo, pe un podium ce suporta o greutate mare, se afla un obiect conic, un obiect familiar din atatea alte reprezentari ale Orientului Apropiat:...Camera Celesta a Zeilor..."Pietrele Scanteietoare"...
Aceasta este dovada ce ajunge la noi din Antichitate...Mileniu dupa mileniu, oamenii din Orientul Apropiat au stiut ca pe Muntele Cedrilor se afla o platforma pentru "Pietrele Miscatoare", alaturi de care se afla o "Casa Mare" in care se afla "Piatra Soptitoare"...
Si daca interpretarea este corecta, sa fi disparut acest loc definitiv ?...Asemanarea cu Baalbek este mai mult decat graitoare.....


Urban


Urban

Continuarea primului post.....

Traditiile locale sustin ca locul (Baalbek) a existat din zilele lui Adam si a fiilor sai, care au locuit in zona Muntelui Cedrilor dupa izgonirea din Gradina Raiului...Adam, relateaza aceste legende, a locuit in regiunea in care se afla astazi Damasc si a murit nu departe de acest loc...fiul sau Cain si-a construit un refugiu in Muntii Cedrilor dupa ce l-a omorat pe Abel...

Patriarhul maronit al Libanului relateaza urmatoarea traditie:..adapostul din Muntii Libanului este cel mai vechi construit vreodata in lume...Cain, fiul lui Adam, l-a construit in anul 133 de la creatie...i-a dat numele fiului sau Enoh si l-a populat cu gigantii care fusesera pedepsiti pentru pacatele lor prin Potop.
Dupa Potop, locul a fost reconstruit de catre Nimrod, in eforturile sale de a urca la cer...Turnul lui Babel, conform unor legende, nu era in Babilon ci pe platforma de la Baalbek din Liban.
Un calator din secolul XVII lea pe nume D'Arvieux scrie in "Memoires (Partea a II a, capitolul 26)" ca evreii bastinasi si musulmanii detineau manuscrise antice care afirmau ca "dupa Potop, cand Nimrod a domnit peste Liban, a trimis uriasi sa reconstruiasca fortareata de la Baalbek, numita astfel in onoarea zeului Ba'al, zeul moabitilor, adoratorii Zeului Soarelui."

Asocierea lui Ba'al cu locul inainte de Potop suna familiar...intr-adevar, imediat ce grecii si romanii au plecat, localnicii au abandonat numele "Heliopolis" si au reluat numele semitic al asezarii, nume purtat si in ziua de astazi....Baalbek.
Exista diferite opinii asupra semnificatiei numelui...multi considera ca este vorba de "Valea lui Ba'al", insa din pronuntia si referintele Talmudice, inseamna "Plansul lui Ba'al"...

Ne reintoarcem la versurile finale ale epopeii ugaritice, descriind caderea lui Ba'al in lupta cu Mot, descoperirea corpului sau lipsit de viata, inmormantarea de catre Anat si Shepesh intr-o grota de pe Creasta lui Zaphon:

"Au ajuns la Ba'al, zacand la pamant.
Viteazul Ba'al e mort.
Printul, Domnul Pamantului, a pierit...
Anat plange si umple valea,
Din vale bea lacrimi ca pe vin.
Tare se roaga Tortei Cerului, Shepesh:
-Ridica-l pe viteazul Ba'al, te rog,
ridica-l la mine....
Auzind-o, Torta Zeilor, Shepesh,
Pe viteazul Ba'al il ridica,
Pe umerii lui Anat il pune.
La Ascunzisul lui Zaphon ea il aduce,
Il jeleste si-l inmormanteaza,
Il pune in Gropile Pamantului.."


Toate aceste legende locale, care asemenea tuturor legendelor contine un buchet de amintiri ale unor evenimente reale, cad de acord cu vechimea locului...ele atribuie construirea locului "uriasilor" (vezi intrarile de la poza primului post si inaltimea lor) si o leaga de evenimentele ce au condus la Potop...il leaga cu Ba'al, functia sa fiind de "turn al lui Babel" - un loc unde se putea urca la Cer...

Privind la vasta platforma, la locatia si la infatisarea ei si analizand scopul pentru care a fost construita (sustinerea unei greutati remarcabile), iar apoi la moneda din Byblos cu templu, incinta sacra ingradita de ziduri, un podium foarte solid pe care se afla "Camera Zburatoare" in forma de racheta, putem afirma ca cele doua sunt reprezentari ale unei singure constructii...
Cuvintele si descrierea "Locului Ascuns" din Epopeea lui Ghilgames ne revin in minte:...zidurile de netrecut, poarta ce ameteste pe oricine o atinge, tunelul spre "pestera din care se dau poruncile", "locul secret al anunnakilor", monstrul ce o pazeste cu "raza mortala"....nu exista nici o indoiala ca Baalbek-ul reprezinta Creasta lui Zaphon a lui Ba'al, tinta primei calatorii a lui Ghilgames...

Desemnarea Baalbek-ului ca "Raspantie a lui Ishtar" implica faptul ca in timp ce ea calatorea prin Ceruri, putea pleca si veni de la acest "Loc al Aterizarii" catre alte asemenea locuri de pe Pamant...la fel, incercarea de instalare pe Creasta lui Zaphon a unui "mecanism care lanseaza cuvinte, o piatra ce sopteste" implica existenta in alt loc a unui mecanism similar:..."Cerul cu Pamantul stau de vorba cu Marea si cu Planetele"...
Mai existasera si alte astfel de locuri de aterizare pentru navele Zeilor ?....mai existasera, pe langa cea de pe Creasta lui Zaphon si alte "pietre care soptesc"...?

Primul indiciu important este insusi numele "Heliopolis"...ce indica faptul ca, grecii considerau Baalbek un oras "al Zeului Soarelui" paralel cu celalalt, din Egipt, ce purta acelasi nume...Vechiul Testament recunoaste existenta unui nordic Beth-Shemesh (Casa lui Shamash) si a unui sudic Beth-Shemesh (numele biblic al Heliopolisului egiptean)...era, spune profetul Ieremia, locul "Caselor Zeilor Egipteni", locatia obeliscurilor egiptene...
Nordicul Beth-Shemesh se afla in Liban, nu departe de Beth-Anat (Casa lui Anat)...profetul Amos il identifica ca fiind locul "Palatelor lui Adad...casa celui care la vazut pe El"....In timpul domniei lui Solomon, domeniile cuprindeau parti insemnate din Siria si Liban, iar lista locurilor unde construise palate mari includea Baalat (Locul lui Ba'al) si Tamar (Locul Curmalilor)...pe care oamenii de stiinta le-au identificat cu Baalbek si Palmyra...
Istoricii greci si romani fac multe referiri la legaturile existente intre cele doua Heliopolis-uri...vorbind compatriotilor sai despre pantheonul de doisprezece zei al egiptenilor, istoricul grec Herodot mentioneaza si un "nemuritor pe care egiptenii il venereaza sub numele de Hercules"...el traseaza originile cultului in Fenicia, "unde am auzit ca se afla un mare templu al sau, foarte venerat"...in templu el a vazut doi stalpi, "unul era de aur pur, celalalt de smarald, stralucind foarte puternic noaptea"...
Acesti "Stalpi ai Soarelui"-"Pietrele Zeilor", au fost reprezentati pe monedele feniciene batute dupa cucerirea zonei de catre Alexandru (vezi figura 99)...
Herodot ne ofera informatii suplimentare...cei doi stalpierau alcatuiti, primul, din metalul cel mai bun conducator de electricitate (aurul) iar celalalt, dintr-o piatra pretioasa (smarald) utilizata astazi pentru comunicatii laser...Nu seamana cu mecanismul descris de canaaniti sub numele de "Pietrele Splendorilor"...?
Istoricul roman Macrobius, scriind explicit despre legaturile dintre Heliopolisul fenician si cel egiptean, mentioneaza o alta "piatra sacra"....conform lui, "un obiect" de cult al Zeului Soarelui Zeus Heliopolitul a fost dus de preotii Heliopolisului egiptean la Baalbek...obiectul este acum venerat prin rituri asiriene si nu egiptene...
Alti istorici romani subliniaza ca "pietrele sacre" adorate de asirieni si egipteni aveau forma conica...Quintus Curtius consemneaza ca un astfel de obiect se afla in templul lui Ammon in oaza Siwa.."obiectul care este adorat acolo ca Zeu, scrie Curtius, nu are forma pe care o dau artistii de obicei Zeilor, ci seamana mai degraba cu umbilicus si este facut din smaralde si geme cimentate impreuna.."
Informatia referitoare la obiectul conic adorat la Siwa este citata de F.L.Griffith legat de anuntarea in The Journal of Egyptian Archaeology (1916) a descoperirii unui "omphalos" conic in "orasul piramidelor" nubiene de la Napata...acest "monument meroitic unic" (vezi figura 100) a fost descoperit de George A. Reisner de la Universitatea Harvard in Templul lui Ammon, cel mai sudic templu al acestui zeu in Egipt..
Termenul "omphalos" din greaca sau "umbilicus" din latina inseamna "buric" - o piatra conica care, pentru motive pe care savantii nu le inteleg in totalitate, a fost desemnata in antichitate sa marcheze "Centrul Pamantului"...

Templul lui Ammon de la oaza din Siwa va fi tinut minte ca sediul oracolului pe care s-a grabit Alexandru sa-l consulte cand a sosit in Egipt...avem deci marturia atat a lui Callisthenes, istoricul lui Alexandru, cat si a romanului Quintus Curtius ca un omphalos din pietre pretioase era "obiectul" venerat in templul oracolului.
Templul nubian al lui Ammon unde a descoperit Reisner omphalosul se afla la Napata, capitala reginelor nubiene...sa ne reamintim vizita neobisnuita a lui Alexandru la regina Candace, in cautarea Nemuririi...
Sa fie oare o coincidenta ca, in cautarea secretelor longevitatii, regele persan Cambyses (asa cum spune Herodot) si-a trimis oamenii in Nubia, la templul unde se aflau "tablitele Soarelui"..?

La inceputul mileniului I i.Ch., o regina nubiana (Regina din Sheba) a facut o lunga calatorie la imparatul Solomon in Ierusalim...legendele spun ca el a impodobit templul in cinstea ei...a facut regina din Sheba aceasta calatorie aventuroasa pentru a se bucura de intelepciunea lui Solomon sau pentru a consulta oracolul de la Baalbek - Casa lui Shamesh...?
Se pare ca este vorba de mai mult decat de simple coincidente...daca in toate aceste temple se afla un omphalos, nu cumva cel din Baalbek era sursa tuturor oracolelor...?

Constructia (sau mai degraba reconstructia) pe Creasta lui Zaphon a unui siloz de lansare si a unei platforme de aterizare de catre Ba'al nu a fost cauza bataliei cu Mot ce avea sa-i devina fatala, ci incercarea lui de a construi in secret o "Piatra a Splendorilor"...Aceasta era o cale de comunicare atat cu Cerul cat si cu alte locuri de pe Pamant, in plus era:

"O Piatra ce Sopteste
Oamenii cuvintele ei nu le vor sti,
Multimea nu le va pricepe..."


Daca analizam functia dubla a Pietrei Splendorilor, mesajul secret al lui Ba'al catre Anat devine dintr-o data clar...mecanismul prin care Zeii comunicau unul cu altul era si obiectul de unde emanau raspunsurile oraculare catre regi si eroi.
Intr-un studiu extrem de amanuntit asupra acestui subiect, Wilhelm H. Roscher (Omphalos) a aratat ca termenul indo-european pentru aceste pietre oraculare (Navel in engleza, Nabel in germana) provine din cuvantul sanscrit "nabh", care inseamna "iesit cu forta"...Nu e o coincidenta ca in limbile semitice "naboh" inseamna "a prezice", iar "nabih" inseamna "profet"....aceste semnificatii identice se trag fara indoiala din sumeriana, unde NA.BA(R) inseamna "Piatra Stralucitoare care Rezolva"...
Daca studiem scrierile antice iese la iveala o adevarata retea de astfel de centre oraculare...Herodot, care amintise (Cartea II, 29) despre existenta oracolului meroitic al lui Jupiter-Ammon, a adaugat legaturilor analizate pana acum ideea ca "fenicienii", care au infintat oracolul de la Siwa, au infintat si cel mai vechi centru oracular din Grecia, cel de la Dodona - un munte din Nord-Vestul Greciei (in apropiere de granita actuala cu Albania)....
In aceasta idee, el relateaza o poveste auzita in Egipt in care "doua femei sfinte au fost luate din Teba (Egipt) de catre fenicieni...una dintre ele fiind vanduta in Libia (Vestul Egiptului) si cealalta in Grecia...aceste femei sunt fondatoarele oracolelor din cele doua tari.."...aceasta versiune, scrie Herodot, a auzit-o de la preotii din Teba...dar la Dodona versiunea spunea ca "doi porumbei negrii au zburat din Teba", unul aterizand la Dodona, celalalt la Siwa, si astfel s-a infiintat oracolul lui Jupiter in ambele locuri, grecii numindu-l Zeus la Dodona si egiptenii Ammon la Siwa...

Istoricul roman Silicus Italicus (primul secol A.D.), care spunea ca Hannibal a consultat oracolul de la Siwa referitor la sansele sale in razboiul contra Romei, sustine si el teoria celor doi porumbei din Teba...cateva secole mai tarziu, poetul grec Nonnos, in opera sa "Dionysiaca" descrie oracolele de la Siwa si Dodona ca fiind gemene, sustinand ca cele doua voci comunicau una cu cealalta:

"Priviti nou-aparuta voce
A lui Zeus Libianul!
Nisipurile insetate un oracol au trimis
Porumbelului de la Chaonia (Dodona)...."


In ceea ce-l priveste pe F.L.Griffith, descoperirea omphalosului din Nubia i-a adus in minte un alt centru din Grecia..."forma conica a celui din Nubia..." scrie el..."este exact ca cea a omphalosului de la oracolul din Delphi".
Delphi, centrul celui mai cunoscut oracol din Grecia, era inchinat lui Apollo (Cel din Piatra)...ruinele lui sunt una dintre atractiile principale pentru turisti astazi...acolo, ca si la Baalbek, incinta sacra consta dintr-o platforma construita pe un versant muntos, cu fata spre o vale care se deschide catre tarmurile Mediteranei...multe consemnari atesta ca cel mai sfant obiect de la Delphi, era un omphalos....era pus pe un postament special in interiorul templului lui Apollo, unii afirmand ca in apropiere de o statuie de aur a zeului, altii ca era pusa pe altar....intr-o camera subterana, ascunse vederii celor care veneau sa-si afle oracolul, preotesele, in transa, raspundeau intrebarilor preotilor si eroilor prin sentinte enigmatice (sentinte oferite de Zeu) insa emanand din omphalos....
Omphalosul original a disparut in mod misterios, poate in urma razboaielor sau invaziilor, dar exista o imitatie din piatra, ridicata in perioada romana in afara templului, descoperita in timpul excavatiilor si aflata acum la Muzeul Delphi (vezi figura 101)...

Monedele descoperite la Delphi il reprezinta pe Apollo asezat pe omphalosul sau (vezi figura 102)...iar dupa ce Fenicia a fost cucerita de greci, au preluat si aceasta forma de reprezentare a lui Apollo...dar cel mai frecvent, pietrele oraculare erau reprezentate ca doua conuri gemene, unite printr-o baza comuna. (vezi figura 99)

Cum a fost ales Delphi si cum a ajuns omphalosul acolo?...traditiile spun ca atunci cand Zeus a vrut sa afle Centrul Pamantului, el a dat drumul unor vulturi din cele doua capete ale omphalos....zburand unul catre celalalt, s-au intalnit la Delphi, locul fiind marcat prin construirea unui omphalos....conform istoricului grec Strabo, imaginea celor doi vulturi era inscrisa in varful omphalosului de la Deplhi...
Exista numeroase reprezentari, arta greaca infatisand doua pasari stand in varful sau de-o parte si de alta a unui obiect conic.(vezi figura 102)
Unii dintre savanti considera ca pasarile nu sunt vulturi ci porumbei voiajori, care, fiind capabili sa se intoarca de unde au plecat, ar putea simboliza masurarea distantei de la un centru al pamantului la altul...

Conform legendelor grecesti, Zeus si-a gasit refugiul la Delphi in timpul bataliei cu Typhon, odihnindu-se pe platforma pe care a fost ulterior construit templul lui Apollo...altarul lui Ammon de la Siwa, contine nu numai coridoare subterane, tuneluri misterioase si pasaje secrete in interiorul zidurilor groase, ci si o zona interzisa, inconjurata de un zid masiv...in mijlocul sau se afla o platforma solida de piatra.
Gasim aceleasi componente structurale, inclusiv o platforma ridicata, in toate centrele care au continut "pietre care soptesc"...sa tragem concluzia ca toate acestea, asemenea centrului de la Baalbek, erau locuri de aterizare si centre de comunicatii ?

In Baalbek am descoperit tinta primei calatorii a lui Ghilgames...locul unde oamenii cautau Scara spre Cer pentru a atinge Viata de Apoi...

maiami

sunt multe astfel de ruine pe tot pamantul
unele mai interesante, altele mai putin interesante :rocket: :ufo:
VOICA MARIAN tel. 0746075513
va invit la cunoasterea prin stiinta

@Lex

Ce parere aveti despre ele. care e povestea lor? cele mai mari pietre ajung chiar si pana la 1200 de tone sau cum a fost transportat fundatia templului lui Zeus si construita din pietre de pana la 800 de tone. o teorie, ceva ?

Rayden

salutare,

bine ai venit pe forum...
daca dateai un search / o cautare, aveai sa gasesti ca s-a discutat despre "pietrele" astea pe aici  :-D
http://www.rufon.org/forum/index.php/topic,2003.0.html

bafta,
rayden

florentin67

Zecharia Sitchin afirma ca blocuri de piatra asemanatoare cu cele de la Baalbek s-au descoperit sub orasul Ierusalim . Datorita dimensiunilor enorme aceste blocuri de piatra puteau suporta chiar si presiuni datorate unor nave extraterestre . Teoria lui Z.S. este ca cele doua localitati au fost baze ale unei civilizatii ce calatorea in spatiul cosmic .

fiulploii

#9
In prima poza din primul post al acestui subiect apare modelul zvasticii dextrogire  :-D
Si as mai face o conexiune cu Tiahuanaco macar
http://therev67.tripod.com/ancientcivil/tiahuanaco/index.htm
Si se mai zice ca sub Baalbek s-ar afla si ceva subterane - neverificate de nimeni .

Siberia

#10
Découverte du Monde - Baalbek

Citat din: fiulploii din  10 Iunie 2012, 03:19:17
...
Si as mai face o conexiune cu Tiahuanaco macar

Tiahanuaco care este denumit pe langa "Stonehenge-ul american" si : "Baalbek-ul Lumii Noi".
Daca ar fi sa pastram conexiunea dintre cele doua locatii, putem considera ca Baalbek a fost construit ca si Tihuanaco (conform legendelor consemnate de conquistadorii lui Pizaro) de catre "uriasi" ?
(Tihuanaco se zice ca ar fi fost construit de o rasa de uriasi numiti Huaris, inainte de Chamak-pacha - adica "perioada intunecata" -, uriasi creati de Viracocha aka Kukulkan aka Quetzalcoatl - zeul venit din ceruri.)

Citat din: fiulploii din  10 Iunie 2012, 03:19:17
Si se mai zice ca sub Baalbek s-ar afla si ceva subterane - neverificate de nimeni .

   Cred ca majoritatea templelor antice (sau chiar toate templele antice) au in subsoluri lor tuneluri, retele de pesteri, camere "obscure", etc. Era (sa zicem) imperios necesar in acele vremuri, conform conceptului de coborare in intuneric pentru descoperirea luminii.
   Din punctul meu de vedere, subteranele aveau si-un sens practic: ruperea de activitatile si zgomotul de la suprafata si intrarea intr-o liniste deplina - atat acustica cat si mentala; conditiile climaterice si acustice constante facilitand astfel drumul initiatului spre perfectiune.


p.s. - Despre videoclip: chiar daca nu exista si subtitrare, imaginile de la fata locului vorbesc de la sine.
"The end is the beginning of all things, Suppressed and hidden, Awaiting to be released through the rhythm Of pain and pleasure." - Jiddu Krishnamurti