Ştiri:

Forumul RUFOn este din nou funcțional după ce a primit un upgrade important de software și rulează acum pe un server nou.

Main Menu

OZN-ul lui Henri Coandã

Creat de Mihai_Tm, 31 Iulie 2006, 23:46:41

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Mihai_Tm

               Istorii cu farfurii zburatoare                                       
                                                                                                GH.Bratescu


             Farfuria zburatoare eu am construit-o!", acestea au fost cuvintele pe care mi le-a spus, in urma cu 35 de ani, savantul Henri Coanda, notate de mine intr-un interviu pe care i l-am luat la Bucuresti, unde se afla vizitandu-si tara sa natala. Ca sa ma convinga, a luat o foaie de hartie si a desenat pe ea schita acestui aparat senzational, care astazi se gaseste expusa la Muzeul Tehnic "Dimitri Leonida" din Bucuresti, alaturi de macheta, functionala de altfel, a ...OZN-ului "Coanda". Imi amintesc ca savantul m-a invitat cativa ani mai tarziu sa iau parte la inaugurarea muzeului care-i purta numele, deschis in casa parinteasca din Bucuresti, in holul careia trona chiar macheta aerodinei lenticulare, cum a numit savantul noul aparat de zbor. A doua zi doar, dupa vernisajul expozitiei muzeale, macheta aerodinei lenticulare a disparut. S-a spus ca ea a fost luata de Securitate din motive de protejare a inventiei. Adevarul este ca secretul a fost atat de bine pastrat, incat el a ajuns la ... Moscova.

              Desi aceste intamplari se petreceau in iulie 1969, creatia lui Henri Coanda nu era totusi o noutate pentru specialisti. In numarul 32 din anul 1965 al revistei pilotilor de linie - ICARE din Franta, Coanda semna un articol in care isi descria ideile revolutionare privitoare la propulsia unui nou aparat de zbor, precum si principiile aerodinei lenticulare. Inventatorul sublinia ca aviatia in forma sa, actuala si azi, dispune de aparate vulnerabile la tot felul de pericole provocate mai ales de fenomenele meteorologice. Cu toate perfectionarile aduse aparatelor, acestea nu se pot mentine nici ca solutie constructiva, nici ca forma optima pentru zborurile in atmosfera si in afara ei. Totusi Coanda recunostea exceptionalele perfectionari aduse avionului modern de performanta, capabil sa evolueze in stratosfera cu viteze corespunzand la Mach=3, insa el considera ca acest progres nu numai ca a fost obtinut cu imense cheltuieli, eforturi tehnice si energie, dar nu ofera nici perspectiva unor perfectionari notabile in viitor. Cu exceptia avionului supersonic englez Harrier, capabil sa evolueze si la punct fix, in afara decolarii si aterizarii verticale, precum si a noului tip de avion de lupta american recent omologat, aviatia nu a putut solutiona problema zborului la punct fix, pe care Coanda a rezolvat-o prin inventarea aerodinei lenticulare. De altfel, Coanda deja inregistrase in Franta, inca din 1932, doua brevete de inventie privitoare la noul sau aparat de zbor, iar in 1936 inca unul similar in Romania. Acesta din urma era mult mai complet decat cele din 1932, cuprinzand si desenele aerodinei lenticulare in forma si in conceptia acelui an. In revista respectiva, Coanda descria nu numai aerodina lenticulara, calculele matematice si cele de ordinul aerodinamicii, dar si modul in care i-a aparut ideea principiului de functionare a noului vehicul, capabil sa se mentina in aer fara sa posede componente in miscare fata de mediul inconjurator in care urma sa se deplaseze. Singurele probleme pe care Coanda recunostea ca nu le-a rezolvat satisfacator in 1932 erau asigurarea stabilitatii in orice manevra de zbor si mentinerea pe intradosul "farfuriei zburatoare" a presiunii atmosferice, elemente absolut necesare pentru ca viitoarele mijloace de zbor sa devina autonome si lipsite de orice pericol.
               Ulterior, in decurs de patru ani de experimente pe modele de aerodine lenticulare, au aparut si alte dificultati, aproape fara numar, pe care cu tenacitate a trebuit sa le solutioneze pe parcursul a trei decenii. In fine, la capatul acestor ani neintrerupti de eforturi nu numai intelectuale, dar si materiale, Coanda a conceput un nou tip de aparat de zbor, cu o forma discoidala, de unde si denumirea improprie de "farfurie zburatoare", preluata de literatura de anticipatie si de mass-media. Este vorba de un aparat de zbor, ca un disc, evoluand cu viteze uriase in toate directiile sau stand la un punct fix. Intre timp a fost construit de englezi avionul supersonic Harrier, cu o tractiune puternic vectorizata, avand insa caracteristicile comune aparatelor de zbor clasice cu toate inconvenientele lor. Insa aerodina lenticulara Coanda are ceva revolutionar in conceptia si evolutia sa. De exemplu, in timpul zborului poate sa-si modifice brusc directia, fara viraje, ceea ce recomanda aparatul drept cea mai performanta arma de lupta aeriana. Henri Coanda a brevetat noul tip de aparat de zbor la 19 mai 1958, in Franta, obtinand brevetul nr. 1156516. In compunerea aerodinei erau incluse mai multe tipuri de ajutaje interioare, destinate sa absoarba aerul de pe partea dorsala a aparatului si apoi sa-l evacueze cu viteza catre sol, pentru efectuarea manevrelor de urcare sau coborare. In acelasi timp, Coanda a conceput un ansamblu de comanda automata a elementelor de sustentatie si de directionare a ajutajelor respective. Aceste detalii constructive le-a inclus intr-un alt brevet francez de inventie, publicat la 16 iunie 1958, cu nr. 1158539. Inventatorul mentiona ca, teoretic, cu aceste noi perfectionari, aerodina poate atinge o viteza ascensionala de pana la 1000 de metri in mai putin de 30 de secunde, aparatul avand o greutate de circa o tona si o raza de actiune de minimum 5000 de km, folosind drept combustibil propanul. Aerodina "Coanda" poate decola si ateriza oriunde, la verticala in punct fix, fara a fi nevoie de amenajari speciale a locului de asezare a aparatului. "Nu peste mult timp, intaiul avion discoidal va aduce raspuns la numeroase intrebari legate de viitorul aviatiei", spunea Henri Coanda.

             Coanda isi facea experientele privitoare la noile tehnici de zbor, prin aplicarea efectului fizic ce-i poarta numele, in Canada. Principiul consta in obtinerea unei depresiuni pe suprafata unui profil curb pe care se deplaseaza cu mare viteza o pelicula de fluid ce antreneaza in miscare toate fluidele cu care intra in contact. Aceste experiente l-au prins chiar in perioada declansarii celui de-al Doilea Razboi Mondial. Interesata de experimente, "U.S Air Force" si concernul "Diamond" l-au angajat pe Coanda sa realizeze un aparat militar exceptional, la care acesta a lucrat din anul 1945 pana in 1969.

              Perioada coincide exact cu cea in care au aparut "Obiectele Zburatoare Necunoscute" - OZN, ce au incins imaginatia a milioane de oameni datorita ineditului experimentelor facute in secret. Evident, cum incercarile echipei lui Coanda erau marcate de o discretie absoluta, autoritatile interesate nu au tinut sa combata valul de zvonuri si superstitii referitoare la evolutia unor "vehicule martiene" pe cerul pamantesc, lasand libera avalansa de informatii vehiculate prin mass-media referitoare la OZN-uri. Bineinteles ca foarte multe din aceste informatii de presa purtau pecetea realitatii, ele fiind rezultatul observatiilor diversilor care relatau presei ce au vazut intr-adevar pe cer. Cel mai adesea, aparitiile respective erau machetele de aerodine lenticulare, care evoluau fara pilot, dirijate prin radio. Aceste aparate aveau montate ca mijloc propulsor cate doua turbocompresoare "Tramontane" fabricate de firma franceza "Turbomeca".

                Stabilit in Romania, dupa decenii de emigratie, Coanda a continuat sa lucreze la perfectionarea aerodinei, realizand proiectul unui aparat zburator avand un fuselaj cilindric care cuprindea patru aerodine propulsoare. Aceste aerodine urmau sa fie fabricate la Bucuresti, intr-o noua intreprindere industriala denumita "Turbomecanica", unitate care exista si astazi, profilata pe executarea de motoare cu reactie. Din pacate, in 1972, Henri Coanda a murit la Bucuresti, proiectele sale ramanand in stadiul experimentelor. Acestea au fost preluate rapid de Moscova, aparand ca din senin "Proiectul EKIP L". Aparatul rusesc initial avea o structura partial simetrica, lenticulara, cu un diametru de 15 metri. Aerodina ruseasca a fost experimentata la Centrul Aeronautic de la Saratov, cu modele dirijate automat. In anul 1995 a fost creat un model de aerodina fara pilot, avand scopuri militare. Dupa 1995, rusii au realizat un proiect de aerodina cu anvergura de 36 de metri, incarcatura utila de 40 de tone, viteza de croaziera de 65 km pe ora, la o altitudine de 10.000 de metri si raza de actiune de 8000 de km. Consumul de carburant era cifrat la 8 grame pe pasager si kilometru! Proiectele rusesti au sensibilizat pe americani, firma Sikorski construind pentru "U.S Air Force" aerodine cu un diametru de 2 metri, dirijate automat pentru necesitati militare. Un aparat militar care utilizeaza principiile lui Coanda a fost recent omologat in USA, supranumit "avionul secolului 21", considerat invincibil.

Sursa:http://www.clipa.com/pagpolitica660.htm
Deci pe langa faptul ca datorita lui zboara avioanele de azi,probabil tot datorita lui zboara si man-made ozn-urile,pe langa reverse-engineering in cazul Roswell(daca este real).

Mihai_Tm

Autor: DANIEL GORGONARU

Revenirea in Romania a ilustrului om de stiinta Henri Coanda a fost una dintre marile lovituri de imagine ale dictatorului comunist Nicolae Ceausescu.

Pe langa beneficiul legat de cresterea credibilitatii regimului de la Bucuresti, Ceausescu a colaborat intens cu savantul in realizarea unor proiecte care sa faca din Romania un rival al marilor puteri.

PROTEJAT DE AMERICANI SI CHINEZI

Stabilit definitiv in tara in 1969, Henri Coanda s-a bucurat de o atentie deosebita din partea lui Nicolae Ceausescu. Marele savant a fost ales, in 1970, membru al Academiei Romane, iar apoi a fost numit director al Institutului de Creatie Stiintifica si Tehnica. Intr-un interviu publicat in februarie 2002 in revista on-line a Fundatiei Noua Romanie, profesorul Mihail Diaconescu afirma ca, mizand pe protectia diplomatica a SUA si China, Ceausescu s-a apucat sa transforme capacitatile militare ale tarii, fara acordul URSS, plan la care Coanda a contribuit din plin. "Cele cinci uzine de avioane care functioneaza si astazi in Romania au trecut prin mainile lui Henri Coanda", a declarat Diaconescu.

DELTA-ORASUL VIITORULUI

Pe langa proiectele militare, Coanda a incercat sa puna si bazele unor proiecte civile, in special in domeniul cercetarii. El i-a furnizat lui Ceausescu planurile privind crearea unui oras in care sa fie reuniti cei mai importanti cercetatori ai Romaniei. Proiectul care purta denumirea "Delta-Orasul Viitorului" era, conform profesorului Diaconescu, un fel de Sillicon Valey al Romaniei. Orasul urma sa fie dotat cu un computer central, cu laboratoare de cercetare unde oamenii de geniu sa dea frau liber imaginatiei. Amplasamentul era stabilit la Bugival, pe plaja cuprinsa intre Delta Dunarii, bratele Sf. Gheorghe si Sulina si litoralul Marii Negre, loc unde terenul are o lungime de 10 kilometri si o latime de 2 kilometri.

AEROTUBEXPRES

Un alt proiect la care Coanda a tinut foarte mult a fost cel legat de realizarea unei retele de transport prin conducte. Acestea urmau sa functioneze pe baza "efectului Coanda" ca un sistem de tuburi cu diametru de un metru, prin care sa circule containerele cu marfa. Deplasarea, cu viteze de pana la 500 Km/h, se facea pe baza diferentei de presiune de la capatul conductelor. Savantul a gasit si solutia tehnica pentru a elimina frecarea de tub a containerelor, care pur si simplu plutea de la un capat la altul al tubului.

AUTOSTRADA SOARELUI PRIN TUNEL

Incantat de rezultate, Henri Coanda a dorit sa aplice transportul prin tuburi si in cazul oamenilor. Urmau sa fie construite mai multe astfel de autostrazi. Una, povesteste Diaconescu, urma sa lege Bucurestiul de Ploiesti si de Brasov prin doua conducte. Una elimina transportul feroviar, respectiv garniturile de tren marfar, iar cealalta transporta garniturile cu oameni. O alta ruta a tubului transportor ar fi trebuit sa lege Bucurestiul de litoralul Marii Negre si de "Orasul Viitorului", prin ceea ce savantul a numit "autostrada Soarelui". "Orasul Viitorului" ar fi trebuit sa fie legat de statiunile de pe litoral, printr-un sistem de transport mixt, unul suprateran si altul subacvatic.

OZN-UL LUI HENRI COANDA

"Farfuria zburatoare eu am construit-o!", acestea au fost cuvintele pe care Henri Coanda i le-a spus, in urma cu 35 de ani, jurnalistului Gheorghe Bratescu. Intr-un articol publicat de acesta in revista Clipa, editata in SUA, se precizeaza ca macheta functionala a unui aparat de zbor asemanator celebrului OZN a fost expusa in casa savantului din Bucuresti, in cadrul unei expozitii.

EXPERIMENT IN CIUCAS

Pentru a vedea cum functioneaza proiectul transportului prin tuburi, a fost infiintata baza experimentala de la Maneciu Ungureni, in zona muntelui Ciucas, de-a lungul raului Teleajen, pe un teren in panta cu multe curbe. Profesorul Diaconescu spune ca tuburile de transport au fost asezate atat suprateran, cat si subteran, in scopul testarii echipamentelor de transport in situatii din cele mai dificile.

MACHETA FURATA DE SOVIETICI

Dupa vernisaj, macheta aerodinei lenticulare, denumirea data aparatului, a disparut. "S-a spus ca ea a fost luata de Securitate din motive de protejare a inventiei. Adevarul este ca secretul a fost atat de bine pastrat, incat el a ajuns la... Moscova", spune Bratescu.

aswotim

E faina prezentarea. Banuiesc ca unele proiecte au fost testate si in celebra "Area 51".

Mihai_Tm

Mai mult ca sigur,dar asta demonstreaza ca si noi(oamenii)putem construi asa ceva si nu avem nevoie de ajutor din partea lor,ce s-a intamplat la Roswell fiind cu totul alta poveste.

toma

CitatBanuiesc ca unele proiecte au fost testate si in celebra "Area 51".
Da, si dupa aia l-au lasat sa plece in Romania :lol:
Scopul cuvantarii nu este de a impune, ci de a convinge." (IACOB NEGRUZZI)

aswotim

Erau mai multe motive: 1. ca aerodina lenticulara, cum o numea H. Coanda - care mi-e si ruda indepartata- dupa mama, nu dadea rezultatele scontate, fiind sub randamentul si stabilitatea unui elicopter,
2 . era spre sfarsitul vietii lui, ei apreciind ca nu mai are multa inventivitate
3. era o epoca de dezghet in relatia Romaniei cu Vestul. Intrerupta mai apoi de Ceausescu prin 1980.

IONUT

Sper ca ARCA Space sa aiba rezultate bune in concursul X-PRIZE.

alx

Citat din: IONUT din  16 Iulie 2007, 00:20:28
Sper ca ARCA Space sa aiba rezultate bune in concursul X-PRIZE.

nu te supara pe mine ionut,dar unde e legatura între postul tãu ºi acest topic?  sau daca exista,lasã-ne ºi pe noi sã o vedem...eventual dacã ºtii mai multe decât scrii aici...
"O piatră nu cade din cer.Sau,daca se intamplă să cada,atunci nu mai e piatră,ci aerolit."

Kymosabe

#8
Am gasit  in revista Descopera din 2006 un articol interesant care are legatura cat de cat cu farfuria zburatoare inventata de Henri Coanda :

Prima farfurie zburatoare din lume

"Cred ca lucrurile trebuie sa fie cat mai usor de utilizat, iar farfuria zburatoare are la baza principii simple." Geoff Hutton, inventator si om de stiinta britanic

Omul de stiinta britanic Geoff Hutton a realizat, in garajul casei sale din Peterborough, Cambridgeshire, nici mai mult nici mai putin decat cea dintai farfurie zburatoare din lume. Masinaria zboara gratie unui principiu stiintific inventat de Henri Coanda, iar lui Hutton i-au trebuit cinci ani ca sa o finalizeze.

In prezent, aparatul este stabil din punct de vedere aerodinamic, desi nu este dotat cu rotoare la exterior. "Americanii nu au mai vazut nimic asemanator si au fost extrem de impresionati", a declarat inventatorul. In momentul de fata, Hutton se afla in tratative cu sefii Departamentului American al Apararii, in vederea unei posibile utilizari a farfuriei zburatoare in misiunile militare de recunoastere. "Din cate stiu, inventia mea este singura farfurie zburatoare de acest gen din lume si ar putea avea o sumedenie de utilizari", a mai spus Hutton.
Science is the great antidote to the poison of enthusiasm and superstition.
(Adam Smith)

cactus

 uite un link interesant  http://www.greyfalcon.us/ - se deschid prea multe pagini, dar la subiectul OZN, chiar ca merita citit...Vorbeste si de Coanda

Shadowman

Citat din: Kymosabe din  18 Iulie 2007, 17:11:21
Am gasit  in revista Descopera din 2006 un articol interesant care are legatura cat de cat cu farfuria zburatoare inventata de Henri Coanda :

Prima farfurie zburatoare din lume

"Cred ca lucrurile trebuie sa fie cat mai usor de utilizat, iar farfuria zburatoare are la baza principii simple." Geoff Hutton, inventator si om de stiinta britanic

Omul de stiinta britanic Geoff Hutton a realizat, in garajul casei sale din Peterborough, Cambridgeshire, nici mai mult nici mai putin decat cea dintai farfurie zburatoare din lume. Masinaria zboara gratie unui principiu stiintific inventat de Henri Coanda, iar lui Hutton i-au trebuit cinci ani ca sa o finalizeze.

In prezent, aparatul este stabil din punct de vedere aerodinamic, desi nu este dotat cu rotoare la exterior. "Americanii nu au mai vazut nimic asemanator si au fost extrem de impresionati", a declarat inventatorul. In momentul de fata, Hutton se afla in tratative cu sefii Departamentului American al Apararii, in vederea unei posibile utilizari a farfuriei zburatoare in misiunile militare de recunoastere. "Din cate stiu, inventia mea este singura farfurie zburatoare de acest gen din lume si ar putea avea o sumedenie de utilizari", a mai spus Hutton.


   Acum,farfuriile zburatoare se produc in serie !  :lol:

http://www.descopera.ro/dnews/3434976-farfuriile-zburatoare-se-intorc-pe-terra
http://www.moller.com/
http://www.moller.com/videom200x.htm

Preturi incepind cu 90.000 $... :-D

" PREA DES NOI NE BUCURAM DE CONFORTUL UNEI OPINII FARA DISCONFORTUL CUGETARII."

                                                                                        JOHN F. KENNEDY

lylyt_ice

   O...ha           de kk!  noi tot noi ramanam...ha?
Cei care; ziua dorm si noaptea se odihnesc, cand oare mai au curiozitatea sa vada cum este sa fii trezit la "realitate" ?

Shadowman

#12
Avem si noi constructori de farfurii zburatoare : Profeso­rul Constantin Bursuc !  :ufo:
http://www.libertatea.ro/stire/a-trimis-o-racheta-in-cosmos-218526.html
A scris si-o carte :"Construiti-va cu mijloace proprii un OZN" ( http://miracol.ro/carte.php?carte=129&titlu=Construiti-va%20cu%20mijloace%20proprii%20un%20OZN )
Format: 13x20; 16 planse color,nr. pag.:224... :rainbow:


" PREA DES NOI NE BUCURAM DE CONFORTUL UNEI OPINII FARA DISCONFORTUL CUGETARII."

                                                                                        JOHN F. KENNEDY

jean

   O carte interesanta despre inventile lui Henri Coanda, a aparut cu multi ani in urma in seria ,,Savantii Nostri". In aceasta carte se descrie inventiile lui Coanda, inclusiv farfuria zburatoare proiectata de el. Toate inventiile sunt insotite si de formule de calcul.
  Ma intereseaza aceasta carte. Se gaseste in format digital? O are cineva? Pe baza formulelor respective se pot face anumite constructii.
Adevarul este dincolo de noi